بهار پرجنب و جوش گالری‌ها در تهران

گروه فرهنگ و هنر:‌ گالری‌های تهران از هفته گذشته به‌صورت گسترده فعالیت خود را در سال جدید آغاز کرده‌اند. سال جدید با توجه به تجربه فروش قابل توجه آثار هنری تجسمی در سال گذشته می‌تواند سال پربار و امیدبخشی برای هنرمندان این حوزه باشد. سال گذشته در چهارمین دوره حراج بزرگ تهران، ‌رکورد خیره‌کننده‌ای همه خریداران و فروشندگان آثار هنری تجسمی را به شگفتی وا داشت؛ فروش آثار تجسمی رکورد دور از تصور ۲۱ میلیارد تومانی را پشت سر گذاشت تا در مقایسه با رکورد ۱۳ میلیاردی سال گذشته، نشان‌دهنده رشد بیش از ۶۰ درصدی باشد.

اما این تمام ماجرا نبود. بیست‌ویکمین دوره «۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند» در حالی از ۱۵ شهریور تا چهارم مهرماه روی دیوار گالری گلستان رفت که ۲۸۰ اثر از ۱۷۷ هنرمند را به معرض تماشا و فروش گذاشت؛ این رویداد نیز با رکوردی باورنکردنی همراه شد: فروش ۹۸ نقاشی و ۱۴ مجسمه در مجموع به قیمت ۶۳۵‌میلیون‌تومان. همچنین در مهرماه سال گذشته نیز رکورد قابل توجهی برای فروش آثار هنری سنتی ایران به ثبت رسید تا سال شکوفایی هنرهای تجسمی در ایران پرونده‌اش را کامل کند. در دومین دوره حراج ملی هنرهای سنتی کشورکه آثاری ازهنرمندانی نظیر محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، کمال‌الدین بهزاد، قوللر آغاسی، میرعماد، هروی و میرزاآقا امامی برای فروش به نمایش در آمد. در این دوره حراج ملی ۶۸ اثر از مجموع ۷۶ اثر ارائه شده به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد ریال به فروش رفت. فروش ۲۷ میلیارد تومانی آثار تجسمی در قالب تنها سه حراج نشان‌دهنده پویا شدن بازار هنری و شکل‌گیری پایه‌های رونق این بخش از هنر است. به هر روی امسال نیز هنرمندان آثار تجسمی امیدوارند که بتوانند در روزهای پیش رو رکوردهای سال گذشته را جابه‌جا کنند. بازگشایی گالری‌ها پس از تعطیلات نقطه شروع فعالیت دوباره هنرمندان برای فروش آثارشان است. در روزهای آینده گالری‌های مهم، میزبان آثار تجسمی هنرمندان قابل‌توجهی است که به مرور برخی از آنها پرداخته‌ایم.

عمارت مسعودیه

نمایشگاه عکس «آلبوم مسعود میرزا» که برای نخستین‌بار نوروز ۹۵ در عمارت مسعودیه برپا شده بود، تمدید شد.این نمایشگاه شامل ۶۳ قطعه عکس از آلبوم متعلق به مسعود میرزا فرزند ارشد ناصرالدین‌شاه و مالک عمارت مسعودیه است که به‌دستور او عکاسی و گردآوری شده و شامل کپی عکس‌های موجود در «آلبوم ظل‌السلطان» است که در آرشیو موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران نگهداری می‌شود.این نمایشگاه از ۱۹ فروردین در عمارت مسعودیه واقع در خیابان بهارستان برپاست.

موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه آثار حجمی و تابلوهای نقاشی ویم دلووی (هنرمند بلژیکی) از دوم فروردین‌ماه در موزه‌ هنرهای معاصر تهران برای بازدید علاقه‌مندان برپاست.این نمایشگاه و منتخبی از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر از ۱۷ اسفندماه در گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شده و تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۹ روزهای جمعه و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ (به‌جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی) به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

موزه ملی ایران

«داریوش محمدخانی» در نمایشگاه عکس‌های خود از تخت جمشید، روایت تازه‌ای از این مکان را پیش چشم مخاطب قرار داده است. ۱۲۲ عکس در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتی‌متر در این نمایشگاه ارائه شده‌اند که موضوع همه آنها تخت جمشید و نقش‌ برجسته‌های آن است که با یک تم بسیار مخصوص عکاسی شده‌اند.نمایشگاه عکس‌های این هنرمند که به اهتمام کوروش محمدخانی (باستان‌شناس) برگزار شده از ۲۴ اسفند تا ۲۵ فروردین‌ماه ۹۵ از ساعت ۸ تا ۱۷در موزه ملی ایران به نشانی خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر برپاست.

گالری سیحون

گالری سیحون نخستین نمایشگاه سال ۹۵ خود را به نمایش آثاری از کامبیز درمبخش اختصاص داده است که پیش از این در شعبه شماره دو خود نمایش داده بود، این‌بار نیز درمبخش همچون نمایشگاه پیشینش با هدف کمک به خیریه بهنام دهش پور آثار خود را روی دیوار برده است، هرچند انتشار تقویمی با تصاویر این آثار تفاوت کوچکی میان دو نمایشگاه ایجاد کرده است.آثار درمبخش در این مجموعه جدید بیش از هر چیز ویژگی‎های کمیک استریپ دارند، او با در کنار هم گذاشتن نقاشی‎های سنتی ایرانی با ترکیب بندی چاپ سنگی و افزودن عناصری معاصر به آنها فضاهایی ایجاد کرده است که می‏‌تواند لبخندآفرین باشد. با این حال جدا از بیان طنزآمیز معمول کاریکاتورها شاید بتوان این مجموعه از کارهای کامبیز درمبخش را، آثاری دانست که دغدغه فرهنگی نیز دارند، حضور شخصیت‌های ادبیات کلاسیک ایران با آن ویژگی‌های اسطوره‎ای‌شان در کافی‎شاپ یا دست گرفتن موبایل برای ثبت یک «Selfie» می‎توانند به این موضوع اشاره داشته باشند که در روزگار حاضر هیچ چیز از به روز شدن در امان نیست، هرچند به جای رویکرد رمانتیک یا نوستالژیک به این موضوع، مانند کامبیز درمبخش می‌توان به آنها خندید.

گالری آران

نمایشگاه «شاهنامه، روایت ماندگار» با آثار ۲۲ هنرمند از نسل‌های مختلف کشور با پژوهش و نمایش‌گردانی «اکرم احمدی‌توانا» افتتاح شده است.در این نمایشگاه آثاری از نیکزاد نجومی، مهدی حسینی، گیزلا سینایی، فریدون آو، فرح اصولی، مرضیه قره‌داغی، ترانه صادقیان، جمشید حقیقت‌شناس، سعید روانبخش، رضا هدایت، بهنام کامرانی، یاسمین سینایی، علیرضا جدی، سیامک فیلی‌زاده، امیرحسین بیانی، علاابتکار، آرتمیس شهبازی، علیرضا فانی، مهسا خیرخواه و آیلین بهمنی‌پور به‌نمایش گذاشته شده است.«شاهنامه، روایت ماندگار» تا پایان فروردین‌ماه در گالری «آران» به نشانی کریمخان، خردمند شمالی، کوچه دی، شماره ۱۲ میزبان علاقه‌مندان است.همچنین پروژه‎های ویژه آران در فصل بهار باغ ایرانی نام دارد، نمایشگاهی که در آن آثاری از فریدون آو، هادی هزاوه‎ای، شیرین نشاط، ماندانا مقدم، آریتا شهرزاد، بهداد لاهوتی، بیتا قزل ایاق، هادی عالیجانی، قاسم محمدی، طناز امین، حدیث فخر، زیبا رجبی، پریسا تقی‌پور و حمید عربی به نمایش گذاشته شده است.باغ ایرانی به‌عنوان یکی از اصلی‎ترین نمادهای معماری ایرانی که زیبایی‎شناسی و کارکرد در آن به یک میزان اهمیت دارد و دانشی عمیق از هندسه و اقلیم‌شناسی پشتوانه آن است موضوع جالبی برای یک نمایشگاه است. با این حال در این نمایشگاه رویکرد هنرمندان به این باغ کاملا معاصر است. این، نمایشگاهی در رثا یا منقبت باغ ایرانی نیست اینجا ایرانیان باغ‎هایی آفریده‌اند که امروز و دیروزشان را در آنها می‎توان دید. باغی که سروهای خاموشش آن طور که فریدون آو آنها را کشیده است با چیدمانی از اسکلت‏‌هایی در هیات لاک‌پشت‎ همان شده است یا یکسر به جای سرو در آن کاکتوس روییده است یا آنچنان‌که بهداد لاهوتی تنها یک گل از آن انتخاب کرده است، گل‎ها نیز همه ویژگی‎های ذاتی خود را از دست داده‎اند، بو، رنگ و لطافتی دارند و به «گل‏‌های بدی» می‏‌مانند.

درهای تهران در شماره 6

«در- تهران» عنوان نمایشگاهی از عکس‎های آرش چمن‎آرا است که این روزها در گالری شماره ۶ برگزار شده است. چمن‎آرا در این مجموعه عکس به سراغ درهای قدیمی تهران رفته است، او در قاب‎های کوچک خود چند در قدیمی را به تصویر کشیده است که می‏‌توانند بازگوی داستان‎هایی از تهران باشند. او با استفاده از فرم‎های عجیب یا رنگ‎آمیزی‎های متفاوتی که در این درها پیدا کرده گاه تصاویری خلق کرده است که می‎توانند فرم‎های انتزاعی در قابی به شکل یک مربع کوچک تصور شوند.پیش‌تر عباس کیارستمی با درهایی که عکاسی کرده و در ابعاد واقعی چاپ کرده بود، تلاش می‏‌کرد تا بیننده را در فضایی قرار دهد که گویی با دری واقعی روبه‎رو است، دری رازآمیز که نمی‎دانیم پشت آن چیست یا چه کسی آن‌سوی در منتظر ماست، چمن‏ آرا در این مجموعه نه تنها ابعاد را بسیار کوچک کرده است، بلکه فرم عادی یعنی مستطیل را به مربع تغییر داده تا اساسا بیننده در نگاه نخست با یک در به معنای واقعی مواجه نشود، او گرچه این مجموعه را به قصد ثبت درهای قدیمی تهران آغاز کرده است اما در نهایت حس‎ها، نگاه و برخورد شخصی خود با فرم‌ها و رنگ‌ها را پیش چشم مخاطب قرار داده است.

نقشه‎ها در گالری اُ

گالری اُ در نخستین نمایشگاه خود در سال جدید، آثار راضیه صدیقیان با عنوان «نقشه» را روی دیوار برده است. مجموعه‎ای از نقاشی و یک ویدئوآرت مجموعه آثار این هنرمند را تشکیل می‌دهند. نقاشی‌های صدیقیان در نگاه نخست ممکن است طرح‎های انتزاعی ظریف و سبکی بر زمینه سفید تصور شوند که البته این ویژگی در مورد آنها کاملا متصور است اما او نمایشگاه خود را «نقشه» نامیده است.اما این آثار چگونه نقشه‎هایی هستند؟ به نظر می‌رسد نقاش به سراغ سرزمین‌هایی خیالی رفته است تا با طرح نقشه‎ها، این سرزمین‎ها را به مخاطب نشان دهد. سرزمین‏‌هایی کشف‌نشده که نه تنها نشانی ندارند بلکه در نقشه‎هایشان نیز اطلاعات مشخصی موجود نیست، هرچند مخاطب این امکان را دارد که با این نقشه‌ها به هر کجا که می‎خواهند سفر کنند.

بهار پرجنب و جوش گالری‌ها در تهران