گروه صنعت و معدن: با ورود هیات‌های تجاری خارجی به ایران در ماه‌های اخیر رایزنی برای از سرگیری مناسبات تجاری با شرکت‌های تولیدکننده در بخش‌های مختلف پس از لغو تحریم آغاز شده؛ به طوری که پس از اعلام آمادگی آلمان برای حضور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل‌ونقل، مواد غذایی، سلامت و... انجمن سازندگان ماشین آلات لاستیک و پلاستیک این کشور نیز از بازگشت مجدد به بازار ایران خبر می‌دهد. براساس آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۴ در حدود ۶۰‌درصد از واردات ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک به ایران از کشور چین صورت گرفته و در این مدت آلمان سهمی در حدود ۳ درصد داشته است. صادرات حدود ۳ درصدی آلمان در بخش ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک به ایران در حالی است که این کشور در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ بیشترین سهم از بازار ایران را در اختیار داشت و حال تولیدکنندگان این کشور امیدوارند که بتوانند سهم خود را در سال‌های پیش از تحریم بازپس گیرند.


به گفته تورستن کومان مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک آلمان، ایران در بین بازارهای جهان یکی از بازارهای ویژه برای تولیدکنندگان آلمانی محسوب می‌شده و همواره ارتباط قوی میان فعالان این صنعت در ایران و تامین‌کنندگان آلمانی در زمان پیش از تحریم وجود داشته است.


اظهارات مطرح شده از سوی مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک آلمان در حالی است که با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی روابط تجاری آلمان و ایران در بخش لاستیک و پلاستیک به پایین‌ترین سطح خود رسید. تورستن کومان در این خصوص می‌گوید: در سال ۲۰۰۵ میزان صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات پلاستیک و لاستیک آلمان به ایران به اوج خود رسید و سهمی معادل ۹۴ میلیون یورو را از آن خود کرد، اما این رقم در سال‌های بعد به میزان قابل توجهی کاهش یافت و بدیهی است که این افت به دلیل مسائل سیاسی سال‌های اخیر رخ داده است. مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک آلمان اظهار امیدواری کرد که با توجه به تحولات جدیدی که در نیمه اول سال جاری صورت گرفت تولیدکنندگان آلمانی بتوانند تا روابط اقتصادی خود با ایران را به زودی به شرایط پیشین و حتی بهتر از سال‌های قبل بازگردانند.


امید آلمانی‌ها برای بازگشت به بازار ایران در حالی است که در حال حاضر بخش اعظمی از بازار لاستیک و پلاستیک ایران در اختیار چین قرار دارد. قیمت مناسب محصولات چینی عمده دلیلی است که موجب شده تا فعالان این بخش به این کشور روی‌آورند روندی که مانعی بزرگ برای ورود سایر کشورهای صاحب تکنولوژی در این عرصه خواهد بود. در این خصوص مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین آلات لاستیک و پلاستیک آلمان با اشاره به اینکه اگر امید نداشتیم در حال حاضر اینجا نبودیم گفت: در صورتی که شرایط مساوی اعمال شود، به طور حتم می‌توانیم از چین در بازار ایران پیشی بگیریم، چرا که در حال حاضر نیز ما بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات و ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک به چین محسوب می‌شویم و شرایط تحریم و غیرقابل کنترل سیاسی موجب شد تا ما روابط خود با ایران را کاهش دهیم روندی که در حال حاضر شرایط برای عبور از آن فراهم شده است.


مدیر عامل انجمن سازندگان ماشین‌آلات لاستیک و پلاستیک آلمان همچنین در خصوص اینکه آیا برنامه این کشور تنها برای بازاریابی و فروش محصول در ایران است اظهار کرد: برنامه ما تنها فروش محصول نیست هرچند ورود به بحث انتقال تکنولوژی به شرکت‌های تولیدکننده بستگی دارد. به گفته تورستن کومان شرکت‌های تولیدکننده در بسیاری از کشورها به صورت شریک تجاری یا تحت لیسانس وارد عمل می‌شوند در خصوص ایران نیز با توجه به اینکه این کشور برخلاف سایر کشورهای نفت خیز از توانایی صنعتی خوبی برخوردار است و به بازار آلمان نیز شباهت دارد این امر شرکت‌های تولیدکننده را برای انتقال تکنولوژی به ایران ترغیب خواهد کرد.


براساس آمار اعلام شده صنعت لاستیک و پلاستیک آلمان مهم‌ترین تامین‌کننده ماشین‌آلات و تجهیزات برای تولید محصولات لاستیک و پلاستیک در دنیا محسوب می‌شود، به طوری که حجم صادرات آلمان در این بخش در سال 2014 معادل 6/ 4 میلیارد یورو بوده است و در هر سال بیش از 70‌درصد از ماشین‌آلات تولید شده صنعت لاستیک آلمان به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود. در این خصوص نیز نشست تجاری دو روزه انجمن ماشین‌سازی لاستیک و پلاستیک آلمان به همراه مذاکرات رودرروی تجاری 16 و 17 آذر ماه برگزار خواهد شد تا به این طریق شرایط برای از سرگیری مجدد مناسبات تجاری در این بخش با ایران فراهم شود.