گروه صنعت و معدن: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان از امضای تفاهم‌نامه میان تشکل‌های ایران و ایتالیا در صنعت مبلمان خبرداد و گفت: ایران و ایتالیا مبلمان مشترک و تحت لیسانس، تولید می‌کنند.

به گفته حسن احمدیان، وجود زیرساخت‌های صنعت چوب و مبلمان درکشور، ظرفیت‌های متنوع همکاری میان صنعت مبلمان ایتالیا با تولیدکنندگان مبلمان کشورمان را پدید آورده که همین موضوع زمینه عقد توافقنامه میان دو تشکل ایتالیایی- ایرانی برای توسعه این همکاری‌ها در قالب‌های تولید مشترک محصول، تولید تحت لیسانس، تولید پیمانی تولیدکنندگان ایرانی برای شرکت‌های ایتالیایی را فراهم کرده است. احمدیان یادآور شد: بدون شک صنعت چوب و مبلمان ایران امروزه از زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ملی مناسب و سهمی چشمگیر در اشتغال مولد و تولید ارزش افزوده ملی برخوردار است که از سرمایه گذاری داخلی پدید آمده است، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که مورد اعتراف همکاران خارجی ما در کشورهایی نظیر ایتالیا، آلمان و ترکیه قرار دارد اما اینکه ما تا چه اندازه قادر به بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها و ظرفیت ملی در جهت منافع اقتصاد ملی و حضور در بازارهای خارجی هستیم، بحث دیگری است که نمی‌توان نقش و سهم دولت را در آن نادیده گرفت.


وی خاطر نشان کرد: توافقات میان دو اتحادیه در جلسه اخیر مسوولان اتحادیه ایتالیایی در تهران صورت گرفت و امیدواریم این توافق‌نامه قبل از سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا نهایی شود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان گفت: در حالی که ظرفیت صادرات مبلمان سالانه بیش از یک میلیارد دلار است اکنون حدود ۳۰ میلیون دلار در این بخش ارزآوری داریم که امید است با لغو تحریم‌های اقتصادی از ظرفیت موجود استفاده شود. وی با اشاره به لغو تحریم‌های اقتصادی که ماه آینده اجرا می‌شوند، اظهار کرد: برای صادرات مبلمان به اقدامات زیربنایی و برنامه‌ریزی‌های اصولی نیاز داریم و باید بعد از لغو تحریم‌ها برای حضور در بازارهای بین‌المللی با حمایت‌های دولت اقداماتی را انجام داد.


احمدیان همچنین عنوان کرد: اقداماتی که از طرف تشکل‌ها باید صورت می‌گرفت، انجام شده است ولی زمینه‌های حضور در بازارهای خارجی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط باید توسط دولت فراهم شود، چون هزینه‌های بازارهای بین‌المللی و حضور در این بازارها سنگین است و تولیدکنندگان بنیه مالی تامین هزینه را ندارند. وی تاکید کرد: برنامه هدفمند برای بسترسازی صادراتی صنایع کوچک و متوسط که مبلمان از جمله آن است، وجود ندارد که البته تشکل‌های فعال در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهند اما در مورد حرکت کلانی که از طرف دولت انجام شود، برنامه قاطع نداشتیم.