گروه انرژی- غزاله طایفه: اگر چه از افتتاح رسمی ‌طرح تزریق گاز میدان آغاجاری چند ماهی است که می‌گذرد اما این طرح همچنان با تاخیر در اجرا روبه‌رو است. در این بین مسوولان این طرح دلایل مختلفی را برای این تاخیرها عنوان کرده‌اند که ظاهرا شدت رشد مصرف گاز از جمله مهمترین دلایلی است که باید به آن پرداخت. تزریق روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به مخزن آغاجاری برای دستیابی به ۲ میلیارد بشکه نفت بیشتر، افزایش برداشت و جلوگیری از کاهش فشار مخزن و بالا بردن تولید تا سقف ۳۰۰ هزار بشکه در روز از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی طرح تزریق گاز به چاه‌های نفتی آغاجاری است، اما بنابر اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) که مجری این طرح بوده‌اند از زمان افتتاح این طرح فقط گاز شیرین به این میدان جهت آزمایش تزریق شده است.

در این بین بر اساس اعلام شرکت ملی نفت آماده نبودن خط لوله پنجم سراسری عامل تاخیر ایجاد شده در تزریق گازهای پارس جنوبی به مخزن آغاجاری است؛ این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، این خط لوله در اواخر سال گذشته آماده بهره‌برداری نهایی و تزریق گاز بوده است.

علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره اظهار داشت: «خط لوله پنجم سراسری از سال گذشته آماده بهره‌برداری بوده است، اما برنامه‌ریزی برای شروع تزریق گاز از طریق این خط به میدان آغاجاری بر عهده وزارت نفت است.»

وی افزود: «در حال حاضر گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ به جای تزریق، شیرین شده و به شبکه سراسری داده می‌شود.»

وی با بیان اینکه فعلا امکان تزریق گاز از این سه فاز وجود ندارد، اظهار داشت: «به دلیل افزایش مصرف گاز در سه ماه آخر سال، فعلا اولویت با مصرف داخلی است.»

مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز در این رابطه به تازگی اعلام کرده بود که در حال حاضر ساخت خط لوله پنجم سراسری برای انتقال گازهای تولید شده فازهای پارس‌جنوبی به میدان آغاجاری در شرکت ملی مهندسی و توسعه گاز به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است.

اما به اعتقاد جواد اوجی، وجود برخی از موانع در بخش بالادستی طرح تزریق گاز آغاجاری عامل عدم بهره‌برداری از این خط لوله است. وی پیش‌بینی کرده بود که به زودی به این خط لوله گاز تزریق شود.

طرح احداث خط لوله ۵۶ اینچ پنجم سراسری با هدف انتقال گاز ترش فازهای ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبی به منظور تزریق در چاه‌های نفتی آغاجاری توسط این خط لوله به طول ۵۱۰ کیلومتر در ۳ قطعه در کنار احداث ۵ ایستگاه تقویت فشار در مسیر تدوین شد.

در این بین محمدعلی قنوات پور، قائم مقام شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مشکل تاخیر در تزریق گاز به میدان آغاجاری را در عدم رسیدن گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی دانست و اظهار داشت: «از زمان بهره‌برداری از این طرح تنها مقداری گاز شیرین جهت آزمایش به این میدان تزریق شده است.»

وی همچنین به وجود نشتی در برخی از ورودی‌‌های مخزن اشاره کرد و گفت: «در زمان افتتاح و تزریق گاز وجود برخی نشتی‌‌ها طبیعی است که رفع خواهد شد، اما مهم‌ترین دلیل تاخیر نرسیدن گاز سه فاز پارس جنوبی است.»

به نظر می‌رسد که کسری در تقاضا و تولید گاز به دلیل رشد بی‌رویه مصرف، این بار علاوه بر صنایع و نیروگاه‌ها، میادین نفتی را که دچار افت فشار گاز شده‌اند نیز درگیر کرده است.