کورس نوروزی  بازار موسیقی

روزهای پایانی اسفند زمان مناسبی برای انتشار کالاهای فرهنگی است و ناشران ترجیح می‌دهند در این روزها آثار خود را به بازار بفرستند تا بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند.در این میان بازار موسیقی هم همیشه بر همین روال گذشته و خوانندگان و آهنگسازان پرطرفداری خود را آماده رقابت در میدان نورزوی می‌کنند. این روزها آلبوم‌های متفاوتی منتشر شده‌اند و قرار است آثار دیگری هم به بازار بیایند. اگرچه امسال چهره‌های پرطرفداری از دو ژانر سنتی و پاپ غایب هستند و کار جدیدی را آماده نکرده‌اند؛ اما با این حال فضای موسیقی در روزهای پایانی سال با انتشار چند اثر داغ شده است.

«خداحافظ» آریان

پنجمین آلبوم گروه آریان با نام «خداحافظ» بعد از مدت‏ها انتظار و مطابق وعده شرکت ترانه شرقی، این هفته با شعار «لطفا کپی نکنید» در بازار موسیقی منتشر شد. این آلبوم پر حاشیه پس از کش و قوس‏های فراوان، تحت امتیاز شرکت ترانه شرقی به مدیریت محسن رجب‏پور به صورت همزمان در تهران و شهرستان توزیع شد تا گروه آریان بعد از پانزده سال فعالیت در حوزه موسیقی به‌کار خود پایان دهد. حالا دیگر همه می‏دانند که آریان با انتشار آلبوم «خداحافظ» که در واقع به عنوان عیدی، به هواداران گروه آریان وعده داده شده بود، با طرفداران خود خداحافظی کرد.

«مستور و مست» همایون شجریان

همایون شجریان یکی از خوانندگان پرطرفدار موسیقی سنتی ایران است که در بین قشر جوان طرفداران زیادی دارد.آلبوم جدید این خواننده با عنوان «مستور و مست» با آهنگسازى ژانو باغومیان و با صداى همایون شجریان دیروز وارد بازار موسیقی شد و انتظار می‌رود با استقبال دوستداران همایون شجریان روبه‌رو شود. این آلبوم حاصل تحقیق و تلاش چندین ساله باغومیان است که با همکارى بیش از ۱۰۰ نوازنده در نقاط مختلف جهان تهیه شده است.این آلبوم شامل ٨ قطعه است که ٧ قطعه آن از اشعار شعرایی چون حافظ، مولانا و عطار است و یک قطعه بى‌کلام نیز در این آلبوم هست.

«ناگفته» حافظ ناظری

حافظ ناظری حالا یکی از چهره‌های مهم موسیقی ایران به‌شمار می‌آید که آثارش با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود. آهنگساز آلبوم «ناگفته» حافظ ناظری برای چند هفته در چارت بیلبورد که یکی از معتبرترین جدول‌های فروش موسیقی در جهان است در صدر آلبوم‌های کلاسیک قرار داشت. بعد از مدت‌ها این آلبوم در ایران منتشر شده است و این هفته مراسم رونمایی آن هم برگزار شد. نکته قابل توجه در مورد این آلبوم این است که به نقل از وب سایت کمپانی سونی نوازندگان و عوامل این آلبوم تا کنون ۳۸ جایزه گرمی دریافت کرده‌اند. «ناگفته» در اصل بخش اول پروژه عظیم سمفونی رومی است که حافظ ناظری آن را ساخته است.

«فقط گوش کن...» رضا صادقی

جدیدترین اثر رضا صادقی خواننده قدیمی موسیقی پاپ در کشور سرانجام پس از حرف و حدیث‌های فراوان در بازار موسیقی کشور منتشر شد. آلبوم «فقط گوش کن...» یکی از کارهای متفاوت صادقی به حساب می‌آید و این خواننده معتقد است که آلبومش نگاه تازه‌ای در بخش فضاى پاپ خواهد بود. او می‌گوید که حضور گروه حرفه‌اى و البته کار بلد این اثر را متفاوت‌تر از بقیه آثار من کرده است. صادقی در آلبوم «فقط گوش کن...» یک قطعه را برای مردم شهرش بندرعباس با گویش بندری خوانده است. این قطعه که ششمین قطعه این آلبوم است، کاری است با ترانه سرایی مرحوم ابراهیم منصفی و آهنگسازی «فاضل پیش» و تنظیم مجید نصیری که تعدادی از نوازنده‌های بندری نیز در این قطعه حضور دارند. آلبوم جدید این خواننده شامل ۱۵ قطعه است.