خبر 563 میلیارد دلاری در دقیقه 90

«سوسنگرد» کی به بهره‌برداری می‌رسد

گروه انرژی- خبر کشف یک میدان نفتی با ذخیره ۸/۸میلیارد بشکه در دقیقه ۹۰ منتشر شد. آیا وزیر نفت، غلامحسین نوذری در وقت اضافه می‌خواهد گل طلایی را به رقیب بزند؟ پس از تایید و تکذیب های متعدد در خصوص کشف یک میدان نفتی بزرگ که از مرداد ۸۷ آغاز شده بود، سرانجام وزیر نفت دولت نهم، در روزهایی که بیم و امید برای اعطای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نفت برای دولت دهم، همزمان با رایزنی‌ها (مسعود میر کاظمی) با مدیران ارشد وزارت نفت و نمایندگان مجلس وجود دارد، اعلام می‌کندکه یک میدان نفتی به حجم ۸/۸میلیارد بشکه نفت درجا در نزدیکی سوسنگرد کشف شد. اینکه این خبر چرا در این روزها منتشر می‌شود؟ پرسشی است که کسی برای آن پاسخ ندارد. اما انتشار آن هم بدون بازتاب نبود.

کشف این میدان نفتی پس از حفر چهار لایه مخزنی جدید، در عمق ۵۰۲۶ متری بوده است. این میدان نفتی بزرگترین میدانی است که در ۵ سال اخیر در کشور کشف شده است و توسعه آن می‌تواند در افزایش تولید نفت خام کشور نقش موثری داشته باشد.

خبر کشف آن در شرایطی اعلام می‌شود که براساس گزارش اخیر اوپک، ایران از لحاظ جایگاه خود در اوپک از ونزوئلا عقب افتاده و جایگاه دوم خود را در اوپک به این کشور واگذار کرده است. آیا کشف جدید می‌تواند عقب‌ماندگی مزبور را جبران کند.

بر اساس بولتن آماری سالانه اوپک، کشور ونزوئلا با پیشی گرفتن از ایران، عراق و کویت، دومین ذخایر بزرگ نفتی این سازمان را پس از عربستان سعودی در اختیار دارد. این شریک راهبردی ایران که پیش از این در جایگاه پنجم اوپک قرار داشت، در سال ۲۰۰۸ توانست میزان ذخایر نفتی خود را با ۷۳درصد افزایش به ۱۷۲میلیارد و ۳۰۰میلیون بشکه نفت «قابل استحصال» برساند. این در حالی است که ذخایر نفتی قابل استحصال ایران ۱۳۸میلیارد بشکه است. محمد علی خطیبی، نماینده دائم ایران در اوپک در این باره در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» و در پاسخ به این سوال که کشف این میدان در جایگاه ایران در اوپک تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد، گفت: «آنچه که در اوپک دارای اهمیت است، میزان تولید است. بنابراین آن چیزی را که روانه بازار می‌کنیم،از اهمیت ویژه برخوردار است، نه میزان ذخایر یک کشور.»

البته اگر گزارش اوپک در مورد ذخایر نفتی ونزوئلا درست باشد، با وجود کشف این میدان نفتی، ایران باز هم نمی‌تواند به جایگاه دوم خود در اوپک برگردد. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران نفتی اعلام می‌کنند که ضعف تکنولوژی و تحریم‌های شدیدتر غرب علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، احتمالا دشواری‌هایی را در بهره‌برداری کشور از میدان‌های نفتی که به‌تازگی کشف شده است، به‌وجود خواهد آورد. این موضوعی است که در رسانه‌های غربی نیز بازتاب داشته است.

کمال الحرمی، تحلیلگر نفت در کویت، به «وال استریت ژورنال» گفت که ایران تکنولوژی و دانش فنی بهره‌برداری از میدان نفتی سوسنگرد را ندارد.

رجا کیوان، تحلیلگر انرژی در شرکت «پی.اف.سی» هم نسبت به توانمندی ایران در استخراج نفت از میدان نفتی سوسنگرد، ابراز تردید کرده است.

«پی.اف.سی»، شرکتی است که به کمپانی‌های انرژی و دولت‌های جهان مشاوره می‌دهد.

وی به وال استریت ژورنال گفت: تامین هزینه و رفع مشکلات بهره‌برداری از این میدان نفتی در این مقیاس گسترده برای ایران آسان نیست. مقامات نفتی پیش از این هم، از کشفیات نفتی مشابهی خبر داده بود، اما ظرفیت تولید نفت این کشور بالا نرفته است.

به نوشته «وال استریت ژورنال»، ایران که دومین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک است، برای توسعه میادین نفتی خود به‌شدت به تکنولوژی چین و روسیه وابسته است.

در این میان اگر میزان ذخایر نفت «درجا» این میدان نفتی درست باشد، با توجه به اینکه در حال حاضر حجم ذخایر نفت درجا که تاکنون در کشور کشف شده به حداکثر ۵۰۰میلیارد بشکه رسیده، ۷۶/۱درصد به ذخایر نفت درجا کشور به صورت بالقوه افزوده خواهد شد.

علاوه بر این در صورتی که میانگین قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران را ۶۴ دلار در نظر بگیریم، ارزش روز نفت «درجا» این میدان که الزاما به دلیل پایین بودن سطح توان تکنولوژیک و پایین بودن ضریب بازیافت، امکان تولید تمام ذخایر آن وجود ندارد، حدود ۵۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در واقع اگر ۲۰ درصد این میزان نفت به بهره‌برداری برسد، ارزش روز نفت قابل استحصال حدود ۶/۱۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. به گفته کارشناسان ذخایر این میدان در صورتی اهمیت خواهد یافت که امکان استحصال آن وجود داشته باشد، در غیر این صورت به عنوان یک میدان عادی محسوب خواهد شد.