به دنبال اظها نظر وزیر نفت طی هفته گذشته مبنی بر اینکه تا منافع ملی کشور در قرارداد کرسنت تامین نشود‌، قرارداد کرسنت اجرایی نمی‌شود‌، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ۳ شرط اصلی برای اصلاح قرارداد کرسنت را اعلام کرد. سید رضا کسایی‌زاده در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه اخیرا مسوولیت کلیه مسائل مربوط به قرارداد کرسنت به شرکت ملی صادرات گاز ایران واگذار شده است، گفت: از این رو، شرکت ملی صادرات گاز ایران کلیه مسائل مربوط به این قرارداد را برای حصول یک توافق قطعی دنبال خواهد کرد. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این موضوع که برای اجرایی شدن این قرارداد گازی باید مفادی از قرارداد موجود اصلاح شود، بیان کرد: مشخص کردن نقطه تحویل گاز، اخذ ضمانت نامه کافی و مرور قیمت فروش گاز طبیعی از مهمترین شروط اصلی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه تا این مسائل به صورت روشن و شفاف حل نشود، امکان تحویل گاز به این شرکت اماراتی وجود ندارد، گفت: برای فروش گاز طبیعی به کشور امارات هیچ گونه نگرانی نداریم، زیرا به جز کرسنت هم اکنون حداقل ۳ شرکت اماراتی خواستار خرید گاز از ایران هستند.

کسایی‌زاده با اشاره به اینکه هم اکنون گزینه‌های مختلفی برای صدور گاز میدان سلمان به کشور امارات وجود دارد، اظهار داشت: مذاکرات و مکاتبات شرکت ملی صادرات گاز ایران با سایر شرکت‌های متقاضی در حال انجام است.وی از امضای تفاهم نامه با یک شرکت اماراتی برای صادرات گاز به این همسایه جنوبی کشور خبر داد و افزود: جزئیات این توافق جدید به زودی اعلام می‌شود.

پیش از این نیز وزیر نفت در باره قرارداد فروش گاز به امارات (قرارداد کرسنت) گفته بود: هدف وزارت نفت اصلاح این قرارداد است و تا منافع ملی کشور در این قرارداد تامین نشود، قرارداد کرسنت اجرایی نمی‌شود.

به گفته غلامحسین نوذری، اگر قیمت فروش گاز در قرارداد کرسنت منطقی و منافع ایران در این قرارداد تامین شود، گاز منطقه سیری را به کرسنت تحویل می‌دهیم؛ در غیر این صورت با اجرای پروژه گازی انتقال گاز از سیری به عسلویه، این گاز در شبکه مصرف داخلی قرار می‌گیرد.وی در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم انعقاد قرارداد کرسنت ایران باید ۲‌میلیارد دلار خسارت بپردازد، گفته بود: اگر قرار داد کرسنت منطقی و در برگیرنده منافع ایران نباشد، گاز منطقه سیری به مصرف داخل خواهد رسید.

شرکت کرسنت امارات و شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۰۱ توافقنامه‌ای را برای انتقال گاز میدان سلمان به امارات امضا کردند. براساس این قرارداد، ایران قرار بود درابتدا سالانه ۱۹۵ میلیون فوت مکعب گاز در اختیار امارات بگذارد و براساس قراردادی ۲۵ ساله، این میزان را تا ۳۵۰‌میلیون فوت مکعب افزایش دهد. اما پس از تاخیرهایی که به دلیل اختلافات دوکشور برای اجرای این توافق صورت گرفت، اکنون شرکت نفتی کرسنت امارات با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که درپی اختلاف با ایران بر سر پرونده فروش گاز، به مراجع داوری بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.