ایسنا- آخرین آمار و اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که رشد بخش صنعت در هشت سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و در بیشتر مواقع نیز روند نزولی داشته است. براساس آمار مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت در سال ۱۳۸۴ به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ معادل ۸/۷ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به شش درصد کاهش یافت. رشد بخش صنعت در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ نیز به ترتیب ۹، ۹/۷، ۵ و ۶/۵ درصد بوده است. در همین مدت رشد بخش معدن از منفی سه درصد در سال ۱۳۸۴ به صفر درصد در سال ۱۳۸۹ رسید. رشد بخش معدن در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ نیز به ترتیب ۲، ۸/۴، ۸/۱۹ و منفی ۸/۰ درصد بوده است.

از سوی دیگر براساس آمار بانک مرکزی رشد بخش صنعت در سال ۱۳۸۴ معادل ۶/۱۳ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۱۰ درصد کاهش یافت. رشد بخش صنعت در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ نیز به ترتیب ۷/۱۰، ۷/۰، ۴/۲ و ۳/۵ درصد بوده است. ضمن اینکه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ نیز رشد بخش صنعت براساس گزارش بانک مرکزی تنها ۹/۴ درصد بوده است.

این در حالی است که در همین مدت رشد بخش معدن از ۸/۳ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۱/۱۰ درصد در سال ۱۳۸۹ رسید. رشد بخش معدن در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ نیز به ترتیب ۲/۱۵، ۱/۱۲، ۱/۱۱ و ۱/۰ درصد بوده است. ضمن اینکه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ نیز رشد بخش معدن براساس گزارش بانک مرکزی ۲۳ درصد بوده است. از شهریور ۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۸۶ علیرضا طهماسبی و از مرداد ۱۳۸۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۰ علی‌اکبر محرابیان مدیریت وزارت صنایع و معادن سابق را بر عهده داشتند. از اردیبهشت ۱۳۹۰ تا مرداد ماه امسال نیز مهدی غضنفری سرپرستی وزارت صنایع و معادن سابق و تصدی وزارتخانه ادغامی صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشتند.

طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی پایین‌ترین نرخ رشد صنعت در سال ۱۳۸۶ رقم خورده است که مربوط به دوران مدیریت مشترک علیرضا طهماسبی و علی‌اکبر محرابیان در وزارت صنایع و معادن سابق می‌شود. اگرچه در سال بعد یعنی ۱۳۸۷ نیز رشد صنعتی پایینی برای کشور رقم خورد.

از سوی دیگر بعد از ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۰ نیز رشد صنعتی کشور روند به نسبت نزولی داشته است به طوری که در سال ۱۳۸۹ رشد صنعت کشور به ۱۰ درصد رسیده بود که این رقم در ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ به ۹/۴ درصد رسید. برای بررسی بیشتر کارنامه دوران وزارت غضنفری باید چند ماه دیگر صبر کرد تا آمار رشد صنعت مربوط به سال ۱۳۹۰ نیز به طور کامل منتشر شود. آمار سال ۱۳۹۱ نیز هنوز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود با توجه به نوسان‌های ارزی رخ داده در بازار و تشدید تحریم‌ها نرخ رشد صنعت در سال ۱۳۹۱ به مراتب با افت بیشتری مواجه شده است.