نویسندگان سرشناس در صدر جدول فروش

دنیای اقتصاد: هفته‌ای که گذشت در کنار آثار پرفروش جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی که ماه‌های متمادی است با استقبال مردم مواجه شده‌ نام اثری دیگر از این نویسنده با ترجمه کتایون اسماعیلی از سوی نشرمیلکان دیده می‌شود. «دختری که رهایش کردی» داستانی است درباره دو زن با برخی ویژگی‌های مشابه که یکی از آنها به نام سوفی در زمان اشغال فرانسه مجبور است از خانواده‌اش در نبود شوهر در مقابل نازی‌ها محافظت کند و دیگری به نام لیو که در لندن زندگی می‌کند. شوهر لیو قبل از فوت به وی یک تابلو نقاشی هدیه می‌دهد که نمایی از یک زن مربوط به یک قرن قبل است که در جریان جنگ از فرانسه به انگلستان منتقل شده است.

مویز در این اثر با احساس نوستالژی و یادآوری خاطرات و حسی که فضای دوران جنگ را در آدم‌ها به وجود می‌آورد سعی کرده مانند دیگر آثارش تاثیری عمیق و ماندگار در ذهن خواننده به‌جا بگذارد. این نویسنده در یک سال اخیر در زمره نویسندگان پرفروش ایران به‌شمار رفته است آن‌چنان‌که تابستان امسال توانست با کتاب‌های «من پیش از تو» و «پس از تو» از نشر آموت عنوان پرمخاطب‌ترین نویسنده غیر ایرانی را در قالب طرح تابستانه کتاب به دست آورد. همچنین به گزارش ایبنا در هفته گذشته، شاهد حضور دو کتاب «بیلی» نوشته آنا گاوالدا و «خیانت» نوشته پائولو کوئیلو در جمع محبوب‌ترین کتاب‌های بازار کتاب بودیم. «بیلی» به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب در فرانسه و ترجمه شده به ۲۵ زبان دنیا، یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های چاپ شده در سال‌های اخیر است. رمان جدید آنا گاوالدا به روایت داستان دو جوان، فرنک و بیلی می‌پردازد که در گردنه‌ای در کوه‌های «ساون» گیر کرده‌اند؛ یک یادآوری استادانه از عصر حاضر در پاریس و داستان‌های تکان‌دهنده دوستی. با تاریکی هوا، بیلی داستان‌هایی درباره زندگی خودشان تعریف می‌کند تا خودش و فرنک را آرام کند. به‌صورت متناوب داستان به بیان خاطرات کودکی دو شخصیت و معضلات‌شان می‌پردازد.

شخصیت اصلی رمان «خیانت» نیز، زن ژورنالیست سی‌ویک‌ساله‌ای به نام لیندا است که با شوهر ثروتمند و دو پسر خود در ژنو (محل اقامت کوئیلو) زندگی می‌کند. لیندا به بی‌حوصلگی و درون‌سردی و افتادن از دل و دماغ دچار شده و در مسیر افسردگی است. بخش بزرگی از ۳۰۰ صفحه‌ رمان، حدیث نفس لیندا است که با طرح سوالات و توضیحات خود او و اندرزها و نصایح فردی برای خواننده همراه شده است. در بخشی از رمان می‌خوانیم: «به نظر می‌رسد بازار خیانت رشد خیره‌کننده‌ای داشته است. این فقط کارآگاهان نیستند که سود می‌برند. برنامه‌نویس‌ها هم نرم‌افزارهایی تولید کرده‌اند که ساده و راحت کار می‌کند؛ به این شکل که درست در زمان تعیین‌شده، تلفن همراهتان پیامکی برای شریک زندگی‌تان می‌فرستد، پیامکی مبنی بر اینکه شما هنوز در دفتر کارتان هستید. سپس هنگامی که شما آزاد هستید و دارید شامپاین می‌نوشید، پیامک دیگری ارسال می‌شود و اعلام می‌کند که به‌دلیل ملاقاتی غیرمنتظره کمی دیرتر به خانه می‌رسید… اما علاوه‌بر کارآگاهان و برنامه‌نویسان، هتل‌داران هم واقعا برنده‌اند. از هر هفت نفر سوئیسی، یک نفر بی‌وفایی‌های خارج از چارچوب ازدواج دارد…» همچنین کتاب‌هایی چون «بیلی»، «جامعه‌شناسی روسپی گری»، «آیا نقد سکولار است؟»، «بهترین شکل ممکن»، «به آینه نگاه نکن»، «دختری که رهایش کردی»، «مهمانی تلخ»، «انسانی بسیار انسانی»، «تمرکز»، «نظریه‌های روان‌درمانی» و «تابستان در بادن بادن» نیز از آثاری بودند که برای نخستین‌بار به فهرست پرفروش‌های بازار کتاب تهران راه یافته‌اند.

نویسندگان سرشناس در صدر جدول فروش