حضور اعتصاب‌کنندگان در ونیز

لندری جونز برای معرفی فیلم «داگمن» لوک بسون در جشنواره خواهد بود. همچنین مدس میکلسن برای فیلم «سرزمین موعود» ساخته نیکولای آرسل، کارگردان دانمارکی، و جسیکا چستین برای فیلم «خاطره» از کارگردان مولف مکزیکی، میشل فرانکو، به ونیز می‌رود. این اولین نقش‌آفرینی چستین پس از بازی در «چشمان تامی فی» است که برای آن برنده اسکار شده بود.

کیلی اسپانی و جیکوب الوردی، بازیگران نقش‌های پریسیلا و الویس پریسلی در فیلم «پریسیلا» ساخته سوفیا کاپولا، هم در لیدو حضور خواهند داشت. این فیلم‌ها همه با مجوز انجمن بازیگران (SAG-AFTRA) و از آنجا که تولیدات مستقل از استودیوهای بزرگ - اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان (AMPTP) - هستند تاییدیه دریافت کرده‌اند. صحنه ونیز اما بی‌تاثیر از اعتصاب بازیگران نیست و در‌حالی‌که قرار است فیلم جدید کیت بلانشت در جشنواره نمایش داده شود، برنامه حضور خود او لغو شده است.در پی اعتراضات اخیر، بازیگران، فیلم‌نامه‌نویسان، نویسندگان فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی خواهان افزایش حقوق و دستمزدهای خود هستند. آنها می‌گویند با وجود گسترش شبکه‌های نمایش خانگی و سودآوری کلان آنها، دستمزد آنها همچنان در سطح پیشین مانده است.

همچنین جشنواره فیلم ونیز برنامه ویژه‌ای تحت عنوان «روزهای اوکراین» شامل نشست‌هایی برای بررسی وضعیت این کشور جنگ‌زده و صنعت سینمای آن برگزار می‌کند.این رویداد برای نخستین بار سال گذشته و با ابتکار بینال ونیز برگزار شد و امسال نیز با حضور روبرتو چیکوتو، رئیس دوسالانه ونیز، و آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره ونیز، برپا خواهد شد. اولین نشست برنامه «روزهای اوکراین» با عنوان «صنعت فیلم اوکراین در دوران جنگ» برگزار می‌شود که با ارائه وضعیت کنونی سینمای این کشور توسط مارینا کودرچوک، رئیس آژانس دولتی سینمای اوکراین، همراه خواهد بود.

پس از آن میزگرد دیگری با عنوان «فیلم‌سازی با اوکراین: حمایت و همکاری» برگزار می‌شود و چندین تهیه‌کننده در آن حضور خواهند داشت. آرتم کولیوبایف رئیس شورای فیلم‌برداری اوکراین، ویکتوریا یارموشچوک رئیس انجمن فیلم سینمایی اوکراین، سرهی لاورنیوک رئیس انجمن صنعت فیلم اوکراین، آندری نوگین تهیه‌کننده و فیلیپ آزولای کارگردان اوکراینی از جمله حاضران این نشست هستند. جشنواره فیلم ونیز قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در جهان و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان به شمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون کن و برلین، از مهم‌ترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به شمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نشد و در برخی سال‌ها بخش مسابقه آن فعال نبوده ‌است.

جایزه اصلی جشنواره ونیز شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره جایزه‌ای به نام جایزه انسانیت وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن ۵۰هزار دلار است به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند. همچنین جایزه جام روباه به بهترین بازیگران زن و مرد اهدا می‌شود. از سال ۲۰۰۲ به بعد «جایزه سان مارکو» به بهترین فیلم بخش ضدجریان اختصاص داده شد. طیف وسیعی از برنامه‌های جداگانه از جمله نمایشگاه بین‌المللی هنر ونیز نیز تاسیس شده‌ است. جشنواره بین‌المللی موسیقی معاصر ونیز، جشنواره بین‌المللی تئاتر ونیز، نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز، جشنواره بین‌المللی رقص معاصر ونیز و جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان کارناوال ونیز به صورت جداگانه زیر نظر مجموعه جشنواره‌های ونیز برگزار می‌شوند. امسال هشتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸شهریور) برگزار می‌شود.