گاز زمستان در انتظار فازهای 9 و 10 پارس‌جنوبی

واحد یوتیلیتی پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی راه‌اندازی شد

واحد یوتیلیتی (آب بخار، برق) به منظور تامین و تولید آب، برق و بخار پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس‌جنوبی روز گذشته با حضور سیف‌ا... جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با کمک دو بویلر راه‌اندازی شد. به گزارش خبرگزاری‌ها از ۶دستگاه بویلر گازی موجود در پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی هم‌اکنون دو دستگاه بویلر گازوئیل‌سوز راه‌اندازی شده است.

سیف‌ا... جشن‌ساز در این مراسم در جمع مدیران این پروژه گفت: دشمنان انقلاب اسلامی قصد اخلال در طرح‌های ملی تولید نفت و گاز کشور را داشتند و راه‌اندازی سه واحد بیانگر توانمندی متخصصان داخلی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز است.

وی تصریح کرد: پیش از این نخست وزیر انگلیس رسما اعلام کرده بود ما تلاش خواهیم کرد طرح‌های توسعه نفت و گاز در ایران متوقف شود، اما امروز راه‌اندازی این واحد مهم در پارس جنوبی نشانگر تلاش‌های بیهوده آنان است.

جشن‌ساز همچنین گفت: امروز نبرد ما در جبهه اقتصادی است و تلاش شبانه‌روزی برای راه‌اندازی این واحدها قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: امروز طراحان، پیمانکاران و متخصصان داخلی در اجرای این پروژه ثابت کردند برای کاری که دیگران ناممکن تصور می‌کردند، می‌توان بر توان داخلی تکیه کرد. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه بخشی از واحدهای یوتیلیتی(آب، برق، بخار) راه‌اندازی شده برای اولین بار در کشور طراحی شده است، گفت: اجرای این پروژه به عنوان ساخت داخلی یک افتخار ملی به شمار می‌رود. جشن‌ساز همچنین گفت: به زودی اجرای فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ نیز به پیمانکاران داخلی واگذار خواهد شد. بخش یوتیلیتی مجموعه‌ای مشتمل بر ۶ دستگاه دیگ مولد بخار، ۳دستگاه کمپرسور هوا، ۴پمپ تزریق آب دریا به پالایشگاه است.

به گفته جشن‌ساز آذر ماه امسال طبق برنامه زمان‌بندی، فازهای ۹ و ۱۰ به بهره‌برداری می‌رسند.البته جشن‌ساز در حالی خبر از بهره‌برداری از فازهای ۹ و ۱۰‌ در آذر ماه امسال را می‌دهد که مدیر پروژه حفاری این فازها وجود مشکلاتی چون خرید کالا و تجهیزات را از عواملی می‌داند که باعث می‌شوند این فازها در زمستان امسال به طور کامل وارد مدار نشود.

غلامرضا منزویان، پیشرفت فازهای ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی را طی چهار ماه اخیر به ترتیب ۱۰ و ۲/۱۴درصد ذکر کرد و گفت: فازهای ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی تا زمستان سال‌جاری به طور کامل وارد مدار نخواهد شد.هدف از طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰‌میلیون متر مکعب گاز شیرین (دو‌میلیارد فوت مکعب)، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک‌میلیون و ۵۰هزار تن ال.‍پی.جی، است. طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در سال ۱۳۷۹ در شورای اقتصاد به تصویب رسید و تصمیم گرفته شد به جای استفاده از روش بیع متقابل ،اعتبار طرح از طریق فاینانس تامین شود.

بر اساس این گزارش، قرارداد توسعه این دو فاز در سپتامبر ۲۰۰۲ با تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، ال.جی کره و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران (اویک) به امضا رسید و در تابستان ۸۳ اجرایی شد.

وضعیت دیگر فازها

روز گذشته همچنین عملیات ساخت ۴ مخزن میعانات گازی در فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آغاز شد.

خواجوی، مدیرعامل شرکت سپانیر در پروژه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی ظرفیت هر یک از مخازن میعانات گازی را ۶۰هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: تا پایان سال ۴ مخزن فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی احداث می‌شود.

وی گفت: ساخت مخازن از سرعت خوبی برخوردار است و تا هفته آینده مخزن دوم نیز احداث خواهد شد.

اجرای طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و یک کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی و یک شرکت کره‌ای بر عهده دارد.

سهراب بهلولی قشقایی، مدیر پروژه فازهای ۱۷ و ۱۸ نیز در حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت که از پیشرفت فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بازدید می‌کرد، گفت: در حال حاضر این پروژه در بخش دریایی ۴۷درصد و در بخش خشکی بیش از ۷درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: پیشرفت ساخت سکوهای این پروژه از ۷۹‌درصد و ساخت پایه‌های سکو‌های دریایی از ۷۸‌درصد پیشرفت برخوردار است. با توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی روزانه ۵۰میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.