صبح دیروز مراسم تشییع پیکر منتقد قدیمی سینما در ساختمان شماره دو خانه سینما واقع در خیابان «وصال» برگزار شد، در شرایطی که پیکر زنده‌یاد «سیف» هنوز به خانه سینما نرسیده بود. به گزارش «ایسنا»، از نکات حاشیه‌ای این مراسم که انتقاد بسیاری از حاضران را به دنبال داشت، عدم حضور بسیاری از سینماگران و اعضای انجمن منتقدان در این مراسم بود که البته پس از پایان مراسم خواهر زنده‌یاد محسن سیف در سخنانی اظهار کرد که کمیت مهم نیست و از آنجا که برادر من همیشه در عزلت بود، انتظار و توقعی از کسی نداریم.

جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان خانه سینما نیز در سخنانی با عرض تسلیت برای درگذشت محسن سیف و تشکر از زحمات و لطف مدیریت و اعضای هیات‌مدیره خانه سینما بیان کرد: سهم من از آشنایی با محسن سیف یک رفاقت بیست و یکی، دو ساله است. اگر بخواهیم آداب و اصول این زمانه را بلد نباشیم یک رنج با اعمال شاقه تقدیر محتوم ماست و اگرچه این صراحت لهجه من شاید برای خویشاوندان محسن عزیز خوشایند نباشد اما فرصت دیگری نیست که به این واقعیت تلخ بپردازیم. او ادامه داد: تکلیف افرادی مثل محسن سیف چیست که در خلوت خود می‌خواهند یک حیات فرهنگی را بدون تظاهر و راه‌انداختن شو داشته باشند و از حداقل امکانات معیشتی و یک حضور پررونق فرهنگی برخوردار باشند.

طوسی افزود: پیشینه محسن سیف کم نیست و او از دهه ۴۰ در نشریات پرطرفدار سینمایی آن زمان حضور داشت تا جایی که حتی با نام مستعار هم مطالب زیادی می‌نوشت و شاید بسیاری از دوستان و همکارانش این موضوع را ندانند.در ادامه این مراسم شاهین امین، بخشی از مقاله محسن سیف را که در دهه ۷۰ نوشته شده بود قرائت کرد و پس از آن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با تشکر از اظهار لطف جواد طوسی به خانه سینما گفت:‌ جای سوال دارد برای آنچه نکرده‌ایم، چرا که آنچه انجام دادیم وظیفه‌مان بوده است. او افزود: بعضی‌ها به‌دلیل کار اندیش‌ورزانه‌ای که انجام می‌دهند نیازمند گوشه‌ای خلوت هستند و محسن سیف از جمله کسانی بود که در حوزه نقد به اندیشه‌ورزی رسید و تسلط او بر سینما و واژه‌ها قابل تقدیر و برایم جذاب و آموختنی بود.وی با بیان اینکه از خوانندگان همیشگی متن‌های محسن سیف بوده است، ادامه داد: او به ما یاد داد که می‌شود از زاویه دیگری بدون هیاهو و سروصدا به سینما نگاه کرد. همه ما در حسرت خلق خوب حرف می‌زنیم البته گاهی خودمان بانی آن خلق بد هستیم و جز از طریق خودمان نمی‌شود این معضل را به سمت حل شدن برد.