وزیر نفت از مذاکره با مقامات کشور عمان برای سوآپ گاز طبیعی از همسایگان شمالی به این کشور خبر داد و افزود: امکان صادرات گاز ایران از سه نقطه به کشور عمان وجود دارد. به گزارش مهر، غلامحسین نوذری با اشاره به مذاکرات در حال انجام ایران و عمان برای صدور گاز طبیعی به این کشور، اظهار داشت: یکی از توافق‌نامه‌ها بین ایران و عمان بحث صادرات گاز است که ایران از سه نقطه میدان گازی کیش، عسلویه و خط لوله انتقال گاز به پاکستان به این کشور می‌تواند گاز صادر کند.

به گفته این مقام مسوول، دولت عمان یک‌میلیارد فوت مکعب گاز احتیاج دارد و مذاکرات در این رابطه در حال انجام است.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه با طرف عمانی مذاکراتی را برای سوآپ گاز طبیعی مورد نیاز آنها انجام داده‌ایم، تبیین کرد: این احتمال وجود دارد که عمان بخواهد گاز مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه شمالی ما تامین کند که در این صورت ایران نقش سوآپ‌کننده گاز را برای عمان خواهد داشت.

وی افزود: یعنی در شمال کشور که مصرف بیشتری داریم، گاز را از همسایگان شمالی دریافت کنیم و در جنوب گاز را تحویل دهیم.

وزیر نفت همچنین از توافق با عمان برای ساخت یک واحد تولید اوره و آمونیاک خبر داد و اعلام کرد پتروشیمی‌اوره و آمونیاک هرمز با مشارکت ۵۰‌درصدی ایران و عمان ساخته می‌شود.

وی گفت: به دنبال این سفر یک یادداشت تفاهم با وزیر نفت و انرژی عمان برای ساخت واحد پتروشیمی ‌هرمز امضا شده است. وی با بیان اینکه هدف از ساخت پتروشیمی‌ هرمز تولید اوره و آمونیاک است، تصریح کرد: ظرفیت تولید این واحد پتروشیمی‌ تولید سالانه یک‌میلیون تن آمونیاک و ۶۵۰‌هزار تن اوره است. وزیر نفت با تاکید بر اینکه بر اساس توافق صورت گرفته این واحد پتروشیمی ‌با مشارکت ۵۰‌درصدی ایران و عمان ساخته خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر شرکت مشترک ایران و عمان تحت عنوان هرمز به ثبت رسیده که مقدمات ساخت این واحد تولید اوره و آمونیاک نیز توسط مسوولان ۲ کشور فراهم شده است.