«از ابتدای ماه مه میلادی (۱۱ اردیبهشت) قرارداد صادرات گاز به پاکستان شرایط اجرا به خود می‌گیرد و هر دو طرف می‌توانند برای ساخت خط لوله خود اقدام کنند.» «سید رضا کسایی‌زاده»، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان مطلب فوق اظهار کرد: قرارداد ایران و پاکستان برای صادرات گاز در حضور روسای جمهور دو کشور در خرداد سال گذشته امضا شد و امیدواریم قرارداد عملیاتی و سرفصل‌های ترانزیت گاز در قرارداد صادرات گاز به پاکستان براساس توافق تا پایان ماه آوریل (۱۰ اردیبهشت) نافذ شود.

به گفته وی این قرارداد برای نافذ شدن نیاز به توافق بر سر ملحقات پیچیده و مهمی داشت که از آن جمله قرارداد عملیاتی و سرفصل‌های ترانزیت گاز از پاکستان به کشور ثالث بود.

وی درباره ساخت خط لوله در پاکستان به اعلام آمادگی شرکت‌های مختلف برای اجرای این پروژه از طریق قرارداد فاینانس اشاره کرد و گفت: حتی به ایران نیز پیشنهاد داده‌اند باقی‌مانده خط لوله که حدود ۲۵۰ کیلومتر است را از طریق امضای قرارداد فاینانس بسازند.

وی با اشاره به فعال شدن مذاکرات میدان گازی پارس شمالی با شرکت چینی برای تولید سالانه ۲۰ میلیون تن ال ان جی، یادآوری کرد:‌ به این منظور دوتیم کاری بسیار قوی به منظور عقد قرارداد خرید گاز خوراک برای واحد ال.ان.جی و دیگری برای امضای قرارداد اصلی توسعه پروژه مشخص شده‌اند.

او تصریح کرد: در این زمینه مذاکره با شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای مشارکت در طرح ال.ان.جی نیز جریان دارد که مذاکره با سه شرکت از پیشرفت مناسبی برخوردار شده که در ماه‌های آتی نهایی خواهد شد.

مزیت عراق و سوریه برای صادرات گاز

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با تاکید براین‌که مطالعات مهندسی خط نهم سراسری در حال تکمیل است، ولی اجرای خط لوله بستگی به این دارد که چه مسیری را برای صادرات گاز به اروپا انتخاب کنیم، تشریح کرد: تاکنون شش مسیر توسط دو شرکت اروپایی بررسی شده که مهم‌ترین آنها خط لوله پرشین، خط لوله نابوکو و خط لوله عراق- سوریه- ایتالیا است.

وی با بیان این‌که یکی از گزینه‌های مهم‌تر، خط لوله عراق ـ سوریه ـ ایتالیا است که قابل رقابت با دو گزینه قبلی را دارد، گفت: در مجموع تصمیم اجرایی بستگی به نوع مذاکرات به کشورهای ذی‌ربط در هر مسیر دارد تا به گونه‌ای باشد که بیشترین منافع ملی را به همراه آورد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، تحویل گاز به سوئیس اولویت بعدی این شرکت است که منتظر نظر نهایی طرف سوئیسی هستیم.

آمادگی گازپروم و چین

از سوی دیگر، معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت نیز از آمادگی گازپروم روسیه و یک شرکت چینی برای مشارکت در ساخت خط لوله صلح خبر داد و گفت: پاکستان تقاضای خود را برای افزایش واردات گاز ایران تا سقف ۳۰ میلیون متر مکعب در روز ارائه کرده است.

«حجت‌الله غنیمی‌فرد» در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به امضای ضمائم قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان در اسفند ماه سال گذشته، گفت: اهمیت امضای این ضمائم از آن جهت است که بخش اصلی قرارداد به صورت فنی اجرایی می‌شود.

نماینده وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح همچنین از توافق با طرف پاکستانی برای انتقال گاز ایران به خریداران ثالث از خاک این کشور خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد، حجم گاز صادراتی ایران به پاکستان روزانه ۵/۲۱ میلیون متر مکعب بوده، اما این رقم تا سقف ۳۰ میلیون متر مکعب در روز نیز قابل افزایش است. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۲۰۱۴ میلادی صادرات گاز ایران به پاکستان آغاز شود.

«غنیمی‌فرد» در ادامه در خصوص مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در بخش ساخت خط لوله صلح، بیان کرد: پیش از این شرکت گازپروم روسیه آمادگی و علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در این خط لوله انتقال گاز اعلام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که قرارداد به مرحله عملیاتی برسد باید مشخصات فنی، جزئیات اقتصادی و تجاری طرح از سوی شرکت‌های علاقمند مشخص شود، تصریح کرد: گازپروم در سال ۲۰۰۱ میلادی بررسی‌هایی بر روی این طرح گازی انجام داده، اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی این اطلاعات به روز نباشد و از این رو با توجه به تغییرات هزینه‌ها در سطح بین‌المللی باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

نماینده وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با اشاره به انجام مذاکراتی با طرف روسی در اسفند ماه سال گذشته، از اعلام آمادگی یک شرکت چینی برای مشارکت در خط لوله صلح خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد با توجه به انجام بخش عمده لوله‌گذاری در بخش ایران، این شرکت چینی قصد سرمایه گذاری در بخش لوله گذاری پاکستان را داشته باشد.