جشن کارگردانان در غیاب بازیگران

 در شب افتتاحیه حضور نداشتن بازیگران به‌شدت حس می‌شد و شمار جمعیتی که بیرون سالن تئاتر سالا گرانده صف کشیده بودند بسیار کم بود. در کنفرانس مطبوعاتی روز نخست، دیمین شزل و مارتین مک‌دونا، از اعضای هیات داوران جشنواره، با پیراهنی با شعار «انجمن نویسندگان در اعتصاب»، از اعتصابات نویسندگان و بازیگران در هالیوود حمایت کردند. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره، هم گفت که به دلیل اعتصاب، تعداد کمی از بازیگران آمریکایی در لیدو حضور خواهند داشت و انتظار می‌رود آدام درایور برای تبلیغ «فراری»، کیلی اسپینی و یاکوب الوردی برای تبلیغ «پریسیلا»ی سوفیا کاپولا، کیلب لندری جونز برای «داگمن» لوک بسون و جسیکا چستین برای فیلم «خاطره» ساخته کارگردان مکزیکی، میشل فرانکو، که در پایان جشنواره نمایش داده می‌شود، امسال به جشنواره بیایند. همه این بازیگران تاییدیه‌هایی از انجمن بازیگران گرفته‌اند تا بتوانند فیلم‌های مستقل خود را تبلیغ کنند.

رویدادها و حواشی

تجلیل از یک زن: از برنامه‌های مهم مراسم افتتاحیه که کاترینا مورینو، بازیگر ایتالیایی، مجری آن بود، اهدای جایزه شیر طلایی یک عمر فعالیت هنری به لیلیانا کاوانی، کارگردان مولف ایتالیایی، بود. کاوانی یادآوری کرد اولین زنی است که در ۸۰ دوره جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد شده است. او گفت: این منصفانه نیست و فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان زنی هستند که به خوبی مردان کار می‌کنند. کاوانی که ۹۰ساله است امسال آخرین فیلمش «نظم زمان» را در ونیز به نمایش می‌گذارد. این فیلم مدیتیشنی در مورد زمان است که با اقتباس از کتابی از فیزیکدان ایتالیایی، کارلو روولی، ساخته شده و خارج از بخش مسابقه نمایش داده می‌شود.

تشویق طولانی آقای بازیگر: پنج‌شنبه‌شب فیلم «فراری» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز دیده شد و تشویق شش‌دقیقه‌ای حضار را برانگیخت. با‌این‌حال آدام درایور با چشمان گریان قادر نبود از روی صندلی بلند شود و به احساسات تماشاگران پاسخ گوید و این مایکل مان کارگردان فیلم بود که به او کمک کرد تا بلند شود و بایستد. فیلم «فراری» برگ برنده ونیز است که در بحبوحه اعتصابات هالیوود، لیدو توانست مجوز نمایشش را حفظ کند. درایور در این فیلم در نقش انزو فراری، راننده مشهور مسابقات اتومبیلرانی، بازی کرده است. داستان این فیلم که با اقتباس از کتاب زندگی‌نامه‌ای «انزو فراری: انسان و ماشین» ساخته شده، در تابستان ۱۹۵۷ می‌گذرد که این راننده مشهور باید با مشکلات متعدد از جمله رقابت‌ها، طلاق و درگذشت پسرش مواجه شود.

استقبال از وس اندرسون: وس اندرسون، فیلمساز برجسته آمریکایی، هم با فیلم کوتاه ۴۰دقیقه‌ای «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» که برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳ به نمایش درآمد، چهار دقیقه مورد تشویق ایستاده قرار گرفت. «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» با اقتباس از مجموعه داستان‌های کوتاه رولد دال که سال ۱۹۷۷ منتشر شد، یک فیلم مرکب از چندین فیلم کوتاه شامل «هنری شوگر»، «قو»، «زهر» و «موش‌گیر» است. این پروژه اولین همکاری مشترک اندرسون با نتفلیکس و دومین اقتباس وی از آثار رولد دال پس از فیلم استاپ‌موشن تحسین‌شده «آقای فاکس شگفت‌انگیز» است که نامزد اسکار بهترین انیمیشن بلند و موسیقی فیلم شده بود. فیلم کوتاه «هنری شوگر» خارج از بخش رقابتی ونیز اکران شد و یکی از چندین فیلمی بود که نتفلیکس به جشنواره امسال آورد. «ال کُنده» پابلو لارن، «قاتل» دیوید فینچر و «مائسترو» بردلی کوپر هم دیگر فیلم‌های نتفلیکس هستند که در بخش رقابتی به نمایش درمی‌آیند.

اشک‌هایی از آسیا: تونی لئونگ چیو-وای، بازیگر هنگ‌کنگی، هم روز شنبه جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره فیلم ونیز را با دریافت شیر طلایی از آن خود کرد و در‌حالی‌که مورد تشویق طولانی‌مدت قرار گرفت، اشک‌هایش سرازیر شد. لئونگ ۶۱ساله به رویترز گفت: این مانند یک رویاست که به حقیقت پیوسته است. لئونگ برای نقش‌هایش در فیلم‌های ساخته‌شده توسط وونگ کاروای، مانند «در حال و هوای عشق» که سال ۲۰۰۰ اکران شد و «۲۰۴۶» که چهار سال بعد روی پرده‌ها رفت، شهرت بین‌المللی به دست آورد. او همچنین در سه فیلمی بازی کرده که برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده‌اند: «شهر غم» (۱۹۸۹)، «سیکلو» (۱۹۹۵) و «شهوت، احتیاط» (۲۰۰۷) به کارگردانی آنگ لی، کارگردانی که روز شنبه جایزه لئونگ را به دست او داد. به گزارش ورایتی، این بازیگر سرشناس شنبه پیش از دریافت جایزه، شخصیت آرام و متفکر خود را کنار گذاشت و در کنفرانس مطبوعاتی که به افتخارش برگزار شده بود درباره اولین نقش اروپایی آینده خود و نقاط قوت آموزش بازیگری «دوران طلایی» یعنی دهه ۱۹۸۰ هنگ‌کنگ صحبت کرد.

رومن در برزخ: کمدی سیاه «کاخ» ساخته جدید رومن پولانسکی هنگام اولین نمایش جهانی‌اش در سالاگرانده ونیز با استقبال چندانی مواجه نشد. نمایش این فیلم شنبه‌شب در ونیز، با حضور لوکا باربارسکی تهیه‌کننده، فانی آردانت بازیگر فرانسوی و دیگر بازیگران کلیدی از جمله الیور ماسوچی آلمانی، یواکیم دی آلمیدای پرتغالی و فورتوناتو سرلینو ایتالیایی همراه بود، اما به نظر می‌رسید پاسخ تماشاگران بیشتر از سر ادب بود. پولانسکی این کمدی سیاه را بر مبنای فیلم‌نامه‌ای که خودش با همراهی یرژی اسکولیموفسکی و اوا پیاسکوفسکا نوشته بود، کارگردانی کرد. داستان «کاخ» در شب سال نوی سال ۱۹۹۹ و وقتی اتفاق می‌افتد که یک مهمانی شام در هتل گستاد پالاس سوئیس تغییر غیرمنتظره‌ای پیدا می‌کند. اوون گلایبرمن، منتقد فیلم ورایتی، درباره این فیلم نوشت: وقتی «کاخ»، افتضاح پر‌زرق‌و‌برق رومن پولانسکی را در یک کمدی گروهی دیدم، در سالنی با ۱۴۰۰ صندلی پر نشسته بودم که مورد کمیابی است. جایی از فیلم که باید خنده حضار را برمی‌انگیخت به معنای واقعی کلمه صدای خنده از شاید شش نفر بلند می‌شد. مطمئن نیستم تا‌به‌حال یک سالن عظیم چنین سکوت مرگباری را برای فیلمی که به‌شدت تلاش داشت تا سرگرم‌کننده باشد، دیده باشد.