فاز جدید تبلیغات در سینما

بر همین اساس صاحبان فیلم‌ها تلاش می‌کنند عنوان‌ها و لقب‌های تازه‌ای برای آثار خود جست‌وجو کنند و نظر مخاطبان سینمای ایران را جلب کنند.  البته این موضوع خصلت همه بازارهای توسعه‌یافته سینمایی در کشورهاست اما در ایران هنوز نوپاست و موجب رقم خوردن اتفاق‌های جالبی هم شده است. اگر خبرهای سینمایی را در هفته‌های اخیر مرور کرده باشید، متوجه این میدان‌های جدید رقابتی شده‌اید. همه این نشانه‌ها حاکی از رونق گرفتن بازار سینما و رقابتی شدن هرچه بیشتر فیلم‌ها شده است. این موضوع می‌تواند رونق بازار را در ماه‌های آینده به‌همراه داشته باشد.

پرفروش‌ترین فیلم سینمای کودک

روز گذشته خبر رسید که انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری در ۵ هفته پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران شده است. بنا بر اعلام سازندگان، این فیلم تاکنون ۷۰۰هزار مخاطب داشته است و طی ۵ هفته اکران به فروش ۲۴میلیارد تومان رسیده است که با رشدی صعودی در گیشه توانسته است به پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران و همچنین پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران بدل شود.

«بچه‌زرنگ» از ابتدای اکران توانست با اقبال کودکان و خانواده‌هایشان مواجه شود و رکوردهای مختلفی را جابه‌جا کرد. این فیلم در ابتدا توانست عنوان دومین فیلم فروش هفتگی و روزانه سینماها را در اختیار بگیرد و در هر هفته با یک رشد صعودی، فروش بیشتری نسبت به هفته قبل داشته باشد. همچنین این فیلم توانست در چند هفته ابتدایی اکران به پرفروش‌ترین فیلم کودک سال جاری تبدیل شود. پیش از این «فیلشاه» در اکران نوروزی ۱۳۹۷ موفق شد پس از ۷ هفته نمایش، رکورد فروش تاریخ پویانمایی ایران را بشکند و به پرفروش‌ترین پویانمایی سینمای ایران تبدیل شود. همچنین فیلم سینمایی «لوپتو» در حوزه سینمای کودک توانسته بود ۲۱میلیارد تومان فروش را برای خود ثبت کند.

میلیاردی شدن در اکران سیار

هم‌زمان با خبر مربوط به فیلم «بچه‌زرنگ» خبر دیگری در همین راستا رسانه‌ای شد. فیلم سینمایی «اخت الرضا» با اکران در سینماهای سیار به‌ویژه در استان خراسان رضوی، توانسته مجموع فروش کل خود را به بیش از یک‌میلیارد تومان برساند. البته امروزه در بازار سینما فروش یک‌میلیاردی چندان خبر ویژه‌ای نیست اما تاکید بر اینکه این فیلم در اکران سیار توانسته فروش قابل‌توجهی داشته باشد، خود می‌تواند به امتیاز و برگ برنده فیلم در بازار اکران تبدیل شود. فیلم سینمایی «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی از ۲۲ مهر توسط پخش بهمن سبز در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است. این فیلم که سفر بانوی کرامت حضرت معصومه (س) از مدینه به قم را روایت می‌کند، توسط سازمان سینمایی سوره تولید شده است.

رقابت بر سر دومین‌ها؟

فروش بسیار قابل‌توجه فیلم «فسیل» از ابتدای امسال و صدرنشینی قاطعانه این فیلم با اختلاف، حالا رقابت بر سر رتبه دوم جدول را داغ کرده است. چند روز پیش خبر رسید که فیلم سینمایی «هتل» توانسته به رکورد دومین فیلم پرفروش تاریخ دست پپیدا کند. خبر این بود که «هتل» با رسیدن به فروش بیش از ۸۰میلیارد تومان در مدت زمان ۳۵ روز و عبور از فیلم سینمایی «انفرادی»، دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران شد. فیلم سینمایی «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته که از ۵ مهرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است، از همان ابتدا با استقبال مخاطبان مواجه شد. در این بازه زمانی حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار مخاطب برای تماشای این کمدی راهی سینماهای سراسر کشور شده‌اند. جدیدترین ساخته مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی روایت یک هتل پرماجرا و مهمان‌های ناخوانده‌اش است که پس از ورود دو مرد و چهار زن، موقعیت‌های چالش‌برانگیزی را رقم می‌زند.

پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی

هم‌زمان خبر دیگری در همین رابطه منتشر شد؛ اکران آنلاین پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی. خبر به فیلم «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا مربوط می‌شد. این فیلم در شرایطی اکران آنلاین خود را آغاز کرد که کمپین‌های تبلیغاتی خود را براساس عنوان «پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی» تدوین کرده بود.   به هر حال نکته این است که گویی مخاطبان سینما عمدتا بر اساس همین خبرها و عنوان‌ها فیلم‌ها را برای تماشا در سینما یا اکران آنلاین انتخاب می‌کنند. نکته‌ای که بیراه هم نیست و می‌تواند باعث شود صنعت تبلیغات و برندینگ فیلم‌ها در سینمای ایران بیش از پیش توسعه پیدا کند. امسال در سینماهای جهان فیلم «باربی» توزیع شده که در آن هزینه تبلیغات فیلم بیشتر از هزینه تولیدش بود. اتفاقی که نشان می‌دهد با حضور شبکه‌های اجتماعی، تمایل به ویژه نشان دادن یک فیلم یا محصول فرهنگی بیشتر شده و اهمیت تبلیغات را برای فروش بسیار پر‌رنگ‌تر کرده است.