مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: طی پنج سال آینده توسعه صنعت دریایی کشور نیاز به ۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید دارد. محمد سوری در پانزدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور، پیشنهاد تاسیس بانک تخصصی دریایی را داد و گفت: بخشی از حساب ذخیره ارزی به این بانک اختصاص یابد. به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به بندرعباس، وی چالش اصلی صنعت دریایی کشور را تامین منابع مالی برشمرد و گفت: در صورت اختصاص منابع کافی، این صنعت ارتقا می‌یابد. وی در عین حال معتقد است: صنعت کشتی‌سازی در ایران نوپا است و وضعیت کشتی‌سازان به نحوی است که آنها تا ۱۰۰سال دیگر هم سود مورد انتظار را به دست نمی‌آورند.

سوری گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰درصد کالای تجاری و نفتی از طریق دریا جابه‌جا می‌شود که این آمار نشان‌دهنده میزان امنیت حمل و نقل دریایی است. وی خواستار کمک دولت به شرکت‌های کشتی‌سازی شد و افزود: شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی هنوز نتوانسته‌اند از محل سود، طرح‌های توسعه‌ای خود را به پایان برسانند. به گفته وی، شرکت ملی نفتکش سفارش ساخت ۱۱فروند کشتی و شرکت کشتیرانی سفارش ساخت ۲۴فروند کشتی را به ارزش یک‌میلیارد و ۱۷۵میلیون دلار داده است.

سوری از انعقاد قرارداد وام ۳۰۷میلیون دلاری شرکت ملی نفتکش با کره جنوبی در هفته گذشته خبر داد و گفت: شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی برای ساخت کشتی به وام نیاز دارند و دولت باید در این خصوص آنها را یاری رساند.

این مقام مسوول، بر تسهیل فرآیند ارائه وام به شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی تاکید کرد. وی تصریح کرد: نروژ با ۵/۴میلیون نفر جمعیت ۸۶۰فروند کشتی و یونان با ۵/۱۲میلیون نفر جمعیت سه‌هزار و ۳۰۰فروند کشتی دارند، در حالی که ایران با حدود ۷۰میلیون نفر جمعیت تنها ۲۰۰فروند کشتی دارد. وی از تاسیس دو پالایشگاه در شمال ایران خبر داد و افزود: ظرفیت بنادر ایران در جابه‌جایی کالا در سال ۸۵بیش از ۲۰۰میلیون تن بوده است. وی با تاکید بر این که شرکت‌های کشتی‌سازی ما باید به استانداردهای لازم برسند، گفت: دانش کشتی‌سازی کشور بسیار افزایش یافته است.