بازار گرم  سریال‌ها در شبکه خانگی

مهم‌ترین حاشیه شکل‌گرفته در این فضا مربوط به سریال «آکتور» اولین تجربه نیما جاویدی در این عرصه است. با وجود اینکه برخی رسانه‌ها از پخش این سریال در هفته آتی از فیلیمو خبر داده‌اند، اما ساترا اعلام کرد این سریال هنوز برای مجوز اقدام نکرده است. مجید مطلبی، تهیه‌کننده «آکتور»، گفته سه ماه پیش این مجموعه را برای ساترا فرستاده ولی هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است. پس از این اظهارنظر، ساترا توپ را به زمین پلتفرم موردنظر انداخته و مدعی است شهریورماه در مکاتبه با فیلیمو، ابهاماتی ابلاغ کرده اما جوابی نگرفته است.

البته به نظر می‌رسد بخشی از این اختلاف به دلیل تغییر مرجع تصمیم‌گیری از ارشاد به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به وجود آمده باشد. چنانچه از مکاتبات مرتبط با «آکتور» برمی‌آید موافقت اصولی اولیه در وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سابق، انجام گرفته و اکنون ساترا با بخش‌هایی از آن موافق نیست و خواستار تغییرات است، اما عوامل تولید زیر بار نمی‌روند. داستان «آکتور» درباره زندگی پرفرازونشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آنها می‌شود، زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود. نوید محمدزاده، احمد مهران‌فر، هانیه توسلی، هومن برق‌نورد، هستی مهدوی‌فر، گلاره عباسی و مهراوه شریفی‌نیا از بازیگران این سریال به ‌شمار می‌روند.

البته ابهام تنها دامن مجموعه‌های آماده نمایش را نگرفته، بلکه برخی مجموعه‌ها همچون «سقوط» پس از پخش هم با حاشیه دست‌‌وپنجه نرم کرده‌اند. حاشیه‌هایی همچون ماجراهای حمید فرخ‌نژاد بازیگر مجموعه «سقوط» و ماجرای نداشتن مجوز ساختِ این سریال که هنوز به پایان نرسیده و ادامه‌دارند. گویا هنوز شورای صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی درباره صدور پروانه انتشار این سریال به جمع‌بندی نرسیده است.

تازه‌آمده‌ها

سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مهدی بدرلو با بازی حامد بهداد، هادی حجازی‌فر و رعنا آزادی‌ور از دوشنبه‌شب هفته گذشته پخش خود را آغاز کرد. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که نماوا سریال محبوب خود را که در سکوت خبری جلوی دوربین رفته بود، ناگهان رونمایی کند. این سریال با کمترین میزان تبلیغات پخش شد ولی با استقبال خوبی مواجه شد و توانست نامش را به عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های این فصل مطرح کند. نماوا بلافاصله از دیگر پروژه‌ مهم خود یعنی «مترجم» هم رونمایی کرد. درامی رازآلود که نخستین تجربه کارگردانی بهرام توکلی در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود. سعید ملکان تهیه‌کننده کار است و صابر ابر، مجتبی پیرزاده و مهتاب ثروتی بازیگران آن هستند. انتظار می‌رود این سریال هم با اقبال قابل‌توجهی مواجه شود. قدرت‌نمایی نماوا در زمستان امسال، احتمالا با پخش آثار دیگری نیز همراه خواهد بود.

در کنار سریال‌های یادشده، «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله و حضور بازیگرانی همچون مهران مدیری، حمید فرخ‌نژاد، ستاره اسکندری، امیرمهدی ژوله، علیرضا خمسه، مرجانه گلچین، سیامک صفری، نسیم ادبی، نرگس محمدی، سارا خوئینی‌ها و آرش عدل‌پرور یک پروژه مهم به حساب می‌آید. فیلمبرداری این مجموعه تیرماه به اتمام رسید و قسمت‌های نخست آن آماده نمایش است. البته پلتفرم نمایش‌دهنده سریال هنوز مشخص نشده است. فارغ از عنوان جذاب فیلم و سابقه خوب سعید نعمت‌الله در نگارش فیلمنامه سریال‌ها، تیم بازیگری جذاب اثر خود می‌تواند زمینه استقبال حداکثری اثر را فراهم کند. این سریال‌ها طلایه‌دار نمایش زمستانی پلتفرم‌های وی‌اودی هستند که در ادامه می‌توانند زمینه نمایش آثار دیگر را فراهم کنند.

برخلاف پاییز کم‌رمقی که در شبکه نمایش خانگی گذشت، زمستان بسیار پرحرارتی در انتظار مخاطبان میلیونی شبکه نمایش خانگی است. پاییز امسال، سامانه‌های وی‌اودی تدارک ویژه‌ای برای مخاطبان دیده بودند. چند سریال هم در شش ‌ماه نخست امسال نمایش داده شدند که برخلاف وزن سنگین و اعتباری که داشتند، نتوانستند چندان موفق عمل کنند. حال باید دید شبکه نمایش در دورخیز جدیدش در فصل سرد سال، با وجود دست‌اندازهای قانونی، چه میزان موفق عمل خواهد کرد.