مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تامین گازوئیل ۶۰۰۰ خودروهای سبک دیزلی وارداتی خبر داد.

سید نورالدین شهنازی‌زاده با بیان این مطلب، افزود: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، شرکت ملی پخش موظف شده با توجه به اینکه این خودروها برای حمل‌و‌نقل عمومی در نظر گرفته شده‌اند سوخت مورد نیاز آنها را تامین کند. وی در گفت‌‌و‌گو با موج، کیفیت این گازوئیل وارداتی را کم گوگرد و مطابق استانداردهای اروپایی دانست و گفت: با توجه به واردات این فرآورده از بندر عباس اقدامات اولیه برای ساخت مخازن در شهرهای اصفهان و تهران انجام گرفته است.

لازم به ذکر است که گازوئیل موجود در کشور برای خودروهای دیزلی مناسب نیست چون گوگرد بالایی دارد. در واقع میزان گوگرد موجود در گازوئیل باید به ppm ا۵۰کاهش یابد تا بتوان از آن برای خودروهای دیزلی استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش مصرف سوخت‌های مایع نفتی در نیروگاه‌ها و صنایع در فصل زمستان، تصریح کرد: از این رو از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم برای تامین این سوخت انجام گرفته به طوری که میزان ذخیره گازوئیل و نفت کوره کشور حدود ۵/۲میلیارد لیتر افزایش پیدا کرده است.شهنازی‌زاده با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت مخازن برای ذخیره‌سازی این میزان فرآورده در کشور آغاز شده است، تبیین کرد: با توجه به اختلاف بسیار زیاد تولید و مصرف نفت گاز و نفت کوره در فصل زمستان و همچنین افزایش شدید قیمت جهانی این دو فرآورده ساخت مخازن راهبردی کاملا از توجیه اقتصادی برخوردار خواهد بود.