فرمول مقابله با خاموشی تابستان

گروه صنعت‌ و معدن: همزمان با شروع فصل تابستان متولیان حوزه برق با صدور بخشنامه‌ای، سهم شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برای کاهش مصارف در زمان پیک را مشخص کردند. در عین حال، مسوولان وزارت نیرو با اعلام خط قرمز مصرف برق در سه ماه تابستان ۹۴، راهکارهای مقابله با خاموشی‌ها را مطرح کردند. اقدام صورت گرفته در حالی است که شرکت‌های توزیع برای مدیریت مصرف باید روی همکاری بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت حساب باز کنند.

مصرف برق در کشورها جزو شاخص‌های مهم برای رفاه اجتماعی و از الزامات پیشرفت در فعالیت‌های اقتصادی تلقی می‌شود. برق مصرفی حاصل جمع تولید و واردات منهای صادرات و اتلاف برق است.

آخرین وضعیت تولید و مصرف برق کشور در آستانه فصل تابستان حاکی است که تعمیرات اساسی و دوره‌ای تمامی نیروگاه‌ها، شبکه انتقال و تاسیسات صنعت برق کشور انجام شده و متولیان این حوزه از آمادگی کامل برای تامین انرژی تابستانی مشترکان خبر می‌دهند. در این رابطه، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون حدود سه هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، اعلام کرد: خط قرمز مصرف برق در ساعات پیک تابستان جاری ۵۱ هزار مگاوات است؛ بنابراین هر چه از این میزان مصرف برق عبور کنیم، قطعا مجبور به مدیریت مصرف در ساعات بار و پیک خواهیم شد.

این مقام مسوول افزود: اگر مشترکان برای فصل تابستان دستکم در ساعات پیک ۱۰ درصد صرفه‌جویی و مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند، هیچ‌گونه مشکلی به منظور تامین برق تابستانی وجود ندارد. وی اظهار کرد: تمامی تمهیدات برای مدیریت مصرف برق تابستانی انجام شده و با صرفه‌جویی مردم تابستان سال جاری بدون خاموشی و هیچ‌گونه چالشی در تولید، انتقال و توزیع برق پشت سر گذاشته خواهد شد. فلاحتیان با یادآوری اینکه قطعا با کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۱ هزار مگاوات مشکلات تامین برق تابستانی مشترکان هم کاهش می‌یابد، تاکید کرد: امیدواریم برای تابستان سال جاری مجبور به اعمال خاموشی‌ها نشویم و با همکاری مردم و به ویژه مدیریت و صرفه‌جویی در ساعت پیک مصرف مشکلات به حداقل کاهش می‌یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: از مشترکان درخواست می‌شود در ساعات پیک مصرف شامل ۱۱ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۳ با خاموش کردن لامپ‌های اضافی و وسایل برقی اضافی در مصرف برق مدیریت و صرفه‌جویی لازم را داشته باشند تا امکان استفاده همه مردم از این انرژی پاک فراهم شود.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) نیز در این زمینه خواستار مشارکت مردم در استفاده از وسایل کم‌مصرف خانگی برای کاهش ۳ هزار مگاواتی مصرف برق کشور شد.

سیدحسین سجادی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به نوع لوازم خانگی و کاربری‌های مختلف آنها در صنعت و بخش‌های مختلف و در راستای سیاست‌گذاری‌های «سابا» در زمینه ارتقا و توسعه کارآیی مصرف انرژی در کشور، حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش خانگی وجود دارد.

وی ادامه داد: تقاضای ما از شهروندان این است که برای مدیریت مصرف انرژی در گرمای فزاینده تابستان، در اوج ساعات پیک مصرف برق از لوازم برقی پرمصرف خانگی استفاده نکنند.

وی ادامه داد: مشترکان می‌توانند با خاموش کردن چراغ‌های اضافه و تنظیم ترموستات سامانه‌های سرمایشی خود، زمینه را برای کاهش ۲ تا ۳ هزار مگاواتی برق در شبکه برق‌رسانی کشور فراهم سازند. براساس این گزارش، متولیان حوزه برق علاوه بر جلب مشارکت مشترکان خانگی، برای کاهش مصرف برق، جزئیات تخفیف در فروش برق به بخش‌های صنعت و کشاورزی را که در زمان پیک مصرف همکاری داشته باشند نیز اعلام کردند.

در واقع با توجه به بخشنامه‌ای که به شرکت‌های توزیع برق به‌منظور مدیریت مصرف در زمان پیک ارسال شده، به نظر می‌رسد که اجرای طرح‌های تشویقی تهیه شده ویژه کشاورزان و صنایع باید در دستور کار شرکت‌های توزیع سراسر کشور قرار گیرد. بر اساس این طرح‌ها، اگر کشاورزان در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور امسال تنها چهار ساعت در روز اقدام به قطع برق چاه‌های کشاورزی در ساعت اوج بار کنند، مشمول تخفیف‌های ویژه قیمتی می‌شوند. این تخفیفات شامل صنایعی که اجرای دو طرح تعطیلات و تعمیرات را به تابستان موکول کنند نیز خواهد شد.

با توسعه و رشد اقتصاد در جهان، انرژی به‌عنوان یکی از ملزومات و زیرساخت‌های اولیه برای هر گونه فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شاخص‌های تولید و مصرف انرژی به صورت دوره‌ای و منظم مورد پایش و ارزیابی کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده قرار گرفته و این کشورها سیاست‌های اقتصادی خود را بر پایه عوامل اثرگذار به ویژه امنیت تامین انرژی تعریف می‌کنند. از آنجا که کشور ایران جزو بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده انرژی اولیه نفت و گاز است و از طرفی یکی از نهاده‌های تولیدی حامل‌های انرژی بوده و بخش صنعت، معدن و تجارت سهم برجسته‌ای در مصرف انرژی دارد، بنابراین ضرورت تعریف و پایش شاخص‌های مناسب و تحلیل جایگاه کشورها بر اساس این شاخص‌ها فعالیتی مهم است. همزمان با برنامه وزارت نیرو برای مقابله با خاموشی تابستان، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر اساس اطلاعات سایت آژانس بین‌المللی انرژی روند مصرف برق در بخش صنعت در فواصل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ را بررسی کرده است. گزارش منتشر شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه نشان می‌دهد که حدود ۴۲ درصد برق جهان در بخش صنعت مصرف می‌شود. در این میان مصرف برق بخش صنعت در ایران (در سال ۲۰۱۲میلادی) در مقایسه با دیگر کشورها نظیر ترکیه، کره، کانادا و استرالیا پایین‌تر است.

فرمول مقابله با خاموشی تابستان