شب خاطره‌انگیز سینماگران ایرانی

داستان این فیلم درباره امیر و نرگس، دو عاشقی است که در دو طبقه مختلف اجتماعی بزرگ شده‌اند. پسر جوان از یک خانواده فقیر است و پس از اخراج از شغل خود به عنوان پیشخدمت، مجبور به پیدا کردن کار در یک جامعه ماهیگیر است. این در حالی است که نرگس از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار است اما آنها در حال حاضر رابطه خود را مخفی نگه می‌دارند. حمیدرضا عباسی و صدف عسگری بازیگران این فیلم هستند. از سویی دیگر فیلم سینمایی «فریمانت» ساخته بابک جلالی که محصول ایالات متحده است در این رویداد برنده جایزه «بهترین کارگردانی» شد. این فیلم ۸۸دقیقه‌ای داستان زندگی یک مهاجر افغانستانی به نام «دنیا» را روایت می‌کند که در شهر فریمانت ایالت کالیفرنیا ساکن می‌شود. این فیلم «یک کمدی غمناک» در مورد «جست‌وجوی خود» توصیف شده است.

 پیشینه کارلووی‌واری

جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی‌واری بزرگ‌ترین جشنواره فیلم در جمهوری چک است و از معتبرترین و قدیمی‌ترین فستیوال‌های سینمایی در اروپای مرکزی و شرقی محسوب می‌شود و هر سال در ماه ژوئیه در شهر کارلووی‌واری برگزار می‌شود. این جشنواره دارای دو بخش رقابتی و غیررقابتی است و جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد.

در این رویداد هر سال حدود ۲۰۰ فیلم جدید از سراسر جهان به نمایش در‌می‌آید. البته این جشنواره توجه خاصی به سینماگران جوان دارد و تلاش می‌کند استعدادهای هنری را کشف و معرفی کند. در دهه‌های اخیر سینمای ایران حضور چشمگیری در جشنواره فیلم کارلووی‌واری داشته است. مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم «کارلووی‌واری» در بیانیه خود درباره فیلم‌های حاضر در این رویداد نوشتند: «این آثار در مجموع شاهدی روشنگر از خلاقیت سوزان هنرمندان ایران در مواجهه با واقعیت چالش‌برانگیز است. ۹ فیلمساز عمدتا جوان - صداهای نوظهور و ناشنیده - که به‌وضوح با نسل‌های گذشته بزرگان کشورشان ارتباط معنوی دارند، با حساسیتی قابل‌توجه و خلاقیتی فوق‌العاده با واقعیت کنونی برخورد می‌کنند.»

بخش ویژه ایران

امسال در این رویداد یک اتفاق مهم هم افتاد و آن هم برگزاری بخش ویژه‌ای با عنوان «تولدی دیگر: سینمای ایران اینجا و اکنون» بود که در آن فیلم‌های زیادی از سینماگران ایرانی به نمایش در‌آمد.«ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی، «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور، «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «پوست» ساخته برادران ارک، «دروازه رویا» به کارگردانی نگین احمدی، «سفر به ماه» به کارگردانی محمدرضا شایان‌نژاد، «رودخانه سیاه و سفید» به کارگردانی فرزین محمدی، «آفرینش بین دو سطح» ساخته حسین رجبیان و «K۹» به کارگردانی وحید وکیلی‌فر آثاری بودند که در این بخش به نمایش درآمدند. پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی‌واری از تاریخ ۳۰ ژوئن تا ۸ ژوئیه (۹ تا ۱۷ تیرماه) برگزار شد.