گروه انرژی- معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب‌ایران روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران از بدهی ۱۳۰۰‌میلیارد تومانی بخش آب به پیمانکاران خبر داد و گفت: اگرچه هیات دولت و رییس جمهور دیدگاه مثبتی در مورد تامین منابع مالی بخش آب کشور دارند، اما سالانه تنها ۳۰‌درصد از منابع مالی پیش‌بینی شده تخصیص می‌یابد. علیرضا الماس وندی، معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب گفت: در طول سال‌های برنامه چهارم توسعه وزارت نیرو هرساله شاهد تامین اعتبار تنها یک سوم آنچه که پیشنهاد می‌داده است، بوده و بر همین اساس سالانه ۴هزار‌میلیارد تومان باید به طور متوسط تخصیص می‌یافت که تنها یک سوم آن محقق شده است.

وی با بیان‌اینکه در مقابل‌این میزان تخصیص، وزارت نیرو ۶۰‌درصد کار اجرایی انجام داده، به بدهی بخش آب به پیمانکاران، مهندسان و طرح‌های اجرایی اشاره و تصریح کرد: وزارت نیرو امسال در رابطه با طرح تملک دارایی نسبت به سال ۸۷ ده‌درصد کاهش داشته است؛ به‌این معنا که کل اعتبار تملک دارایی در سال ۸۷ معادل ۲۴‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان بوده که امسال به ۲۱‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، با توجه به همکاری رییس جمهور، توجه ویژه وزیر نیرو به بخش آب خوشبختانه علیرغم‌این ده‌درصد کاهش نسبت به بودجه سال ۸۷ در بخش آب، ۵۵‌درصد نسبت سال قبل افزایش بودجه داشته‌ایم.

وی در توضیح‌این مطلب خاطرنشان کرد: امسال در فصل آب با اعتباراتی که در ردیف‌های متمرکز، خشکسالی و سایر موارد در نظر گرفته شده است ۳‌هزار و ۶۰‌میلیارد تومان اعتبار داریم که امید می‌رود با تخصیص‌این رقم به صورت کامل، جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته را شاهد باشیم.

وی با اشاره به در نظر گرفتن اصلاحات الگوی مصرف آب در برنامه پنجم، افزود: بارندگی متوسط جهانی حدود ۵۰۰‌میلی‌متر در سال است، در شرایطی که در‌ایران‌این میزان به ۲۴۰میلی‌متر در سال می‌رسد. بنابراین با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع آب، به نظر می‌رسد که انتخاب نام «اصلاح الگوی مصرف» برای سال ۸۸ انتخاب هوشمندانه‌ای است.

به گفته الماس وندی، نزولات کشور ۴۰۹‌میلیارد مترمکعب در سال است که به لحاظ شرایط خشکسالی منطقه، در حدود ۷۲‌درصد‌این میزان تبخیر می‌شود و ۲۷‌درصد از‌این میزان قابل استفاده است، به همین دلیل نیز عمده دشت‌های کشور ممنوعه است و بیش از‌این نمی‌توان به منابع آب زیرزمینی کشور فشار وارد آورد.وی خاطرنشان کرد: امسال که سال آخر برنامه چهارم توسعه است، وزارت نیرو توانسته است ۴۰‌میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره آب را با توجه به مخازن‌ایجاد شده داشته باشد که تا انتهای سال ۸۸ می‌توان ۳۰‌میلیارد مترمکعب آب را تنظیم کرد.این مقام مسوول در شرکت مدیریت منابع آب با بیان ‌اینکه حدود ۱۰۱‌سد اجرایی در حال حاضر در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: ‌این تعداد سد مخزنی و برقابی در استان‌های مختلف برای مصارف شرب و کشاورزی احداث شده و مطالعات فاز دو ۱۷۲‌سد مخزنی نیز در دست اجرا است.

وی اظهار داشت: اگر‌این طرح‌ها را با تخصیص منابع مالی لازم بتوانیم در طول برنامه پنجم و ششم به اتمام رسانیم، ۱۱۵‌میلیارد مترمکعب مخزن ‌ایجاد کرده‌ایم که قطعا می‌توان عمده جریانات سطحی نابهنگام را تنظیم و ذخیره کرد و به مصرف رساند.به گفته الماس وندی، در بخش شبکه‌های آبیاری وزهکشی نیز باید حدود ۴میلیون هکتار در طول برنامه‌ها اجرا کرد که هم اکنون ۷۰۰‌هزار هکتار اجرا شده یا در دست اجرا است و مابقی نیز باید اجرا شوند.