گروه صنعت و معدن- ظرفیت تولید سیمان کشور با افتتاح پانزدهمین طرح سیمانی طی ۱۰ ماه اخیر به ۵۵میلیون تن رسید. علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاحیه افزایش و توسعه کارخانه سیمان در نکا گفت: در شهریور ۸۶ وزارت صنایع تصمیم بر احداث و راه‌اندازی ۱۷ کارخانه سیمان با ظرفیت ۱۵‌میلیون تن گرفت تا ظرفیت ۴۰‌میلیون تنی کشور به ۵۵‌میلیون تن افزایش یابد.

محرابیان با بیان این‌که تمام تلاش خود را برای افزایش تولید ۶۴‌میلیون تنی سیمان انجام می‌دهیم، گفت: دو کارخانه دیگر از ۱۷ کارخانه مذکور در این طرح هفته آینده افتتاح خواهد شد. وی به شرح طرح آمایش صنعتی در کشور پرداخت و گفت: در این طرح ۳۵ طرح بزرگ صنعتی برای استان مازندران با تسهیلاتی حدود ۵۵۰ میلیارد تومان گنجانده شده است تا فرصتی برای سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های صنعتی باشد.

وزیر صنایع و معادن افزود: در دوره اول طرح‌های دارای توسعه صنعتی در استان‌های مختلف کشور تصویب شده است، اما در دور دوم با توجه به نقاط ضعف شناخته شده در توسعه صنعتی کشور، طرح آمایش صنعتی کشور بر اساس توسعه متوازن با استفاده از الگوی صنایع بالادستی به خصوص سند چشم‌انداز پس از بررسی و کارشناسی فراوان ارائه شد که در آن با استفاده از مزایای هر استان، تعدادی طرح با توجه به عقب‌ماندگی‌های آن استان معرفی شد.

وی کمبود زمین برای ایجاد صنایع بزرگ در استان‌های شمالی را از مشکلات عمده بخش صنعتی دانست. محرابیان با بیان این‌که تسهیلات ارزی و ریالی تمام این طرح‌ها توسط دولت ارائه می‌شود، از تخفیف ۸۰درصد قیمت زمین در مناطق محروم برای سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: مابقی زمین‌ها با توجه به قیمت زمین‌های استان از یک سقف تخفیفی برخوردار خواهند شد.