گروه صنعت‌و‌معدن - صابر دری‌‌نژاد: در پی مصوبه هیات‌دولت مبنی‌بر افزایش تدریجی قیمت خوراک واحدهای تولیدی رنگ و رزین، شرکت پالایش و پخش وزارت نفت اخیرا قیمت این محصولات را به یکباره چهار برابر افزایش داد و این نوسان قیمت را تدریجی خواند. رییس انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد به مشکلات فراوان پیش روی فعالان این بخش اشاره کرد و با بی‌فایده خواندن شکوه و گلایه در این زمینه گفت: «مطرح کردن مشکلات با مسوولان تا به امروز که دردی را از این صنعت دوا نکرده است.»

افزایش یکباره قیمت حلال‌ها

لطف‌ا... تمدن در ادامه گفت: «شرکت نفت قیمت حلال‌های موردنیاز این صنعت را در یک ماه اخیر به یک باره افزایش داده است، که این میزان افزایش فشار زیادی بر تولیدکنندگان وارد آورده است.»

وی اظهار داشت: «طبق مصوبه هیات‌دولت در تاریخ ۲۵/۱۱/۸۶ مقرر شد، قیمت این حلال‌ها وارد اتاق شیشه‌ای شود و در بورس نفت قرار بگیرد. منتها در همان زمان هم تاکید شد تغییر در قیمت این فرآورده‌ها باید به تدریج صورت گیرد.» این در حالی است که چندی است قیمت حلال‌ها با افزایش چهار برابری روبه‌رو شده و این نگرانی را به‌وجود آورده است که اگر این میزان افزایش تدریجی است روند افزایش قیمت تولیدات پالایش و پخش‌ها در آینده چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار ما، با توجه به حرکت صنعت رنگ به سمت جهانی شدن طبیعی است که قیمت مواد اولیه‌ای که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود هم با قیمت‌های جهانی هماهنگ باشد. اما این در صورتی است که دیگر مراحل تولید نیز در کشور ما مطابق با استانداردهای جهانی باشد.

تمدن در همین راستا گفت: «مشکل ما همین است که امکاناتمان منطبق با هیچ یک از استانداردهای جهانی نیست. این انطباق نداشتن با توجه به مشکلاتی چون، قطعی برق، کمبود گاز، مسائل مربوط به حمل‌و‌نقل جاده‌ای یا موانع موجود در بنادر، بیش از پیش نمایان می‌شود.

اثر قطعی برق بر تولید

وی در مورد قطعی برق با اشاره به اینکه برخی از تولیدات این صنعت حد واسط هستند، گفت: «وقتی قرار است در کارخانه‌ای برق قطع شود علاوه‌بر اینکه در پروسه تولید اثرگذار است، می‌تواند به بخش عمده‌ای از خط تولید خسارت وارد کند و باعث اضمحلال آن شود.»

رییس انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین خاطرنشان کرد: به کارگری که در فاصله زمانی قطعی برق بیکار نشسته است، هم حقوق تعلق می‌گیرد و هم بیمه‌اش پرداخت می‌شود، در حالی که در این مدت تولیدی صورت نگرفته است.

همین امر متعاقبا منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده کالا می‌شود.

بنابر اظهارات لطف‌ا... تمدن، تصور بر این است که شرکت ملی پالایش و پخش افزایش قیمت حلال را بر مبنای نفت ۱۴۰دلاری صورت داده است و از آنجا که نزدیک به ۴۰درصد رنگ ساخته شده را حلال تشکیل داده است، این افزایش قیمت حداقل تاثیری معادل ۲۰درصد روی قیمت تمام شده محصولات واحدهای تولیدی رنگ و رزین می‌گذارد.

وی در ادامه اظهاراتش پیرامون استاندارد نبودن امکانات صنعتگران این بخش افزود: «متاسفانه کیفیت حلالی که شرکت پالایش و پخش در اختیار واحدهای تولیدی رنگ و رزین قرار می‌‌دهد با استانداردهای جهانی مطابقت نمی‌کند.

به اعتقاد وی، کیفیت محصولات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اگر چه مطابق با استانداردهای شرکت نفت است، اما کیفیت تولیدات آنها با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

رزین‌های داخلی استاندارد است

تمدن در مورد کیفیت رزین‌های داخلی خاطر نشان کرد: «عمده تولید داخلی این محصول از کیفیت بالایی برخوردار است تا جایی که بخشی از تولیدات رزین ایران به خارج از کشور صادر می‌شود که این امر نشانگر کیفیت بالای این محصولات است. رنگ و رزین تولیدی در کشور با توجه به سابقه ۷۰ساله‌ای که این صنعت در ایران دارد، در مقایسه با تولیدات سایر کشورها، هیچ گونه کمبودی ندارد. البته ممکن است در پاره‌ای از زمینه‌ها کیفیت مواد اولیه مورد نیاز این صنعت قدری پایین‌تر از حد مطلوب باشد که در نهایت موجب پایین آمدن کیفیت محصول نهایی شود.»

وی در همین زمینه به حلالی که از سوی شرکت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد اشاره کرد و گفت: «سال‌ها است که ما در حال مکاتبه با شرکت نفت برای رفع بوی تند این حلال که ناشی از گوگرد موجود در آن است هستیم، که این مکاتبات در همین مورد و در برخی موارد دیگر تا به حال که به جایی نرسیده است و آنها در مقابل فقط سکوت کرده‌اند.»

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: امروز که شرکت نفت حلال‌هایی مانند حلال W۴.۲ تولید می‌کند، مشابه همین محصول را خارجی‌ها هم تولید می‌کنند این در حالی است که محصول آنها هیچ بویی هم ندارد.