سراب حق پخش در تلویزیون

تاج گفت: اگر مساله حق پخش انجام نشود نمی‌توانیم در جام باشگاه‌های آسیا و حتی تیم ملی سهمیه بگیریم. این یک مناقشه بی پایان است. صداوسیما حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند حق پخش را پرداخت کند. بدهی‌های انباشت‌شده و مشکلات مالی فراوان این سازمان عریض‌و‌طویل به جایی رسیده که دیگر دخل‌و‌خرجش همخوانی ندارد. حتی این سازمان به دلیل مشکلات مالی توان تولید سریال‌های جدید را هم ندارد. چند روز پیش حسین اسدی‌زاده، مدیرکل دفتر فیلم‌نامه صداوسیما، در یک نشست خبری اعلام کرد فیلم‌نامه سریال‌های«سعدی»، «خواجه نصیر»، «داستان کوفه» و «پوریای ولی» آماده است ولی تلویزیون به لحاظ مشکلات مادی نمی‌تواند تولید کند و یکی از دلایلی که آنتن خالی شده همین است.

البته رئیس صداوسیما در دوران دو‌ساله حضورش در این رسانه هم همواره فرافکنی کرده و آخرین باری که درباره این موضوع حرف زده گفته: ما همیشه وظیفه خودمان دانستیم که تیم‌ها از حق پخش تلویزیونی برخوردار باشند و به تکلیفی که بر عهده سازمان صداوسیما بوده عمل کردیم اما وزارت ورزش نتوانسته به  وظیفه خود عمل کند. این یک چشمه از مشکلات صداوسیما درباره پخش مسابقات ورزشی است. رسانه ملی حتی برای پخش مسابقات لیگ‌های خارجی هم همیشه مورد اتهام قرار گرفته و حتی سال گذشته برای پخش مسابقات لیگ برتر انگلیس و سری آ ایتالیا با مشکل روبه‌رو شد. حتی پارسال محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، هم از بدهی یک‌میلیون دلاری ایران به فدراسیون جهانی والیبال برای حق پخش مسابقات والیبال خبر داد و واکنش‌های فراوانی را به وجود آورد.

 فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر مدام پیگیر حق پخش بوده و از آنجا که نتیجه‌ای نگرفته اخیرا این موضوع را مطرح کرده که بتواند از پخش فوتبال در پلتفرم‌ها درآمد کسب کند. در این میان چند روز پیش به طور رسمی بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صدا‌و‌سیما واگذار شد و به نظر می‌رسد پیشنهاد فدراسیون فوتبال باز هم با مانع روبه‌رو شود؛ چرا که تلویزیون بخش مهمی از درآمدش را از آگهی‌هایی کسب می‌کند که موقع پخش مسابقات فوتبال روی آنتن می‌روند و هرگز راضی نمی‌شود انحصار را بشکند و برای خودش رقیب بتراشد؛ آن هم در شرایطی که تصمیم‌گیری درباره شبکه‌های خانگی را خودش بر عهده دارد.

با این حال فدراسیون فوتبال پخش بازی‌ها از طریق شبکه نمایش خانگی را یک راهکار دانسته و گفته پخش مسابقات از طریق اینترنت باید طبق آیین‌نامه مالی فدراسیون رفتار شود. از آن سو محسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا، در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: با توجه به اینکه صداوسیما حق پخش را از فدراسیون خریداری کرده است، یکی از راه‌حل‌ها دادن پخش زنده از مجرای صداوسیماست. یکی از ابزارها، آی‌فریم است. بر این اساس پلتفرم‌هایی که درخواست کرده باشند این امکان را دارند که پخش زنده را از آنتن تلویزیون با اختلاف مختصر زمانی شاید در حد چند صدم ثانیه داشته باشند.

او در ادامه درباره امکان پخش مسابقات ورزشی خارج از چارچوب‌های شبکه‌های تلویزیونی نیز توضیح داد: قبلا این‌گونه نبوده که پلتفرم‌ها به صورت مجزا دوربین در زمین بازی داشته باشند و مسابقات را زنده پخش کنند اما ممکن است بتوان همکاری‌های جدیدی میان پلتفرم‌ها و سازمان صداوسیما طراحی کرد. خلعتبری گفت: در آستانه مسابقات آسیایی همه باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند تا پوشش خوبی از مسابقات داشته باشیم. دفعه قبل هم این تجربه وجود داشت و می‌توان در جلسه‌ای دیگر بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما به توافق و جمع‌بندی رسید.

او در پاسخ به اینکه پخش زنده رویدادها از پلتفرم‌ها تا چه میزان می‌تواند به توسعه آنها کمک کند، گفت: ما موافق توسعه خدمات سکوهای مجوزدار هستیم و در عین حال حتما نظارت خواهیم کرد که قوانین پخش زنده رعایت شود. خلعتبری درباره اینکه آیا جلسه‌ای برای موضوع حق پخش زنده فوتبال در شبکه نمایش خانگی برگزار و همچنین تصمیماتی اعمال شده است، گفت: این موضوع، موضوع جدیدی نیست که برای اولین بار درباره آن تصمیم گرفته شود. البته مساله کارشناسی است و قرار است یک اتفاق جدی در لایه‌های قانونی و توسط مسوولان قانونی پیگیری شود. طبیعتا هر تصمیمی که به نفع ورزش کشور و مردم و توسعه فضای رسانه‌ای کشور باشد، هم ساترا و هم سازمان صداوسیما در چارچوب قوانین کشور از آن حمایت می‌کنند.