هدر رفت 13 درصد آب کشور

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: وزیر نیرو با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه حمایت از بخش خصوصی است، گفت: این وزارتخانه آماده همکاری با بخش خصوصی درباره آبرسانی روستایی است و اگر شرکتی بخواهد در بخش بهره‌برداری همکاری کند، وزارت نیرو از شرکت مذکور خرید تضمینی آب را در دستور کار قرار خواهد داد. وی افزود: اگر آن شرکت تمایل به استفاده از فاینانس داشته باشد، این وزارتخانه آماده است تا ضمن تجمیع مجتمع‌های آب روستایی، برای پیشبرد کار نهایت همکاری را با بخش خصوصی انجام دهد. وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه هدررفت آب در تمام جهان وجود دارد و جلوگیری کامل از آن غیرممکن است، گفت: میزان هدررفت آب در شهرهای مختلف متفاوت است، اما در زمان حاضر در سطح کشور ۱۳ درصد هدررفت آب داریم که باید مرتفع شود.

وی تاکید کرد: ما به شرکت‌های خصوصی اعلام کرده‌ایم در صورتی که بتوانند راهکاری ارائه کنند تا جلوی هدررفت آب گرفته شود، بهای حاصل را به آن شرکت پرداخت خواهیم کرد. چیت چیان درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: وزارت نیرو با کمال میل از سرمایه‌گذاری در این بخش استقبال می‌کند به‌طوری که سال گذشته ۵/۹۴۴ مگاوات قرارداد منعقد شده است و به تازگی نیز مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را دریافت کرده‌ایم تا بتوانیم این طرح‌ها را تامین مالی کنیم. همچنین با استفاده از سازوکار تبصره ۱۱ قانون بودجه که امکانات خیلی خوبی دارد، بدون هیچ محدودیتی با سرمایه‌گذاران قرارداد منعقد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو حساسیت خاصی نسبت به آلودگی چاه‌های آب دارد و پیشگیری از آلودگی چاه‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده است، گفت: وزارت نیرو نسبت به آلودگی آب چاه‌ها نگران است و با عوامل آن به شدت برخورد خواهد کرد.