گروه صنعت و معدن - در شرایطی که وزیر صنایع مشکلات واحدهای تولیدی را فقط کمبود نقدینگی ندانسته و نبود مدیریت صحیح نقدینگی را عامل موثری در بروز مشکلات صنعتی می‌داند، یک عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت ایران ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که نیاز طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب به اندازه نصف صنایع ایجاد شده، واحدهای نیمه تمام صنعتی داریم. «شهریار طاهر‌پور» در گفت‌وگو با «فارس»، دستیابی به رشد ۱۲درصدی بخش صنعت را لازمه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور در طول برنامه پنجم عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به رشد صنعتی مناسب باید رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور اتفاق بیفتد تا به این ترتیب راه‌اندازی صنایع موجود و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام را شاهد باشیم.

وی با اشاره به بروز بحران اقتصادی جهان طی سال‌های اخیر تصریح کرد: این مساله در میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ایران نیز تاثیرگذار بوده، ولی باز هم با تمام این موارد باید سرمایه‌گذاری بهتری را در بخش صنعت شاهد می‌بودیم.

تزریق ۱۵ هزار میلیارد تومانی

وی ادامه داد: اکثر واحدهای نیمه‌تمام صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع شده‌اند که در صورت تزریق سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومانی به این شهرک‌ها می‌توان زمینه فعال شدن چنین طرح‌هایی را فراهم کرد. «طاهر‌پور» ادامه داد: تاکنون به اندازه نصف سرمایه‌گذاری انجام شده در طرح‌های مفید صنعتی، بابت اجرای طرح‌های نیمه‌تمام هزینه شده است که در صورت تزریق سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومانی به این طرح‌ها، زمینه رشد صنعتی مناسب در کشور طی دو سال آینده فراهم خواهد شد. وی با بیان اینکه ۲۴ هزار واحد صنعتی در ۸۵۰ شهرک‌ و نواحی صنعتی کشور ایجاد شده است، گفت: علاوه بر این تعداد واحد، حدود ۲۴هزار واحد نیمه تمام نیز در این شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است. وی نیاز شهرک‌های صنعتی برای تکمیل امکانات زیربنایی را حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. اما وزیر صنایع و معادن دلایل دیگری بر فهرست مشکلات واحدها برمی‌شمارد. وی می‌گوید: مدیریت نقدینگی مهم‌ترین عامل در رسیدن به رشد مطلوب تولید است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، «علی اکبر محرابیان» مدیریت تقاضا، صادرات و نقدینگی را از عوامل اصلی رشد تولید دانست و افزود: مشکلات واحدهای تولیدی فقط کمبود نقدینگی نیست، بلکه این واحدها از نبود مدیریت صحیح نقدینگی دچار مشکل شده اند و اقدامات انجام شده در این بخش کافی نبوده است. وی افزود: فرآیندهای مدیریت نقدینگی در بخش صنعت باید در حوزه اختیارات وزارت صنایع و معادن باشد تا به نتیجه رسیده و به رشد تولید کمک کند.