صنایع استراتژیک و های‌تک، هر دو مورد توجه دولت هستند و جهت‌گیری سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش صنعت به سمت هر دو بوده است. علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: برخی از صنایع های‌تک استراتژیک نیز محسوب می‌شوند، اما بر اساس برخی تعاریف ممکن است صنعتی های‌تک نباشد، اما برای کشور استراتژیک محسوب شود که در هر دو صورت تعاریف صنایع های‌تک و استراتژیک با هم نوعی همپوشانی دارند.

وی با اشاره به این که در سند راهبردی توسعه صنعتی، بخش صنعت و معدن تنها بخشی است که برای اولین بار اهداف ۲۰ ساله را به صورت دقیق مشخص کرده است، افزود: به عنوان مثال صنایع انرژی بر، به دلیل این که زمینه‌های توسعه آنها در کشور فراهم شده است برای ما جزو صنایع استراتژیک به شمار می‌روند، اما این صنایع از طرفی می‌توانند برای کشور های‌تک نیز محسوب شوند و شرط آن این است که زنجیره تولید در آنها های‌تک و با تکنولوژی روز شود.

وزیر صنایع و معادن با بیان این که صنایع استراتژیک هر کشوری مطابق با زمینه‌ها و مزیت‌های نسبی یا اهداف کلان اقتصادی و سیاسی آن کشور هستند، عنوان کرد: در عین حال سرمایه‌گذاری روی صنایع های‌تک باعث به وجود آمدن مزیت‌های بالقوه برای بخش صنعت کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از سرمایه‌گذاری روی صنایع های‌تک مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه صنعت است که به های‌تک کردن زنجیره تولید در صنعت می‌پردازد.