حد مجاز  مصرف برق  صنایع

گروه صنعت و معدن: همزمان با برنامه‌ وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در تابستان ۹۴، متولیان این حوزه از نشست ویژه با مشترکان بزرگ صنعتی و پرمصرف پایتخت که تعداد آنها ۴۰ واحد برآورد شده در هفته آینده خبر می‌دهند. بر اساس دو سناریو وزارت نیرو، پیک بار شبکه برق در تابستان امسال در حالت خوش‌بینانه به ۵۱ هزار و ۳۰۰ مگاوات و در حالت بدبینانه به ۵۳ هزار مگاوات می‌رسد. بر این اساس اگر پیک بار ۵۱ هزار مگاوات باشد، باید مدیریت بار حدود ۲ هزار مگاواتی صورت گیرد تا توازن بین تولید و مصرف برقرار شود. در این شرایط به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع تکلیف‌ شده تا در تعامل با مشترکان صنعتی در قالب طرح تعطیلات تابستانی و فصل تعمیر واحدها، میزان بار مصرفی آنها را تعیین کنند. بر اساس طرح دیگری از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، استانداردهای مصرف انرژی در صنایع مهمی چون پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، فولاد و سیمان ابلاغ شده و قرار است صنایع دارای مصرف غیراستاندارد انرژی جریمه شوند. بررسی مقدار مصرف حامل‌های انرژی به تفکیک نوع حامل‌ها نشان می‌دهد که گاز طبیعی و برق به ترتیب بیش از سایر حامل‌های انرژی در واحدهای صنعتی مصرف می‌شوند. در بررسی که در سال ۹۱ صورت گرفت سهم مصرف گاز طبیعی در واحدهای صنعتی ۷۷ درصد و سهم برق بیش از ۱۲ درصد از کل حامل‌های انرژی بوده است.

بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو، اگرچه تولید برق در نیروگاه‌ها فعلا در وضعیت خوبی قرار دارد، اما هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم، به تدریج بار شبکه افزایش می‌یابد. در این رابطه، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران از نشست با مشترکان بزرگ صنعتی و پرمصرف برای تعامل بهتر و کاهش پیک بار خبر داد و گفت: شرکت برق منطقه‌ای تهران در گذشته همواره با مشترکان سنگین و پرمصرف جلسات مختلفی خصوصا در فصل تابستان برگزار کرده و برای امسال نیز این کار شروع شده و با آنها در تعامل هستیم که همکاری میان شرکت برق منطقه‌ای و صنایع بزرگ که تعداد آنها حدود

۴۰ واحد بزرگ است، صورت گیرد.

سیدزمان حسینی ادامه داد: با صنایع بزرگ برای فصل تابستان یک برنامه‌ از سوی توانیر برای ذخیره‌سازی تدوین و تنظیم شده است که هفته آینده نیز جلسه‌ای با این صنایع بزرگ خواهیم داشت. وی گفت: با توجه به شرایط خاصی که در تهران به‌وجود آمده بود، سال گذشته ۱۰۰مگاوات با همکاری که با صنایع و مشترکان صنعتی و پرمصرف داشتیم، پیک بار تابستان کاهش یافت.

تعطیلی و تعمیرات درتابستان

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز از افزایش ۱۲۰۰ مگاواتی ظرفیت عملیاتی نیروگاه‌های کشور در تابستان امسال در مقایسه با تابستان ۹۳ خبر داد و گفت: طی ماه‌های گذشته تلاش کردیم تعمیر دوره‌ای و اساسی نیروگاه‌ها را پیش از آغاز خردادماه امسال به پایان برسانیم.

فلاحتیان افزود: در صورتی که پیک بار بیشتر از ۱۲۰۰ مگاوات افزایش یابد، باید با روش‌های مدیریت مصرف، پیک بار را کنترل کنیم و در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شویم.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته با ایجاد محدودیت در صادرات و مذاکره با صنایع به صنعت برق برای مدیریت پیک شبکه کمک شد، گفت: مشترکان صنعتی در قالب طرح تعطیلات تابستانی و فصل تعمیر واحدها، صنعت برق را همراهی کردند تا در مجموع از این طریق ۹۰۰ مگاوات پیک را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: امسال نیز این طرح در کشور اجرا می‌شود و به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع تکلیف شده است تا در تعامل با مشترکان صنعتی در پیک بار، میزان بار مصرفی آنها را تعیین کنند.

جریمه برای مصارف غیراستاندارد

مدیر صنایع شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از ابلاغ استانداردهای مصرف انرژی در صنایع مهمی چون پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد و سیمان خبر داد و گفت: قاطعانه می‌توان گفت بیشترین هدررفت انرژی در صنعت برق رخ می‌دهد. به گفته مهدی شریف، در صنایع مهم مصرف‌کننده سوخت استانداردهایی تهیه شده و با مسوولیت سازمان ملی استاندارد ابلاغ شده است.

وی افزود: وقتی استاندارد ملی ابلاغ می‌شود طبق ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف مشهور به ۱۷۷۰ صنایعی که مصرف خود را استاندارد نکنند، مشمول جریمه خواهند شد و سازمان استاندارد بر اساس بازرسی‌های ویژه در این مورد گزارش می‌‌دهد. وی ادامه داد: برای این کار آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و تصویب و در سال ۹۳، ابلاغ شده است.

وی صنایع پالایش، پتروشیمی، فولاد و سیمان را از جمله صنایع مشمول این قانون دانست و گفت: طبق قانون هر چند سال یک بار استانداردها باید به روز و سختگیرانه‌تر شود. شریف در ادامه با اشاره به هدررفت انرژی در کشور تاکید کرد: قاطعانه می‌توان گفت بیشترین هدررفت انرژی کشور در صنعت برق رخ می‌دهد؛ به گونه‌ای که راندمان متوسط نیروگاه‌های کشور ۳۷ تا ۳۸ درصد است؛ در حالی که در سیکل ترکیبی راندمان متوسط ۵۵ درصد است. وی گفت: در وهله اول متوسط راندمان نیروگاه‌ها باید به ۴۵ درصد برسد و مجوزهای اخیر احداث نیروگاه هم همه بر مبنای سیکل ترکیبی با راندمان ۵۵ درصد صادر می‌شود. مدیر صنایع شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: در روش‌های جهانی تولید برق، برق پراکنده همزمان با گرمایش و سرمایش بهره‌وری به ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد و ما هم چند پروژه آزمایشی بازیابی برق و حرارت در شرکت بهینه‌سازی اجرا کردیم که نشان داد ارتقای راندمان تا ۸۰ درصد دست‌یافتنی است.

برنامه ساخت واحدهای جدید نیروگاهی

بر اساس این گزارش، افزایش سالانه پیک مصرف برق و نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای جدید نیروگاهی (با توجه به راندمان نیروگاه‌ها) در حالی است که مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در این زمینه می‌گوید: از پیک تابستان ۹۳ تا پیک تابستان امسال، بهره‌برداری از ۱۱ واحد نیروگاهی به ظرفیت کل ۱۲۳۲ مگاوات در دستور کار سازمان توسعه برق قرار گرفته که از این مقدار تاکنون ۹ واحد به ظرفیت کل ۱۰۴۵ مگاوات وارد مدار شده است، همچنین دو واحد به ظرفیت کل ۱۸۷ مگاوات تا تابستان ۹۴ وارد مدار می‌شود. مجید صالحی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام ‌شده و در صورت تحقق به‌موقع منابع مالی، در سال ۱۳۹۴ درمجموع هشت واحد به ظرفیت کل ۱۱۵۷ مگاوات وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از این برنامه تعداد سه واحد به ظرفیت ۳۴۷ مگاوات در ۶‌ماه نخست سال وارد مدار می‌شود، گفت: همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، پنج واحد درمجموع به ظرفیت ۸۱۰ مگاوات در نیمه دوم امسال وارد مدار می‌شود.

وی اظهار کرد: طی سال ۱۳۹۳ در مجموع ۱۶ واحد جدید نیروگاه حرارتی به ظرفیت کل ۲۱۷۷ مگاوات وارد مدار شده که از این میزان هفت واحد به ظرفیت ۱۱۳۲ مگاوات معادل ۵۲ درصد توسط بخش خصوصی احداث شده است. وی یادآور شد: در اواخر سال ۹۳ قرارداد احداث ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی (شامل ۲۰ دستگاه توربین ۵/ ۲ مگاواتی) نیز مبادله شد. وی درباره ساخت نیروگاه‌های بزرگ در کشور گفت: در زمان حاضر، احداث سه نیروگاه بخاری بزرگ شامل توسعه رامین اهواز، توسعه شازند اراک و زغال‌سوز طبس درمجموع به ظرفیت ۱۹۵۰ مگاوات در دستورکار قرار دارد که قراردادهای طراحی و تامین تجهیزات اصلی این نیروگاه‌ها مبادله شده است.