خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو از پیش‌بینی افزایش ۱۲ برابری اعتبار طرح احیا و تعادل‌ بخشی منابع آب زیرزمینی در لایحه بودجه سال آینده خبر داد. تقی عبادی درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ بخش آب و آبفای کشور اظهار کرد: براساس بودجه پیشنهادی معاونت برنامه‌‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به مجلس، بودجه بخش آب و آبفا در سال آینده، ۳۴ درصد افزایش یافته که بر این اساس بودجه سال ۹۴ این بخش یک بودجه تحولی خواهد بود و از مباحث سازه‌ای به سمت توجه‌ ویژه در بخش‌‌های غیرسازه‌ای سوق داده شده است.

مدیرکل دفتر استانداردهای آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در سال‌‌های گذشته اعتبار مرتبط با حفاظت از آب‌های زیرزمینی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بود و امسال این رقم بیش از ۵/۱۳ برابر افزایش یافته است؛ البته پیشنهاد اولیه شورای‌عالی آب اختصاص ۲۵ درصد بودجه بخش آب به آب‌‌های زیرزمینی بود، اما در نهایت مبلغ ۳۲۵ میلیارد تومان برای تعادل‌ بخشی منابع آب زیرزمینی اختصاص یافت.

وی اعتبار موردنیاز بخش آب و آبفای کشور را ۱۴۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: با احتساب ۳۴ درصد افزایش بودجه این بخش برای سال آینده، مجموع بودجه درنظر گرفته‌ شده برای بخش آب حدود ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو با بیان اینکه یکی از بحث‌های محوری لایحه بودجه سال ۹۴ بحث خرید تضمینی آب و پساب بود، تصریح کرد: میزان بودجه بخش خرید تضمینی مشخص‌‌کننده میزان جذب سرمایه‌‌های بخش خصوصی است، چرا که به‌ ازای اختصاص هر میزان اعتبار در این بخش می‌توان شاهد جذب ۱۰ برابر سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های عمرانی بود.

وی با اشاره به اهمیت طرح‌‌های آبرسانی کشور ادامه داد: در بودجه سال آینده تاکید زیادی بر بخش آب شرب و طرح‌‌های آبرسانی شهری و روستایی شده و بر این اساس افزون‌ بر تمرکز بر گسترش این طرح‌‌ها، بر شناسایی و ساماندهی منابع تامین آب شرب نیز تاکید شده است؛ از این رو سامانه‌هایی که مسیر و پروسه کامل آبرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی را شامل می‌شود، در اولویت قرار دارند.

این مقام مسوول در وزارت نیرو افزود: با توجه به وضعیت کنونی منابع آب و تغییر حاکم بر این بخش همچون تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها، کاهش روان‌‌آب‌ها، برداشت‌های بی‌رویه، احداث ایستگاه‌‌های پمپاژ توسط کشاورزان، درصدد هستیم که سال آینده در وضعیت روان‌ آب‌های سطحی کشور بازنگری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طرح‌هایی که میزان آبدهی آنها تغییر قابل‌ توجهی داشته است، با توجه به محدودیت بودجه تصمیم گرفته شد که سرعت اجرا در برخی طرح‌های سد و شبکه تغییر یابد و در این فرصت بررسی لازم درباره ابعاد فنی و ظرفیت طرح‌‌ها متناسب با شرایط کنونی آنها انجام و تصمیم‌گیری شود.