خبرگزاری تسنیم: وزیر نیرو از طلب ۴۵۰۰ میلیارد تومانی صنعت از مشترکان برق خبر داد و گفت: صنعت برق نمی‌تواند این طلب را وصول کند.

حمید چیت‌چیان در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو اظهار کرد: آب و برق کشور با مشکلاتی مواجه است که برای حل آنها باید راهکارهایی اساسی بیندیشیم و اجرا کنیم؛ اما کلید حل مشکلات در کارهای تحقیقاتی و رشد علم است که باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود. وی افزود: در حال حاضر کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از این مشکلات خشکسالی 15 ساله است و به‌رغم اینکه طی دو، سه ماه اخیر بارندگی‌های خوبی داشته‌ایم، اما نمی‌توان گفت که مشکلات آبی با این مسائل برطرف می‌شود. وزیر نیرو به مشکلات اقتصاد آب و برق اشاره کرد و گفت: باید برای سیکل معیوب اقتصاد آب و برق برنامه ریزی کلان و جامع‌نگری صورت بگیرد. وی افزود: هم اکنون صنعت برق کشور 4500 میلیارد تومان از مشترکان خود طلب دارد که نمی‌تواند آنها را وصول کند و باید به این مساله توجه کرد که این موضوع یک مساله‌ اجتماعی و اقتصادی است.


وزیر نیرو همچنین در واکنش به موضوع ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو گفت: وزارت نیرو با این ایده مخالف است و موضوع باید ابتدا در دولت مطرح و اگر تصویب شد، انحلال اجتناب‌ناپذیر است. چیت‌چیان افزود: من به شخصه به عنوان کسی که سال‌ها در بدنه وزارت نیرو فعالیت کرده‌ام، این مساله را قبول ندارم و مخالف ادغام نفت و نیرو هستم. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این دو وزارتخانه هر دو مسوولیت‌های گسترده‌ای دارند، افزود: اما باید ببینیم کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر چه مبنایی این پیشنهاد را داده‌اند و اکنون زود است که بدون بررسی در هیات دولت بخواهیم نظر دهیم که این پیشنهاد اجرایی خواهد شد یا خیر.


این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: طرح پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبنی بر انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی باید در دولت مطرح شده و مورد بررسی قرار بگیرد. این موضوع در حال حاضر در حد یک پیشنهاد است و اگر دولت با آن موافقت کند، به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه خواهد شد و ما نیز تابع نظر دولت هستیم. چیت‌چیان در پاسخ به اینکه آیا برای افزایش نرخ آب و برق در سال ۹۵ تصمیمی اتخاذ شده است؟ گفت: تا این لحظه هیچ تصمیمی برای تعدیل نرخ‌های مصرفی آب و برق گرفته نشده است.