دنیای اقتصاد: کنسرت‌های موسیقی در تهران و شهرستان‌ها یک تفاوت اساسی دارند. در واقع گروه‌ها و خوانندگان موسیقی پاپ عمدتا در تهران کنسرت می‌دهند و گروه‌های موسیقی سنتی نیز پایلوت خود را بر شهرها و استان‌هایی غیر از تهران قرار داده‌اند. علت این اتفاق چندان پیچیده نیست. نکته آن است که در شهرستان‌ها امکاناتی نظیر سالن‌های برپایی کنسرت، سیستم‌های صوتی و... هنوز با برگزاری کنسرت‌های موسیقی غیرسنتی استانداردسازی نشده است. از سوی دیگر برخی مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت موسیقی در شهرستان‌های کشور عمدتا با محوریت مخالفت با موسیقی‌های غیرسنتی است. به هر حال ممکن است علت‌های دیگری نیز در این باره قابل بررسی باشند که در فرصت مناسبی به آنها نیز خواهیم پرداخت. امروز و روزهای پیش رو تا پایان پاییز و در آستانه شب یلدا، ‌کنسرت‌های متعدد و متنوعی در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد. در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه منتشر شد، فهرست برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ را در تهران مرور کردیم و این هفته نگاهی به کنسرت‌های موسیقی سنتی و محلی در تهران و شهرستان‌ها خواهیم انداخت.

پرواز همای

پرواز همای شنبه ۲۷ و یکشنبه ۲۸ آذر ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. گروه مستان به سرپرستی پرواز همای که ایام تعطیلات موسیقی در ایران را در ماه‌های محرم و صفر با چند اجرای مختلف در آمریکا پشت سر گذاشت، کنسرت زمستانی خود را از ۲۶ آذر در تالار وحدت آغاز خواهد کرد. همای پیش از این درمورد این اجراها گفته بود: «این سری از اجراها را «خبر به دورترین نقطه جهان برسد» نام‌گذاری کردیم. این اسم با توجه به شعری از زنده‌یاد نجمه زارع انتخاب شد که در تور آمریکا هم اجرا شد و دوست دارم جهت معرفى او این آواز و روایت به گوش همه برسد.»نجمه زارع غزل‌سرای جوان معاصر سال ۱۳۸۴ بر اثر اشتباه پزشکی درگذشت. بلیت‌فروشی کنسرت پرواز همای از طریق سامانه «۸۴۲۰۰» انجام می‌شود.

تنبورنوازان شاخوه شین

کنسرت تنبورنوازان شاخوه شین (موسیقی مقامی و کردی) روز دوشنبه ۲۹ آذر یک نوبت در ساعت ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. این گروه فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۸۹ در زمینه موسیقی مقامی تنبور و موسیقی کردی آغاز کرد. اعضای اصلی این گروه از پنج نوازنده تنبور که از شاگردان استاد علی‌اکبر مرادی هستند و دو نوازنده کوبه‌ای تشکیل شده است. بهای بلیت این کنسرت ۶۰ هزار تومان است.

گروه نیستان

تالار رودکی روز دوشنبه ۲۹ آذر ساعت ۲۰ میزبان کنسرت موسیقی ایرانی گروه نیستان خواهد بود. آهنگساز این کنسرت کورش متین و همخوانان آن مصطفی حامدی، مهسا دامرودی و نازنین تن‌ساز هستند. بهای بلیت کنسرت گروه نیستان ۵۰ و ۷۰ هزار تومان است.

کنسرت‌های بیرون از تهران

کیهان کلهر-بوشهر-بندرعباس

کیهان کلهر پس از اجرای بوشهرکه روز گذشته صورت گرفت، روز شنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰ در تالار آوینی بندرعباس روی صحنه می‌رود. «پردگیان باغ سکوت» برنامه اجرای موسیقی بی‌کلام کیهان کلهر همراه علی بهرامی‌فرد نوازنده سنتور، هادی آذرپیرا نوازنده تار و نوید افقه نوازنده تنبک بود که اردیبهشت و خرداد امسال روی صحنه رفت و اکنون در شیراز، بوشهر، بندرعباس، اردبیل، رشت و چند شهر دیگر اجرا می‌شود. این کنسرت دی ماه نیز میزبان علاقه‌مندان در تالار وحدت خواهد بود. کیهان کلهر قصد دارد در این تور، کنسرت‌هایی رایگان در مناطق محروم کشور هم برگزار کند. او بعد از برگزاری کنسرت در شهرهای مورد اشاره به مناطق محروم ایران سفر می‌کند.

همایون شجریان- کرمانشاه

همایون شجریان که این روزها درگیر انتشار آلبومی جدید است، همزمان برگزاری کنسرت‌هایش را هم پیگیری می‌کند. این خواننده روز گذشته در سالن خانه کشتی خرم آباد در دو نوبت ۱۸ و ۲۱:۳۰ روی صحنه رفت و قرار است این خواننده در تور غرب کشور خود روز ۹ دی ماه در سالن امام خمینی کرمانشاه هم روی صحنه برود. شجریان در این کنسرت نیز بخش‌هایی از آلبوم‌های خود به‌ویژه آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» را اجرا خواهد کرد.

گروه سون- منطقه آزاد انزلی

گروه سون هم در سال‌های اخیر به گروهی پرطرفدار تبدیل شده‌اند وکارهایشان با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود. این گروه همواره اجرا در شهرستان‌ها را در برنامه کاری خود می‌گنجانند و از این رو قرار است ساعت ۲۰ امروز با حضور امیر قنادی، آرش قنادی و کیارش پوزشی بین در سالن مرکز همایش‌های منطقه آزاد انزلی روی صحنه بروند. قیمت بلیت این کنسرت ۴۵ تا ۹۰ هزار تومان است.

چارتار - زنجان

چارتار نام یک گروه تلفیقی موسیقی ایرانی است که در سال ۱۳۹۰ تشکیل شد. این گروه موسیقی الکترونیک را با آواز ایرانی تلفیق کرده و اشعار و موسیقی آن برگرفته از ادبیات و موسیقی کلاسیک ایرانی است. گروه چارتار در سال‌های اخیر جایگاه خوبی بین مخاطبان پیدا کرده و ترانه‌هایشان با استقبال روبه‌رو شده است. این گروه ساعت ۲۱ امروز و فردا ۲۶ آذر ساعت ۱۸ در سالن هلال احمر زنجان روی صحنه خواهد رفت. قیمت بلیت این کنسرت بین ۴۵ تا ۷۵ هزار تومان است.

علی زند وکیلی- رامسر

علی زند وکیلی متولد ۱۳۶۵ شیراز است و فعالیت‌های هنری خود را از سه سالگی با نواختن تنبک و آواز شروع کرد و در سال ۱۳۷۷ به هنرستان موسیقی شیراز وارد شد و نواختن سنتور و پیانو را آموخت. سال ۱۳۸۱ به هنرستان موسیقی تهران وارد واز همان هنرستان فارغ‌التحصیل شد و در کارنامه کاری‌اش همکاری با گروه‌هایی همچون دنگ شو، خموش، طلوع، نغمه کیمیا و... به چشم می‌خورد. انتشار آلبوم‌های میان تاریکی، عبور از مه، دشت جنون و. . . از این خواننده چهره‌ای موفق ساخت و حضورش در تیتراژ مجموعه‌های دزد و پلیس، پژمان (آخر قصه) و شاهگوش (زهره) هم به این موفقیت کمک کرد. هتل بزرگ رامسر ساعت ۲۱ امروز میزبان علی زند وکیلی خواهد بود. بلیت این کنسرت بین ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان است.

میثم ابراهیمی- متل قو

امروز همچنین ساعت ۲۱ میثم ابراهیمی در مجتمع الماس خاورمیانه (متل قو) روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت کنسرت خواننده آلبوم‌هایی همچون «نبض» و «تگرگ»، بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است. نخستین کنسرت میثم ابراهیمی دی ماه سال گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

گروه ترنگ- کرمانشاه

گروه‌های محلی در سال‌های اخیر حضور چشمگیری در عرصه اجرا داشته‌اند و نکته جالب اینجاست که مردم هم از این اتفاق استقبال کرده‌اند. از این رو گروه ترنگ ساعت ۱۹ فردا در تالار انتظار کرمانشاه روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت کنسرت کردی گروه ترنگ به سرپرستی برزو امیری و خوانندگی مجتبی عسگری و جواد حسینی ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود.

گروه سماعیان- اراک

گروه سماعیان گروه ناشناخته‌ای برای مردم است اما کارنامه‌اش گواه این است که فعالیت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند. گروه سماعیان ساعت ۲۰ فردا در مجتمع فرهنگی ستارگانِ اراک روی صحنه می‌روند. سرپرست این گروه عباس رهبرنیا است و با قیمت بلیتی بین ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان به اجرای قطعات فولکلوریک نواحی مختلف ایران خواهند پرداخت.

وحید تاج- بندرعباس

وحید تاج خواننده موسیقی سنتی این روزها بسیار پرمشغله است. او هم در حال انتشار آلبوم جدید است، هم در تیتراژ یک سریال آواز می‌خواند و هم اینکه کنسرت برگزار می‌کند. وحید تاج نیز ساعت ۱۹ فردا در تالار آوینی بندرعباس روی صحنه می‌رود. این کنسرت با همراهی گروه گردون اجرا خواهد شد.

علیرضا قربانی- سمنان

علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی ایران یکی از چهره‌های شناخته شده موسیقی سنتی است و نیازی به معرفی ندارد. آلبوم‌ها و کنسرت‌های این خواننده همواره با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شود. این خواننده روز شنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۱ در سالن هلال‌احمر سمنان روی صحنه می‌رود. قیمت بلیت این کنسرت بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

ترنم نوای ایرانی در چهارگوشه کشور

ترنم نوای ایرانی در چهارگوشه کشور

ترنم نوای ایرانی در چهارگوشه کشور