گروه صنعت و معدن: هفته معدن در حالی از امروز (یک خرداد ماه) آغاز می شود که مقامات مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند حضور بخش خصوصی در عملیات اکتشاف و استخراج معادن راه دستیابی به توسعه پایدار است. محمدتقی کره‌ای، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در همایش بزرگداشت هفته معدن افزود: ایران با دارا بودن یک درصد مساحت خشکی دنیا همچنین یک درصد جمعیت دنیا دارای ذخایر معدنی خدادادی قابل توجهی است. وی یادآور شد: زنجیره بخش معدن از مرحله اکتشاف تا مرحله فرآوری مواد معدنی باید مدنظر باشد. کره‌ای با بیان اینکه خشکی‌های زمین به سرزمین‌های کهن و جوان تقسیم می‌شوند افزود: چیزی حدود ۴۰ درصد سرزمین ما به بخش کهن اختصاص یافته که در آن وجود معادن الماس دیده می‌شود. همچنین ۶۰ درصد مابقی سرزمین جوان‌تر بوده و به‌رغم وقوع حوادث و زلزله‌های بزرگ در این نواحی وجود ذخایر پروفیل و طلا با عیار گوناگون وجود دارد.

کره‌ای گفت: با تجمیع عوامل بخش معدن نظیر شرایط و جایگاه زمین‌شناسی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی و برآورد هزینه‌های مربوطه می‌توان به اقدامات قابل توجهی در این حوزه دست زد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در مقیاس جهانی ایران دارای ۱۰ معدن بزرگ بوده و تولید منابع معدنی ما در مقایسه با سایر کشورهای معدنی دنیا در رتبه ۱۰ قرار دارد.

وی افزود: از این ۱۰ معدن تعداد ۵ معدن آهن، ۲ معدن مس، ۲ معدن سرب و روی و یک معدن کانسار طلا در منطقه ساریگونی مستقر است.

وی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته دنیا به سمت انرژی پاک و سبز و دستیابی به عناصرهای تک و فناوری‌های نوین می‌رود و ایران نیز می‌تواند در این راه قدم های خوبی بردارد.

معاون صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران دارای بیشترین ذخایر معدنی نسبت به کشورهای پیشرفته نظیر آمریکای شمالی است، ولی متاسفانه سهم تولید و فرآوری مواد معدنی کمتری نسبت به این کشورها که از این منابع خدادادی محروم هستند، دارد.