مهر- به منظور اصلاح الگوی مصرف و ارتقای ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، وزیر صنایع و معادن دستور‌العمل ۱۹ ماده ای را به منظور اجرا به معاونان و مدیران عامل و روسای سازمان‌های استانی و شرکت‌های تابعه ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، ستاد تحول صنایع و معادن موظف است مصادیق محصولات بهینه در راستای کاهش مصرف انرژی و آب را تا اول تیر ماه تعیین کند.

همچنین سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها موظف شدند در هنگام صدور جواز تاسیس، استانداردهای مصرف انرژی در فرآیند تولید را به متقاضی اعلام نموده و وی را ملزم به رعایت این استانداردها در طراحی و اجرای فرآیند تولید کنند.

در این ابلاغیه آمده است: صدور پروانه بهره‌برداری منوط به رعایت استانداردهای مذکور است. در این دستورالعمل، احداث واحدهای صنعتی برای تولید محصولات بهینه دارای توجیه فنی و اقتصادی، اولویت سرمایه‌گذاری محسوب شده و مشمول مشوق‌های طرح آمایش صنعتی و معدنی هستند.

همچنین معاونت امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن موظف شده است برنامه عملیاتی جایگزینی خطوط تولید لامپ التهابی به لامپ‌های کم‌مصرف با دیودهای نورانی را تدوین کند.

براساس این دستورالعمل، از تاریخ ابلاغ این مصوبه طرح‌های جدید تولیدی که استاندارد مصرف انرژی برای محصولات آنها اجباری شده و رتبه انرژی E و پایین‌تر دارند، اولویت محسوب نمی‌شوند.

همچنین بانک صنعت و معدن موظف شده است در سال ۸۸ تسهیلاتی را از محل منابع طرح آمایش صنعتی و معدنی با هماهنگی ستاد تحول صنایع و معادن برای ایجاد مولدهای برق پربازده در واحدهای صنعتی و معدنی یا شهرک‌های صنعتی اختصاص دهد.

در این دستور‌العمل تصریح شده است: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است ضمن تامین امکانات لازم، تمامی‌استانداردهای تدوین شده در زمان ابلاغ این مصوبه درباره مصرف انرژی فرآیندها و محصولات و استانداردهای در حال تدوین را به تدریج ابلاغ نموده و بر اجرای آنها نظارت کند.

این موسسه با هماهنگی ستاد تحول اقتصادی موظف شده است اقدامات لازم را برای آشنایی مدیران و آموزش کارشناسان واحدهای صنعتی و معدنی با استانداردهای مصرف انرژی، راهبردهای افزایش کارآیی و محصولات بهینه انجام دهد.

در این ابلاغیه، ستاد تحول صنایع و معادن موظف شده است گزارش عملکرد خود و سازمان‌های تابعه را به صورت هفتگی و ماهانه ارائه دهد.