فصل عجیب هالیوود

در همین رابطه حدود ۴۰۰‌تن از بازیگران خطاب به کمیته مذاکره‌کننده انجمن بازیگران (SAG-AFTRA) آمریکا تاکید کرده‌اند که برای رسیدن به حق خود آماده اعتصاب هستند. چهره‌های سرشناس بازیگری همچون مریل استریپ، جنیفر لارنس و جولیا لوئیس- دریفوس و... این نامه را امضا کرده و از کمیته مذاکره‌کننده انجمن بازیگران خواسته شد تا حامی حقوق آنها باشند. امضاکنندگان به‌طور خاص بر میزان حداقل دستمزد و مقررات انحصاری و مقررات استفاده از هوش‌مصنوعی تاکید کردند. این نامه نخستین‌بار از سوی نشریه «رولینگ استون» منتشرشده و در آن آمده است: «اعضای انجمن بازیگران آمریکا ممکن است آماده باشند تا برخلاف مدیریت این انجمن از خودگذشتگی کنند. ما احساس می‌کنیم که دستمزدها، مهارت‌های ما، آزادی خلاقانه و قدرت صنفی ما همه در دهه‌گذشته تضعیف شده‌اند. ما باید این مسیرها را معکوس کنیم.»

در پایان نامه آمده است: «این لحظه، لحظه میانه‌بودن نیست و اغراق نیست اگر بگوییم چشم تاریخ به همه ما دوخته شده‌است. ما از شما می‌خواهیم برای همه تغییراتی که به آن نیاز داریم و حمایت‌هایی که شایسته آن هستیم فشار بیاورید و با انجام آن تاریخ‌سازی کنید.» این نامه هشدارآمیز تنها چند روز پس از آن منتشرشده که فران درشر، رئیس انجمن بازیگران آمریکا و دانکن کرابتری مدیر اجرایی ملی و مذاکره‌‌‌‌‌‌‌‌کننده ارشد، به ۱۶۰‌هزار عضو این انجمن اعلام کردند که مذاکرات با اتحاد تهیه‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) تاکنون بسیار سازنده بوده‌است. این نامه همچنین خواستار تغییر روش‌های تست بازیگری به روش ضبط‌‌‌‌‌‌‌‌شده توسط خود بازیگر و مقررات هوش‌مصنوعی شده‌است.

قبل از شروع مذاکرات انجمن بازیگران با استودیوها در ۷ ژوئن، تقریبا ۹۸‌درصد از اعضای رای‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده مجوز اعتصاب احتمالی را صادر کردند. این مجوز به رهبران انجمن بازیگران اجازه می‌دهد که در صورت لزوم دست به اعتصاب بزنند. پیش‌‌‌‌‌‌‌‌تر، انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) نیز با اعلام اختلافات گسترده با استودیوهای فیلمسازی از ماه مه نخستین اعتصاب سراسری خود را در ۱۵ سال‌اخیر آغاز کرده‌است. این انجمن در یک سند طولانی پیشنهادهایی را برای افزایش حقوق و مزایای خود در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی ارائه داده بود اما این پیشنهادها از سوی استودیوها پذیرفته نشد و آنها حتی پیشنهاد جایگزینی مطرح نکردند.  در این پیام قید شده که اعتصاب برای بسیاری سختی‌‌‌‌‌‌‌‌های باورنکردنی به‌همراه دارد و هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌کس نمی‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد کار به آنجا برسد، اما در صورت رسیدن به آن، آماده اعتصاب هستند. امضاکنندگان سال‌۲۰۲۳ را «نقطه‌عطف بی‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه در صنعت ما» ‌‌‌‌‌‌‌‌خوانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و گفته‌اند آنچه ممکن است در سال‌دیگری خوب به‌نظر‌ آید، امروز دیگر کافی نیست.

این نامه حاکی از آن است که شاید گروه رهبری انجمن بازیگران به اندازه اعضای آن مصمم نباشد. همچنین در این نامه آمده است؛ احساس می‌کنیم دستمزدها، مهارت‌های ما، آزادی خلاقانه و قدرت انجمن ما در دهه‌گذشته تضعیف شده و امروز باید این مسیرها را معکوس کنیم.