شرکت ملی گاز ایران به کلیه شرکت‌های فعال خصوصی برای ساخت جایگاه‌های CNG در شهرهایی که بیش از ۲۰۰‌هزار نفر جمعیت دارند تجهیزات رایگان بلا عوض خواهد داد. سیدرضا کسایی‌زاده، معاون وزیر نفت با بیان این مطلب، افزود: هدف اصلی واگذاری ساخت و بهره‌برداری جایگاه‌های CNG به بخش‌خصوصی بوده و بنا داریم تنها مدیریت جایگاه‌ها را به شرکت گاز خودرو ایران واگذار کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که با فعالیت‌هایی که امسال انجام شده، از ابتدای سال تاکنون پیشرفت بسیار مناسبی در ساخت جایگاه‌های گاز داشته‌ایم به موج اظهار داشت: برای مشارکت هر چه بیشتر بخش‌خصوصی در ساخت جایگاه‌های CNG فراخوانی تهیه و منتشر شده و شرایط اولیه برای انجام این سرمایه‌گذاری‌ها به طور کامل تشریح شده است.

صف‌های طولانی جایگاه‌های عرضه CNG، خصوصا در شرایط کنونی که رانندگان به استفاده کمتر از بنزین و بهره‌گیری از گاز به عنوان سوخت جایگزین ترغیب می‌شوند، باید راه‌حلی داشته باشد، چرا که اگر تدبیری اندیشده نشود، هرکس که به مزایای CNG اشراف کامل هم داشته باشد، وقتی به صف طویل اتومبیل نگاهی می‌کند، بی‌شک از تغییر دادن منبع سوختی خودرو خود پشیمان می‌شود.

امروز راه‌اندازی جایگاه‌های متوسط CNG، یکی از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است. در توضیح بیشتر این مطلب باید گفت که ایجاد و راه‌اندازی هر جایگاه متوسط عرضه گاز طبیعی فشرده در کشور بین ۵۰ تا ۲۵۰میلیون ریال برای خریداران تمام می‌شود.

البته تولید و عرضه دستگاه‌های عرضه CNG کوچک و متوسط با توجه به کمبود جایگاه‌های این سوخت و افزایش عرضه خودروهای دوگانه سوز در کشور متغیر است.

با توجه به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گاز جهان است، استفاده از سوخت CNG و گسترش آن را می‌توان دارای توجیه اقتصادی برای کشور دانست؛ چرا که در چنین شرایطی گاز می‌تواند سوخت جایگزین مناسبی تلقی شود.

ایران از سال ۱۳۸۱ به طور جدی بر روی استفاده و توسعه CNG در کشور کار کرده که نسبت به سایر صنایع، توسعه و پیشرفت مناسبی

در این حوزه حاصل شده است، اما به‌رغم توسعه مناسب صنعت CNG در کشور، هم‌اکنون به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم آنچنان که باید از آن استفاده نمی‌شود.