سیاست‌های جدید در رسانه ملی

گروه فرهنگ و هنر: پس از کش و قوس‌های فراوان درباره پخش برنامه پر مخاطب «رادیو هفت» بالاخره تکلیف این برنامه روشن شد و ظاهرا دیگر قرار نیست رادیو هفت روی آنتن برود.بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این برنامه ۳۱ فروردین ماه پخش شود اما این اتفاق نیفتاد و منصور ضابطیان از برگزاری جلساتی با مدیران شبکه «آموزش» برای تغییر در ساختار «رادیو هفت» سخن گفت و بیان کرد که از جمله خواسته‌های مدیران در این جلسات این بوده که برنامه زنده نباشد. او در همان موقع عنوان کرد که هدف ما این بود که هم به‌دلیل مبارک بودن روز اول ماه رجب بتوانیم سری جدید برنامه را در سال ۹۴ شروع کنیم و هم اینکه چون به مخاطبان قول داده بودیم دوست داشتیم تحت هر شرایطی به قول خود عمل کنیم. ضابطیان با اشاره به درخواست مدیران شبکه گفته بود که تغییراتی در بعضی از شبکه‌ها در سال جدید در نظر گرفته شده است که شبکه آموزش هم با توجه به رویکردهای خود الزاماتی را برای ساخت سری جدید «رادیو هفت» در نظر دارد و خواستار تغییراتی شده است که در چند جلسه با مسوولان در تعامل و مذاکره درباره این تغییرات بودیم.

یکی دیگر از خواسته‌های مدیران این بود که برنامه زنده نباشد و روی همین مساله بارها بحث کردند اما با این حال گویا برگزاری جلسات مختلف نتیجه‌ای در بر نداشت و روز گذشته متنی روی سایت این برنامه قرار گرفت که از منتفی شدن پخش آن خبر می‌داد. به گزارش «ایلنا» در بخشی از متنی که روی سایت این برنامه پرمخاطب از سوی سازندگان برنامه منتشر شده، آمده است: ضمن آرزوی بهترین‌ها برای شما همراهان گرامی که در پنج سال گذشته همواره بیننده برنامه رادیو هفت بوده‌اید، به اطلاع می‌رساند که به دنبال تغییرات جدید در فضای شبکه آموزش و پس از تلاش‌های فراوان برای رسیدن به یک تعامل دوجانبه میان سازندگان برنامه و تصمیم‌گیرندگان، متاسفانه این تلاش‌ها به یک توافق موثر منجر نشد.

میزان تغییرات درخواستی به صورتی بود که ساختار رادیو هفت از شکل همیشگی خود خارج می‌شد و این نه به نفع شبکه بود و نه با سلیقه مخاطب فهیم برنامه همخوانی داشت. لذا ضمن درک مصالح جدید سیما و با احترام به میلیون‌ها مخاطبی که هر شب به میهمانیِ آرامش و اندیشه می‌آمدند، اعلام می‌داریم که ادامه ساخت رادیو هفت با شرایط فعلی امکان‌پذیر نمی‌باشد. پیش از این نیز خبرهای متعددی درباره احتمال عدم همکاری مسوولان شبکه آموزش و تهیه‌کنندگان رادیو هفت منتشر شده بود.

«دستان» موقتا پخش نمی‌شود

از سویی دیگر روز گذشته خبر دیگری هم منتشر شد تا فعل و انفعالات شبکه آموزش به برنامه موسیقایی «دستان» هم برسد. این برنامه که تنها برنامه تخصصی موسیقی رسانه ملی است هم دیگر روی آنتن نمی‌رود. حسین ساری مدیر شبکه آموزش درباره تغییر رویکرد این شبکه و تعطیلی برنامه موسیقایی «دستان» به خبرگزاری مهر گفت: در رویکرد جدیدی که سیما در پیش گرفته، بنا است شبکه‌ها براساس هویت تعریف شده‌ای حرکت کرده و برنامه تولید کنند تا این امر منجر به تنوع جدی در برنامه‌ها شود.

بر همین اساس هویت شبکه آموزش بر مبنای آموزش و مهارت بنا شده است، لذا عمده برنامه‌ها باید در این مسیر بازتعریف و بازمهندسی شوند. وی ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌هایی که آموزش ضمنی و غیرمستقیم یا مستقیم و همچنین مهارت‌های عمومی و تخصصی ارائه می‌دهند در دستور تولید قرار گرفته‌اند. در این چارچوب به برخی از تهیه کننده‌های برنامه‌ها اعلام شده که این رویکرد جدید را مد نظر قرار دهند به همین جهت قرار است برخی از برنامه‌ها مدتی روی آنتن نروند تا عوامل برنامه تلاش کنند برنامه‌ها را در راستای رویکرد جدید شبکه آموزش تولید کنند. برنامه «دستان» نیز به صورت موقت تعطیل شده است تا در فرصتی که در اختیار تهیه‌کننده و دیگر عوامل برنامه قرار گرفته جنبه‌های آموزشی و مهارتی برنامه بالاتر رفته و با رویکرد شبکه آموزش همسو شود.

مدیر شبکه آموزش در پایان متذکر شد: تلاش ما این است که برنامه‌ها جنبه آموزشی و مهارتی صریح تری پیدا کنند چون انتظار مخاطب نیز همین است. زمانی که مخاطب شبکه آموزش را برای دیدن انتخاب می‌کند، علاقه‌مند است که برنامه‌های آموزشی ببیند همان‌طور که جای برنامه‌های فرهنگی و هنری یا علمی و ورزشی نیز در شبکه‌هایی است که با چنین رویکردهایی تعریف شده‌اند. این نوع برنامه‌ریزی در راستای ایجاد تنوع در شبکه‌های مختلف صورت گرفته و چند ماهی است که در حال عملی شدن است. برنامه تلویزیونی «دستان» از دو سال قبل هر جمعه ساعت ۲۱ و تکرار آن شنبه ساعت ۲۱ از شبکه آموزش پخش می‌شد.

سیاست‌های جدید در رسانه ملی