نقد هنرمندان به مدیریت فرهنگی پایتخت

قطب‌الدین صادقی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر، در این باره بیان کرد: دو منطقه ۶ و ۱۱ تهران به دلیل وجود مجموعه‌های نمایشی، کتاب‌فروشی‌ها و گالری‌ها جزو مناطق فرهنگی تهران هستند و تئاتر شهر، شاخص‌ترین مکان فرهنگی این منطقه است. هرچند متاسفانه امروزه وجه فرهنگی این مناطق سقوط کرده. با این وصف، کار شهرداری این دو منطقه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، سخت است. به هر حال هویت یک شهر از فرهنگ آن است؛ یعنی فرهنگ به یک شهر هویت می‌دهد. شهر بدون فرهنگ، روستاست و آنچه جامعه را از حالت غریزی بیرون می‌آورد، خلق فرهنگ است. بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل ‌شده‌اند و شهر ما مدیریت فرهنگی ندارد. اگر نجنبیم و میان‌مایگی را کنار نزنیم، حیثیت‌مان در دنیا از بین می‌رود چراکه ما را به فرهنگ و هنرمان می‌شناسند.

صادقی تاکید کرد: مدیران می‌آیند و می‌روند ولی هنرمندان و مکان‌های فرهنگی ماندگار هستند. تئاتر شهر برای ما فقط یک ساختمان نیست. معبدی است که قداست دارد و موتور خلاقه و الگوی تئاتر ماست، پس نگذاریم تخفیف پیدا کند. این کارگردان تئاتر افزود: دست دست‌فروشان را می‌بوسم ولی جایشان اینجا نیست. به آقای کرباسچی، شهردار پیشین تهران، آفرین می‌گویم که با برداشتن نرده پارک‌ها ازجمله پارک دانشجو، فرهنگ را از پشت میله‌ها بیرون آورد ولی در‌حال‌حاضر، استقرار دست‌فروش‌ها در حریم فرهنگی این مجموعه بسیار ناشایست است. مگر آنان جلوی مسجد یا دانشگاه می‌روند؟ حضور دست‌فروشان در اینجا نشانگر دست‌کم گرفتن فرهنگ است درحالی‌که باید از داشته‌هایمان مراقبت کنیم.

هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی و بازیگر تئاتر و سینما، گفت: ما در دوران دانشجویی در شهرهای دیگر بودیم، همه پولمان را پس‌انداز می‌کردیم که به تهران برویم و در تئاتر شهر تئاتر ببینیم. متاسفانه در این سال‌ها مطالبات ما جامعه تئاتری خیلی پایین آمده است. اگر ما عاشق تئاتر نمی‌شدیم، شاید اتفاق‌های بدی برایمان رخ می‌داد. اگر بچه‌های تئاتر فرصت کار داشته باشند، امیدشان به زندگی بالا می‌رود. هرچند به نظر می‌رسد عده‌ای تئاتر را نمی‌خواهند، اما این هنر می‌ماند. ما تئاتری‌ها هم به‌عنوان بچه‌های ناتنی در کنار بچه‌های تنی خواهیم ماند. امیر دژاکام نیز در ادامه گفت: حریم پارک دانشجو باید طوری طراحی و اجرا شود که فضای درونی آن مورداستفاده هنرمندان همه رشته‌ها باشد. البته که مشکل دست‌فروش‌ها زمانی حل می‌شود که مشکلات اقتصادی کشور در گستره‌ای کلی حل شود.