به گزارش مهر و به نقل از راشاتودی، در پی عبور یک ناوشکن آمریکایی- موسوم به «یو اِس اِس چاف»- از مجاورت جزایر مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی در روز سه شنبه، چین به نشانه اخطار به مقامات واشنگتن یک ناوچه جنگی مجهز به موشک هدایت شونده را به همراه دو فروند جت جنگنده و یک فروند بالگرد به منطقه مزبور گسیل داشت.

مقامات پکن عبور این ناوشکن آمریکایی از منطقه مورد بحث را نقضِ حاکمیت این کشور و عاملی زیان آور برای منافع امنیتی خود در منطقه خواندند.

چین همچنین مأموریت این ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک هدایت شونده در عبور از محدوده ۱۶ مایل دریایی جزایر مورد مناقشه «پاراسل» در دریای چین جنوبی را که با توسل به حق به اصطلاح «آزادی دریانوردی» انجام شد، محکوم کرد.

وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «در رویارویی با اقدامات تحریک آمیز و مکرر نیروهای آمریکایی، ارتش چین آمادگی خود را برای نبرد در عرصه هوایی و دریایی بیش از پیش تقویت خواهد کرد و مواضع پدافندی خود را برای دفاع تمام عیار از حاکمیت ملی ومنافع امنیتی اش بهبود خواهد بخشید».

وزارت دفاع چین همچنین اعلام کرد که مأموریت این ناوشکن آمریکایی اعتماد متقابل میان ارتشهای دو کشور را متأثر خواهد ساخت و خاطرنشان کرد که اجرای مأموریتهایی دیگر از این دست، ممکن است به بروز «حوادثی ناخواسته» بیانجامد.

در همین راستا، وزارت امور خارجه چین نیز از مقامات آمریکا خواست که «حاکمیت و امنیت این کشور را محترم شمارند» و یک چنین «اقدامات نادرستی» را متوقف نمایند.

گفتنی است که سه تن از مقامات آمریکا روز سه شنبه تصدیق کردند که یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا از مجاورت جزایر مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی عبور کرده است.این مقامات آمریکایی- که نخواستند نامشان فاش شود- مدعی شدند که این ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده موسوم به «یو اِس اِس چاف» (USS Chafee) با عبور از نزدیکی محدوده ۱۲ مایل دریایی این جزایر، ادعاهای ارضی [چین] را به چالش کشیده است.