خبرگزاری مهر: مدیرعامل توانیر با تشریح مصوبه جدید هیات دولت و کاهش حریم برای خطوط انتقال برق گفت: با اجرای این مصوبه حجم شکایات و پرونده حقوقی حریم تاسیسات برق در دادگاه‌های کشور کاهش قابل توجهی می‌یابد.

آرش کردی در تشریح برنامه‌های جدید صنعت برق به منظور حفاظت و صیانت از حریم خطوط لوله و تاسیسات انتقال انرژی ایران گفت: هیات دولت مصوبه جدیدی به منظور تعیین حریم برای خطوط انتقال برق مصوب و ابلاغ کرده است.

مدیرعامل توانیر گفت: اجرای این مصوبه جدید منجر به کاهش حجم شکایات و پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌ها خواهد شد و در عین حال سرعت اجرای پروژه‌های خطوط انتقال برق هم افزایش می‌یابد.

این مقام مسوول تصویب نامه جدید حریم خطوط انتقال برق را که چندی پیش با پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب هیات وزیران رسید، اتفاقی مثبت برای صنعت برق ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه خطوط نیرو رسانی در زمان احداث باید از تمامی عوارض طبیعی، زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها عبور می‌کرد، همواره یکی از مشکلات در اجرای قانون قبلی، رسیدن به تفاهم و کسب رضایت مالکان زمین‌ها برای احداث خطوط انتقال بود.

کردی با یادآوری اینکه در این مصوبه علاوه بر مباحث ایمنی و سلامت، اصول زیست محیطی و فنی نیز لحاظ شده و کاشت درختان کوتاه قد در مسیر و حریم و حفاظت از جنگل‌ها با رعایت ضوابط و شرایط فنی خاص پیش‌بینی شده است، تبیین کرد: با اجرای این مصوبه برقی که در برخی موارد تکمیل آن منوط به تدوین ضوابط فنی و بخشنامه‌های وزارت نیرو شده است، حریم خطوط برق علاوه برحالت زمینی، به صورت حریم ترکیبی و حریم هوایی نیز برقرار خواهد شد.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه متنوع کردن حریم براساس مطالعات تطبیقی انجام شده است، تاکید کرد: از این پس تمامی ضوابط قانون جدید در دعاوی مربوط به حریم خطوط نیرو رسانی، ملاک عمل مراجع قانونی ذی‌ربط خواهد بود.