دلداری هوش ‌مصنوعی به هنرمندان

از یاد نبریم که در اعتصاب اخیر فیلم‌نامه‌نویسان هالیوود برای افزایش دستمزد، برخی تهیه‌کنندگان هشدار داده بودند در صورت ادامه این اعتصاب، از هوش مصنوعی به جای آنها استفاده خواهد شد. هرچند با توجه به توانایی‌های هوش مصنوعی، هنوز زمان زیادی تا عملی شدن کامل این تهدید وجود دارد، اما هم‌اکنون نیز این فناوری جدید ماهیت بسیاری از فرایندهای خلاقانه هنری را دستخوش تغییر و تحول ساخته‌ و همین امر منجر به گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در هنر شده است. اینک می‌توان گفت که دامنه تاثیرپذیری هنر از فناوری جدید، به‌ویژه هوش مصنوعی، مدام در حال افزایش است و این روند رو‌به‌رشد، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تازه و پرشماری را فراروی کاربران  قرار می‌دهد. 

به طور مثال، ابزارهای جدیدی مانند «میدجرنی» به عنوان یکی از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، توانایی تبدیل متن به تصویر را دارند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از یک متن توصیف‌گر، تصویری کم‌نقص و مرتبط بسازند، تا جایی که گاه ممکن است با عکس واقعی اشتباه گرفته شود. این ابزارها به‌دلیل خلاقیت وسیع و توانایی بالایشان در تولید تصاویر باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خیلی زود توسط بسیاری از طراحان مورد استفاده قرار گرفتند و ضمن تسریع روند طراحی، به طراحان کمک ویژه‌ای در افزایش عنصر خلاقیت کرده‌اند. حال، این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا با تداوم پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش کاربردهای آن در شاخه‌های گوناگون هنری، در آینده هنرمندان بیکار خواهند شد؟

یک رسانه برای پاسخ به این پرسش، به جای کارشناسان سراغ خود هوش مصنوعی رفته و چگونگی این فرایند را از چت‌جی‌پی‌تی  (ChatGPT)جویا شده تا نظر او درباره آینده هنرمندان در این رقابت جویا شود. چت‌جی‌پی‌تی در پاسخ به این پرسش، نوشته است: «پیشرفت هوش مصنوعی و تکنولوژی به طور قطع به شکلی بسیار قابل‌توجه در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، کسب‌و‌کار و سازمان‌ها تاثیر خواهد داشت. با‌این‌حال، هوش مصنوعی تنها می‌تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به انجام فعالیت‌های هنری استفاده شود و نمی‌تواند جایگزین نوآوری و ابتکار هنرمندان باشد.»  این ربات ادامه داد: «در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند به هنرمندان کمک کند تا بتوانند ایده‌های خلاقانه‌تری را اجرا کنند و به عنوان یک ابزار در فرآیند خلق هنر به کار گرفته شوند.

همچنین، هوش مصنوعی ممکن است برای هنرمندان فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند که قبلا وجود نداشته است و به آنها کمک کند تا از فناوری بهترین استفاده را ببرند.» چت‌جی‌پی‌تی پاسخ خود به این پرسش را این‌گونه‌ جمع‌بندی می‌کند: «بنابراین، نمی‌توان گفت که با پیشرفت هوش مصنوعی، هنرمندان بیکار خواهند شد. درواقع می‌توان از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار جدید برای کمک به هنرمندان در خلق آثار هنری و ارتقای کیفیت آثار استفاده کرد.»