گروه بنگاه‌ها- رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد ظرفیت توان تولید با رویکرد راهبردی «صادرات محور» افزایش می‌یابد. شمس‌الدین نیک‌منش در دیدار با شماری از فعالان تولید و توزیع کالاهای دخانی بر ضرورت افزایش تولیدات سیگار تاکید کرد و افزود: به منظور مبارزه با قاچاق و از سویی ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال که موضوع اشتغالزایی از سیاست‌های دولت اعتدال و امید و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تولیدات کالای دخانی به ویژه سیگار باید با رویکرد «صادرات‌محور» افزایش یابد و خوشبختانه کشورهای مقصد و هدف نیز شناسایی شده‌اند. به گفته وی، کیفیت مناسب انواع کالاهای دخانی ایرانی، مورد پسند برخی کشورهای منطقه قرار گرفته‌ و از این رو صادرات به بازارهای مصرف خارجی در برنامه‌های هدفمند تمامی واحدهای تولیدی سیگار کشور قرار دارد.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تصریح کرد: خط چهار تولید سیگار در واحد تولیدی آرین توتون ابهر و برخی شرکت‌های دیگر به زودی فعال و بر توان داخلی تولید کالاهای دخانی کشور افزوده می‌شود. وی انجام برنامه‌های فرهنگی را با رویکرد کاهش مصرف مواد دخانی مورد توجه قرار داد و افزود: بسته‌های فرهنگی متنوعی در راستای ایجاد عدم تمایل و نیز کاهش تمایل به زمان ویژه‌ای وارد مرحله اجرایی خواهند شد.

نیک‌منش نرخ جمعیت سیگاری را در گروه سنی نوجوانان و نیز گروه جنسی بانوان بسیار خطرناک خواند و افزود: در راستای کاهش تمایل نوجوانان به‌ویژه دانش‌آموزان به مصرف دخانیات، تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا می‌رسد و امیدواریم ضمن جلوگیری از گرایش و تمایل بیشتر گروه‌های هدف به استعمال دخانیات، از روند افزایش جمعیت سیگاری کشور جلوگیری کنیم. وی همچنین تمایل بانوان به مصرف مواد دخانی را تهدید مستقیم سلامت و بهداشت خانواده خواند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مساله مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی را موضوعی دائمی دانست و اظهار کرد: هر چند فعالیت‌های چند جانبه‌ای را در حوزه مبارزه با قاچاق مواد دخانی شاهد هستیم و آمار کشفیات، موید این نکته است، اما استانداردسازی تولیدات داخلی کالای دخانی و نظارت مستمر بر شبکه توزیع نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی و ملی، برنامه‌هایی مدون برای انجام این ماموریت ذاتی، تدوین و در حال اجرا دارد.