فهرست باهوش‌ترین سلبریتی‌های جهان

ضریب هوشی یا IQ نتیجه یک آزمون استاندارد‌شده برای ارزیابی رشد شناختی یا مهارت‌های استدلالی یک فرد است. شاید تا پیش ‌از این تصور می‌کردید که آلبرت اینشتین، فیزیکدان مشهور، بالاترین ضریب هوشی جهان را دارد؛ اما خلاف تصور همه، ضریب هوشی اینشتین ۱۶۰ است و بالاترین ضریب هوشی در کتاب رکوردهای گینس به نام مارلین ووس ساونت، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور آمریکایی با عدد ۱۸۶ ثبت ‌شده است. جالب اینکه در همین فهرست که به‌تازگی منتشر شده، بهره هوشی نیکولا تسلا ۱۸۹ است، یعنی بالاتر از رکورددار گینس! البته محاسبه بهره هوشی تسلا سال‌ها پس از مرگ او چندان قابل اتکا نیست. نکته جالب این است که برخی از سلبریتی‌ها از بهره هوشی قابل‌اعتنایی برخوردار هستند. بهره هوشی معمولا در بازه ۷۰ تا ۱۳۰ طبقه‌بندی می‌شود.

به این ترتیب بهره هوشی کمتر از ۷۰ معمولا با اختلال هوشی شناخته می‌شود. از ۹۰ تا ۱۰۹ متوسط است و بالاتر از ۱۰۹ دارای بهره هوشی بالا طبقه‌بندی می‌شود. معمولا بهره هوشی بالاتر از ۱۳۰ بسیار باهوش و بهره‌های هوشی بالای ۱۵۰ نابغه محسوب می‌شوند.  وب‌سایت iqcertificate.org در آخرین مطلب خود، فهرستی از باهوش‌ترین افراد مشهور جهان را منتشر کرده است که در میان آنها نام بسیاری از سلبریتی‌های هالیوود نیز به چشم می‌خورد. در این فهرست نیکولا تسلا با بهره هوشی ۱۸۹ در صدر قرار دارد و پس از او «مارلین ووس ساونت» ستون‌نویس، روزنامه‌نگار، نویسنده، و نمایشنامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا قرار دارد که با بهره هوشی ۱۸۶ پس از تسلا در جایگاه دوم فهرست نشسته است. این روزنامه‌نگار آمریکایی هم‌اکنون ۷۶ سال دارد و باهوش‌ترین انسان زنده دنیا خوانده می‌شود. با این حال بر اساس فهرستی که منتشر شده سلبریتی‌هایی که ضریب هوشی آن‌ها از همه بالاتر است از این قرارند:

کوئنتین تارانتینو: روزی روزگاری در هالیوود، جنگوی افسارگسیخته، سگ‌های انباری و... این‌ها بخشی از کارنامه درخشان کوئنتین تارانتینو، کارگردان معروف آمریکایی، هستند. حضور تارانتینو در این فهرست با ضریب هوشی ۱۶۳، عجیب نیست. اگر بخشی از معروف‌ترین فیلم‌های او را دیده باشید، به نابغه بودن او پی خواهید برد.

ویل اسمیت: این بازیگر اسکاری که در مراسم اخیر این رویداد سیلی به صورت مجری برنامه زد، در فهرست باهوش‌ترین سلبریتی‌ها قرار گرفته و بهره هوشی ۱۵۷ دارد.

آیشا تایلر: هنرپیشه معروف انگلیسی که بیشتر برای بازی در سریال‌های ذهن‌های جنایتکار، کماندار و فرندز شناخته‌ می‌شود، با بهره هوشی ۱۵۴ بالاتر از بسیاری از سلبریتی‌ها قرار گرفته است.

اشتون کوچر: بازیگر سینما و تلویزیون آمریکایی که تهیه‌کننده و سابقا یک مانکن بوده است. بیشتر او را برای بازی در نقش مایکل کلسو در سیتکام «۷۰امین نمایش» شبکه فاکس و همچنین ساختن مجموعه تلویزیونی دوربین مخفی و شوخی زننده «پانکد» که در پنج فصل از شبکه ام‌تی‌وی پخش شده می‌شناسند. بهره هوشی این بازیگر طبق فهرست یاد شده، ۱۵۴ است.

شارون استون: بازیگر و تهیه‌کننده معروف سینما هم در این فهرست بهره هوشی ۱۵۱ را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با طیف وسیعی از سلبریتی‌ها، نمره بسیار بالایی است.

مریل استریپ: بازیگر معروف و بسیار شناخته‌شده سینمای امریکا که نقش‌های ماندگاری در تاریخ سینما بازی کرده است در این فهرست با نمره ۱۴۸ قرار گرفته. مریل استریپ به خاطر تنوع‌پذیری در نقش‌ها و لهجه‌هایش مشهور است. او افتخارات گوناگونی کسب کرده و ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه اسکار و ۳۲ بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده که از این نظر رکورددار است و در نهایت سه جایزه اسکار و هشت جایزه گلدن گلوب را به خود اختصاص داده ‌است.

مت دیمون: در تاریخ هالیوود، جیسون بورن را به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین شخصیت‌ها می‌شناسند. البته باید اعتراف کرد این شخصیت با بازی درخشان مت دیمون بود که توانست توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. مت دیمونی که خود با ضریب هوشی ۱۴۳ به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین بازیگران چند دهه اخیر شناخته ‌شده است.

اپرا وینفری: مجری مشهور آفریقایی‌تبار برنامه‌های تلویزیونی آمریکاست. او که در کودکی نیز چند پایه تحصیلی را به‌صورت جهشی خوانده است، در این فهرست به‌عنوان یک نابغه حضور دارد. امروزه از او به‌عنوان یکی از موفق‌ترین زنان جهان یاد می‌کنند. بهره هوشی او ۱۴۱ است.

کیشا رز سیبرت: خواننده، ترانه‌سرا، رپر و بازیگر ۳۵ساله آمریکایی است. نخستین تک‌آهنگ وی با نام تیک‌تاک در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و توانست در میان ۱۱ کشور جهان رتبه اول پرفروش‌ترین ترانه هفته را کسب کند. همچنین تک‌آهنگ‌های جوان‌مرگ، همینیم که هستیم و نیایش جزو ترانه‌های موفق او هستند. او هم در این فهرست بهره هوشی ۱۴۰ را دارد.

وین دیزل: مارک سینکلر که با نام وین دیزل شناخته می‌شود، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. او یکی از پرفروش‌ترین بازیگران جهان است و برای بازی در نقش دومینیک تورتو در فرنچایز «سریع و خشمگین» شهرت دارد. دیزل حرفه خود را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد و فیلم کوتاه «چندچهره‌ای» را نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی و در آن ایفای نقش کرد. او هم بهره هوشی ۱۴۰ دارد.