تجلیل از سه سپیدموی صحنه

تقدیر از بازیگر بی‌تکرار

مراسم بزرگداشت این دوره از جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان به نام سعید پورصمیمی پیوند خورده بود. در این مراسم ابتدا کلیپ بزرگداشت این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون پخش شد و هنرمندانی همچون مرضیه برومند، منوچهر شاهسواری، محمد رحمانیان، حمید لبخنده، پرویز پورحسینی، علی دهکردی، پریزاد سیف و رضا حامدی‌خواه در آن درباره شخصیت هنری پورصمیمی صحبت کردند.

سپس با حضور ایرج راد و گوهر خیراندیش قدردانی از پورصمیمی انجام شد. خیراندیش در این بخش گفت: پورصمیمی نمونه و الگوی بازیگری برای همه ما است. راد نیز در ادامه بیان کرد: هیچ‌وقت از سعید پورصمیمی بازی تکراری ندیدم و بازی‌های او همیشه در خاطر و یاد می‌ماند. سعید پورصمیمی پیش همه محترم است. در تاریخ هنر این مملکت از او به‌عنوان یک هنرمند بزرگ یاد می‌شود. سپس پورصمیمی در میان تشویق حاضران در مراسم گفت: همبستگی و احترام به هم و کار به نسل ما برمی‌گردد. ما زمانی تئاتر را شروع کردیم که سال‌های بی‌رونقی تئاتر بود. وی تصریح کرد: رونق امروز تئاتر آسیب‌هایی را هم به همراه دارد که نسل جوان باید متوجه آن باشند. باید از این فرهنگ حمایت کرد.

 جوایز پژوهشی و ترویجی

در ادامه این مراسم جایزه بخش پژوهش، پژوهشگر و ناشر برگزیده سال معرفی شد. با حضور فاطمه معتمدآریا و امین عظیمی جایزه بهترین پژوهشگر و پژوهش به حسین پاینده نویسنده «نظریه و نقد ادبی» اهدا شد. همچنین جایزه ناشر برگزیده به منصور براهیمی دبیر بخش هنر انتشارات «سمت» اهدا شد.

سپس بخش تقدیر ویژه سال جشن هجدهم انجمن منتقدان تئاتر برگزار و از اشکان خطیبی برای آموزش به نوجوانان در بخش خصوصی که منجر به اجرای نمایش «پزشک نازنین» شد، قدردانی به عمل آمد.

 جوایز مطبوعاتی

در ادامه بخش اعلام نتایج برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن با حضور هیات داوران این بخش برگزار شد. در بخش گزارش هدیه سادات میرمرتضوی، در بخش یادداشت امید بی‌نیاز، در بخش ترجمه سارا منصوری، در بخش گفت‌وگو نظر احمدی تنگانی، در بخش نقد محسن خیمه‌دوز و در بخش عکس پریناز آل‌آقا برگزیده شدند. سپس با حضور امیر اثباتی دفترهای انتشارات نیلا به‌عنوان نشریات برگزیده سال انجمن معرفی شدند.

در این جشن آروین موذن‌زاده، خبرنگار خبرگزاری مهر با حضور یونس شکرخواه به‌عنوان خبرنگار فعال سال مورد قدردانی قرار گرفت. در ادامه کلیپ بزرگداشت سیدوحید عقیلی پخش شد و با حضور لوریس چکناواریان و مسعود رایگان از این مدرس دانشگاه و استاد حوزه مطبوعات قدردانی شد.

عقیلی در این بخش تاکید کرد: برتری اخلاق بر علم بسیار مهم است و اخلاق‌مداری کار سختی است. ما برای تربیت نسل آینده در زمینه اخلاق‌مداری بسیار مسوولیم.

 جوایز سال

در این دوره از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر از میان ۱۰۴۱ نمایش اجرا‌شده، رتبه‌های نخست تا سوم معرفی و تقدیر شدند.

رتبه سوم مشترک با اهدای نشان نوشین به نمایش‌های «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و «بی‌تابستان» به کارگردانی امیررضا کوهستانی رسید. جایزه امیررضا کوهستانی به‌دلیل حضور او در خارج از کشور، به لیلی رشیدی بازیگر این نمایش اهدا شد.

حمیدرضا آذرنگ نیز در این بخش با ذکر خاطره‌ای عنوان کرد: آدم‌هایی هستند که باختن به آنان آنقدر به آدم احساس برندگی می‌دهد که آدم دوست دارد خیلی از لحظات عمرش را ببازد تا از آنان بیشتر یاد بگیرد و سعید پورصمیمی از این دسته از انسان‌ها است.

وی یادآور شد: ملتی که اخلاق و عدالت و مساوات و عشق را زندگی می‌کنند شعار نمی‌دهند. ما به بهانه تخصص، تعهد را باختیم و صاحبان اندیشه در گوشه‌ای نشسته‌اند. امیدوارم وفاداری به سرزمین ما برگردد.

رتبه دوم بهترین نمایش سال ۹۷ از نگاه اعضای انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر به نمایش اپرای عروسکی «عشق»به کارگردانی دکتر بهروز غریب‌پور اهدا شد.  جایزه این بخش را علی پاکدست، دستیار بهروز غریب‌پور دریافت کرد.  

وی گفت: وظیفه دارم از طرف استاد خودم از انجمن منتقدان خانه تئاتر تشکر کنم. هنر تئاتر عروسکی سال‌ها بود که مورد توجه واقع نمی‌شد این جایزه مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. و سرانجام رتبه اول بهترین نمایش سال هم به نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی رسید. رفیعی، کارگردان کهنه‌کار تئاتر، در این بخش اظهار کرد: بهترین خاطره حرفه‌ای تمام این سال‌ها در این اثر بوده است؛ تئاتر کار یک گروه است نه یک نفر، گروهی که من یکی از اعضای آن بودم بهترین خاطره را در طول زندگی حرفه‌ای برایم باقی گذاشت. از همه عوامل سپاسگزارم. اگر عمری باشد و کار دیگری داشته باشم آرزو دارم با همین گروه کار را پیش ببرم.

 جایزه‌ای برای بیضایی

در ادامه این مراسم نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو-ایران با حضور استاد یدالله کابلی از استادان خوشنویسی و اعضای شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، به استاد بهرام بیضایی اهدا شد. دکتر حمید امجد به نیابت از استاد بیضایی این لوح را دریافت کرد. امجد اظهار کرد: خوشحالم حمید احیا یکی از دوستان و بازیگران ثابت استاد بهرام بیضایی اینجا حاضرند و این لوح را برای ایشان می‌برند.

استاد کابلی نیز که به نمایندگی از کمیسیون ملی یونسکو در این مراسم حضور داشت، یادآور شد: خوشحالم در این فضای باشکوه توفیق حضور دارم و درود به همه هنرمندانی که در سمت استادی شاگردان بسیاری را پرورش می‌دهند و درود به جان‌های شیفته‌ای که به خلق آثاری دست زدند که در طول تاریخ ماندگار است.

وی یادآور شد: خوشحالم مسوولیت اهدای این لوح را به هنرمندی بی‌بدیل، داشتم؛ هنرمندی که منشوری چند وجهی است و هر وجه وی سرشار از تابندگی است.  

در ادامه پیام تصویری بیضایی برای حاضران پخش شد که پایان بخش آن این جمله بود که «این جهان را چاره‌ای جز فرهنگ نیست.»

در بخش پایانی این مراسم با حضور مسعود فروتن، برنامه «اتاق تئاتر» به تهیه‌کنندگی مهدی میرمحمدی از خبرگزاری ایرنا به‌عنوان برنامه‌ تلویزیونی مرتبط با تئاتر و برنامه «نقطه سر شب» از رادیو تهران به تهیه‌کنندگی میثم عبدی به‌عنوان برنامه‌ رادیویی مرتبط با تئاتر قدردانی شد.