شب کمدین‌ها در تلویزیون

یلدا در فرهنگ ایرانی و از سوی مردم گرامی داشته می‌شود و صداوسیما هم طبق سنت هرساله برنامه‌هایی ویژه را برای گذران وقت در این شب طولانی تدارک دیده است. البته بیشتر برنامه‌ها با محوریت استندآپ‌کمدی طراحی شده‌اند تا برای این شب نشاط بیشتری  به همراه داشته باشند.

 بیشتر شبکه‌ها از کمدین‌ها برای اجرای استندآپ دعوت کرده‌اند، اما شبکه سوم سیما یک برگ برنده رو کرده است.

شبکه یک

شبکه یک سیما به مناسبت طولانی‌ترین شب سال و آخرین شب از پاییز ۱۴۰۲ ویژه‌برنامه «ایران دوست‌داشتنی» را روی آنتن می‌برد. «ایران دوست‌داشتنی» به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد با حضور اقوام ایرانی و پرداختن به آداب و رسوم شب چله در قومیت‌های گوناگون ایرانی با حضور ۳۵۰ نفر تماشاچی در استودیو و تهیه مسابقه برای حاضران پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

شبکه دو

عوامل تولید و دست‌اندرکاران برنامه «صبحانه ایرانی» به مناسبت شب یلدا ویژه‌برنامه زنده «یلدای ایرانی» را از ساعت ۱۹ تا ۱ بامداد با حضور مهمانان مختلف و آیتم‌های متنوع و جذاب به روی آنتن خواهند برد و به استقبال بلندترین شب سال خواهند رفت. برنامه «شادونه» ویژه یلدا نیز از ساعت ۱۴:۳۰امروز روی آنتن می‌رود.

شبکه سه

ویژه‌برنامه «یلدا» امشب با اجرای ایمان قیاسی و یوسف تیموری پخش می‌شود. این برنامه از ساعت ۱۹:۳۰ به صورت زنده با حضور مهمانان ویژه و محبوب استندآپ‌کمدی و استودیوی موسیقی روانه آنتن خواهد شد. مهمان ویژه این برنامه حسن ریوندی کمدین معروفی است که سال‌ها در تلویزیون حضور نداشت اما امسال به شبکه سوم سیما دعوت شده است.

شبکه چهار

برنامه شبانگاهی «چاووش» برای شب یلدا تدارک ویژه دیده است. این برنامه از ساعت ۲۱ تا ۲۴ روی آنتن می‌رود. محوریت این برنامه کشور‌های هم‌فرهنگ و اقوام ایرانی خواهد بود و مهمان‌هایی از کشور‌های همسایه و اقوام و نواحی ایران در «چاووش» حضور خواهند داشت. مهمانان برنامه در حوزه‌های فرهنگ مردم و مشترکات آیینی گفت‌وگو خواهند کرد و کلیپ‌هایی در مورد تنوع فرهنگی پخش می‌شود. مروری بر موسیقی فلسطین، آیین اقوام و نقش زنان در پاسداشت آیین‌ها، بازنمایی آیین شب چله در اقوام مختلف ایران و... از بخش‌های این برنامه خواهد بود.

شبکه نسیم

برنامه‌های جدید «بگو بخند ۲»، «نسیمی‌شو»، «نسیم آوا» و «شوتبال» از جمله برنامه‌هایی هستند که از ساعت ۱۷:۳۰ تا بامداد نخستین شب زمستان به روی آنتن خواهند رفت. فصل دوم «بگو بخند» با دو ویژه‌برنامه شب یلدا با اجرای عبدالله روا به تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی پخش خود را آغاز می‌کند. در این برنامه‌ها هنرمندانی همچون علیرضا خمسه، شهرام شکیبا، پژمان بازغی، قدرت‌الله ایزدی (آقا رشید)، رضا شفیعی‌جم، نعیمه نظام‌دوست، شهاب عباسی، فیروز کریمی، رسول نجفیان و... به عنوان مهمان حضور خواهند داشت. بخش‌های نمایشی، استندآپ‌کمدی و شعر‌های طنز از دیگر بخش‌های این برنامه‌هاست. در این شبکه حامد محضرنیا، مجتبی کبیری، محمد حشمتی و خواننده‌های اقوام و نواحی نیز حضور خواهند داشت.

شبکه آی‌فیلم

«ترنج و انار»، ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه آی‌فیلم است که با محوریت زبان و ادب فارسی و آداب و رسوم کهن ایران روی آنتن می‌رود و در آن مجریان و مهمانانی از ایران، افغانستان و تاجیکستان به اجرای برنامه خواهند پرداخت. شاهنامه‌‎خوانی، نمایش روحوضی و سیاه‌بازی از جمله آیتم‌هایی هستند که پخش می‌شوند و البته برخی از آنها در تاجیکستان ضبط شده‌اند. اجرای استندآپ‌کمدی توسط استعدادهایی که با «ترنج و انار» معرفی می‌شوند، از دیگر بخش‌های برنامه است.

شبکه نمایش

در این شبکه هم فیلم «بلندترین شب سال» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی‌ از ساعت ۱۳، فیلم سینمایی «تیم امنیت» محصول سال ۲۰۰۳ کشور آمریکا به کارگردانی دنیس دوگن از ساعت ۱۹، فیلم سینمایی «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» دومین سری فیلم از پنج‌گانه سینمایی و اقتباسی «جانوران شگفت‌انگیز» به کارگردانی دیوید ییتس از ساعت ۲۱، فیلم سینمایی «مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی» به کارگردانی اف گری گری از ساعت۲۳ و همچنین فیلم سینمایی «تسخیرناپذیران» به کارگردانی برایان دی‌پالما ساعت ۱ بامداد روز جمعه اول دی‌ماه روی آنتن می‌روند.