بیانیه جریان «ضد زرد» در انتقاد از لشکرکشی‌های اینترنتی

جریانی فرهنگی موسوم به «ضد زرد» با انتشار بیانیه‌ای از هنرمندان خواست در قبال رفتارهای دور از شأن و غیراخلاقی گروهی و فراگیر بخشی از هوادارانشان احساس مسوولیت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشی از بیانیه جریان «ضد زرد» که با مدیریت افشین یداللهی ترانه سرا اداره می‌شود و نام ناصر چشم‌آذر، محمدعلی بهمنی، فواد حجازی، مانی رهنما، سالار عقیلی، علیرضا قربانی، عبدالجبار کاکایی و روزبه نعمت‌اللهی در پای آن به چشم می‌خورد، آمده است: نقد صریح و بی‌پرده‌، برای بخش وسیعی از جامعه‌ ما موضوع جدیدی نیست و ظرفیت پذیرش آن نیز وجود دارد. چندان‌که سال‌هاست این رویه به شکل جدی و حتی در قالب برنامه‌های تلویزیونی زنده و پرمخاطبی مثل «نود» (در زمینه‌ فوتبال) و «هفت» (در زمینه‌ سینما) جریان پیدا کرده و میزان تاثیر آن، بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ ولی متاسفانه موسیقی، از این قافله عقب مانده است.

اینکه طرفداران، به شخصیت محبوبشان تحت هر شرایطی ابراز علاقه کنند و هواداری‌شان بی‌قید و شرط باشد، می‌تواند طبیعی باشد اما این نیز بدیهی است که موفقیت، استعداد و محبوبیت یک فرد، دلیل موجهی بر تبری او از خطا و غیرقابل نقد بودن آثارش نخواهد بود.

شاید این به شکل یک عادت در آمده باشد که هرگاه نقدی منتشر می‌شود که در آن اشاراتی مستدل، محترمانه و بی‌تعارف، نسبت به نقاط ضعف یک اثر مندرج است، صدها و گاهی هزاران نفر از هواداران هنرمند نقد شده، به صفحات مجازی هجوم بیاورند و برای احقاق حق - به زعم آنها ضایع شده‌- هنرمند محبوب‌شان، با ادبیات شخصی خود (که غالبا خالی از منطق و گاهی بسیار موهن است) به جان منتقد اثر بیفتند و او را که متهم به غرض‌ورزی‌ شده، از انواع ناسزاها بی‌نصیب نگذارند. بدون‌شک مسوولیت این لشکرکشی‌های اینترنتی متوجه هنرمندانی که مورد طرفداری واقع شده‌اند، نیست.

ما «امضاکنندگان» این نامه بر این باوریم که: یک هنرمند همان‌طور که از داشتن هواداران خوب و پرشمار، بهره‌ اجتماعی و مادی بحقی می‌برد، بهتر است در قبال رفتارهای دور از شأن و غیراخلاقی گروهی و فراگیر بخشی از هوادارانش نیز احساس مسوولیت کند.

بجاست هر هنرمند و فعال عرصه هنر، پس از مطالعه‌ این نامه با تأیید یا رد آن، موضع شفاف خود را در مورد رفتارهای توهین‌آمیز هواداران در مقابل نظرات مخالف و نقدهای مستدل و محترمانه مشخص کند و در این مرحله، قضاوت به عهده‌ مردم، جامعه هنری و زمان خواهد بود.