پول را خارجی‌ها می‌آورند و دست ما بسته است

رضا خیامیان، رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان این مطلب گفت: در این صنعت با دو مساله مواجه هستیم، امور جاری صنعت نفت که تمام تلاش ما برا این قرار گرفته تا نیازهای جاری را تامین کنیم و دیگری مساله پروژه‌ها است.

وی افزود: برای بهره‌وری از توان فنی مهندسی شرکت‌های ایرانی قانون حداکثر استفاده از توانمندی‌های سازندگان داخلی وجود دارد که براساس آن حداقل ۵۱درصد از قراردادها باید با شرکت‌‌های ایرانی انجام شود که متاسفانه در قانون، سهم مشخصی برای تجهیزات فنی مهندسی ساخت داخل تعیین نشده است. خیامیان تصریح کرد: این امر موجب عملی نشدن سهم ۵۱درصدی تامین تجهیزات از داخل شده و بسته به دیدگاه مدیران طرح‌ها میزان استفاده از تجهیزات ساخت داخل مشخص می‌شود.

به گونه‌ای که می‌بینیم در برخی طرح‌ها درصد تولیدات داخل زیاد است و در برخی کم.به عنوان مثال در طرح دار خوئین مدیر طرح علاقه زیادی به استفاده از توانمندی‌ ساخت داخل داشت.وی افزود: در‌حال‌حاضر با توجه به شرایط سیاسی، استفاده از تجهیزات داخلی افزایش یافته است.

رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به ضرورت اصلاح قانون حداکثر گفت: متاسفانه این سهم ۵۱درصدی در کل پرونده دیده شده است. در حالی که این قانون باید شفاف و سهم ۵۱درصدی لحاظ شده به طور صددرصد از تولیدات ساخت داخل باشد.

وی با بیان این که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی با خارجی‌ها مذاکرات خوبی داشته‌اند و امیدواریم این حرکت‌ها باعث شود بتوانیم در جهت انتقال دانش فنی و بومی کردن صنعت نفت گام‌های موثری برداریم.

خیامیان با اشاره به کمیته راهبردی حمایت از ساخت داخل در صنعت نفت گفت: برای بررسی مشکلات مطرح در این صنعت با مرکز مطالعات دانشگاه صنعتی شریف دست به انجام تحقیقی زدیم که در آن کشورهایی چون نروژ، برزیل و نیجریه ملاک تحقیق قرار گرفتند که نتایج حاصل به صورت راهکارهایی به وزارت نفت ارائه شد.

وی افزود: تشکیل شورای عالی حمایت از ساخت داخل یکی از راهکارها برای رفع مشکلات این صنف بود.همچنین تدوین نظام ارجاع کار در وزارت نفت، از دیگر پیشنهادها بود که شفافیت و درجه‌بندی سازندگان، پیمانکاران و مشاوران و کنترل دائمی روی قراردادها را در پی دارد. هدف این است تا پیشرفت کار مشخص و زمینه لازم برای استفاده از تجهیزات ساخت داخل فراهم شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که یکی از مشکلات این صنعت، تعدد شرکت‌های مسوول خرید تجهیزات در مجموعه نفت، گاز، پالایش، پخش و پتروشیمی و به تبع آن وجود صدها وندورلیست در این مجموعه‌ها و نیز عدم اطلاع‌ سازندگان از مناقصات شرکت‌های عدم عضو در وندورلیست‌های آنها بوده، راهکار پیشنهادی ما تشکیل وندورلیست واحد در مجموعه وزارت نفت است.

خیامیان با بیان اینکه تعرفه پایین واردات تجهیزات صنعت نفت نسبت به صنایع دیگر باعث ناتوانی سازندگان داخلی در رقابت با سازندگان خارجی شده است گفت: راهکارهای پیشنهادی انجمن در این باره اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای به روز و دقیق، تدوین لایحه ضد دمپینگ با همکاری انجمن‌های صنفی در هیات دولت، اعمال تعرفه مناسب روی کالاهای پر مصرف و با ارزش افزوده بالا و همچنین تعیین تعرفه‌های منطقی روی پکیج‌های واردات با واگذاری ساخت تجهیزات به کار رفته در این پکیج‌ها و نیز مونتاژ آن توسط چند شرکت سازنده داخلی، زمینه استفاده از شرکت‌های داخلی فراهم شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان اینکه کل مساله ضمانت‌نامه‌های بانکی یکی دیگر از مشکلات‌ ما بوده گفت: ایجاد صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت برای صدور ضمانت‌نامه‌ها، راهکار پیشنهادی دیگر ما به وزارت نفت بود. وی با اشاره به افزایش توان شرکت‌ها گفت: در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی امسال، نوآوری‌های شرکت‌ها کاملا مشخص بود. تلاش مسوولان هم برای استفاده از بازار داخلی قابل تقدیر است چرا که این امر موجب ارتقای صنعت داخلی می‌شود.

خیامیان با بیان اینکه کالا باید مزیت نسبی داشته باشد اذعان کرد:‌ از اینرو، اعتقاد چندانی به تامین تمام کالاها از بازار داخل نداریم.

در مقابل در تلاش هستیم با شرکت‌های خارجی، شرکت‌های مشترک تشکیل دهیم تا هم نیازهای داخلی را تامین کنیم و هم بتوانیم با اسم این شرکت‌ها در منطقه صادرات داشته باشیم.