«سرزمین مادری» از سر خط

مجموعه «سرزمین‌ مادری» ساخته کمال تبریزی به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ایران در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد. در فصل اول سریال، کودکی رهی که شخصیت اصلی سریال است به تصویر کشیده می‌شود، که نقش او را علی شادمان بازی می‌کند. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونتشان توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد. همین باعث می‌شود به یک خانواده دیگر که مذهبی هستند، سپرده شود، اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست.

پخش سریال «سرزمین مادری» در سال ۱۳۹۲ از شبکه سه ایران آغاز شد اما پس از پخش ۴ قسمت، از آن سو‌ءتفاهم توهین و تحریف تاریخ ایل بختیاری برداشت شد و موجی از اعتراضات در مناطق بختیاری‌نشین، در استان‌های خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، اصفهان و همچنین از سوی شخصیت‌های تاثیرگذار ایل بختیاری شکل گرفت. پس از این اعتراضات، پخش این مجموعه با استدلال‌هایی همچون بازنگری در پوشش بازیگران زن و همچنین آنچه نارضایتی مسوولان صداوسیما از کم‌رنگ بودن نقش جریانات اسلامی در پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ خواندند، با تاخیر روبه‌رو شد تا برخی صحنه‌های آن دوباره فیلم‌برداری شود.

همچنین ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به تذکر قبلی به رئیس صداوسیما، و آنچه بی‌توجهی در حذف دیالوگ‌های مشکل‌دار عنوان شد، دستور برخورد جدی مدیر سازمان صدا‌و‌سیما با مسوول مربوطه را در جلسه معاونان صادر کردند. سرانجام با ادامه اعتراضات در برخی شهر‌ها، عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صدا و سیما در نامه‌ای رسمی به معاون سیما تذکر و از لرهای بختیاری دلجویی کرد و از رنجش ایجاد‌شده به خدا پناه برد، اما عذر‌خواهی نکرد.

تمام این اعتراضات و حاشیه‌ها موجب شد این مجموعه به مدت ۱۰ سال در محاق بماند. سرانجام از پنجم مهرماه، با اعمال برخی اصلاحات، پخش آنلاین رایگان این مجموعه نمایشی به نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی محمد مسعود به صورت دو قسمت در هفته (چهارشنبه‌ها) از سایت و اپلیکیشن تلوبیون آغاز شد. این اما پایان ماجرا نبود و این مجموعه بدون هیچ توضیح قبلی ناگهان از ۲۰ مهرماه به روی آنتن شبکه سوم رفت. مدیران صداوسیما احتمالا فکر می‌کردند پخش سریال دوباره واکنش داشته باشد و از این رو آن را بی‌سروصدا روی آنتن فرستادند. با‌این‌حال پخش «سرزمین مادری» نه تنها واکنش منفی نداشت بلکه توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و در دوران خشکسالی تلویزیون به برگ برنده‌اش در این شب‌ها تبدیل شود و حتی واکنش‌های مثبتی را شکل بدهد. مدیران ذوق‌زده تلویزیون که مدت‌هاست دستشان در تولید سریال‌های پرمخاطب خالی است تصمیم گرفتند پخش این سریال را دوباره از اول آغاز کنند و این بار تبلیغات گسترده‌ای هم در این مورد به راه افتاد. قرار است قسمت‌های یک تا هشت این مجموعه از فردا جمعه هر شب بعد از خبر ساعت ۲۲ از شبکه سه سیما پخش ‌شود. همچنین پخش قسمت‌های جدید این سریال نیز طبق روال گذشته روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته حوالی ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.