تعارضات داخلی، مقدمه‌ای در  شکست استارت‌آپ‌ها

  داستان شکست استارت‌آپ Beepi

Beepi در آوریل ۲۰۱۴ توسط الخاندرو رزنیک در مقام مدیرعامل و آوون ساویر به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی شکل گرفت. این ایده پس از تجربه‌ بد خرید یک ماشین دست‌ دوم در زمان دانشجویی در ام‌آی‌تی به ذهن رزنیک رسید. این سرویس ابتدا از سرمایه‌گذاری ۵ میلیون دلاری سری A در صنعت فناوری برخوردار شد و به دنبال آن سرمایه‌ ۶۰ میلیون دلاری سری B را در اکتبر ۲۰۱۴ با ارزش‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری دریافت کرد. این درحالی بود ‌که برآورد می‌شد درآمد سالانه آن ۱۵ میلیون دلار باشد. Beepi که در ابتدا فقط در سان فرانسیسکو فعال بود، به سن‌دیگو هم رسید. در دسامبر ۲۰۱۴، ۷/ ۱۲ میلیون دلار دیگر از سه سرمایه‌گذار دریافت کرد تا سهام سرمایه‌گذاران کوچک اولیه را بخرد.

اولین دفاتر این شرکت، در خارج از کالیفرنیا در آوریل ۲۰۱۵ در فونیکس گشایش یافت. هرچند سرویس‌های Beepi در ۲۰۰ شهردر دسترس بودند، اما تحویل خودروها، فقط در کالیفرنیا و آریزونا رایگان بود. رزنیک در گفت‌وگویی با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که انتظار ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه بیشتر با ارزش‌گذاری بیش از ۲ میلیارد‌‌ دلار را دارد. در اکتبر ۲۰۱۶، Beepi با هدایت بزرگ‌ترین خودروساز داخلی چین، یعنی سایک موتور، تنها ۷۰ میلیون دلار افزایش جذب سرمایه داشت که مدیرعاملش این کسری را به آشفتگی بازار نسبت داد. در پاییز ۲۰۱۶، Beepi هر ماه فقط ۱۵۳ اتومبیل در کالیفرنیا می‌فروخت. این در حالی بود که بزرگ‌ترین فروشنده‌ خودروهای دست ‌دوم در آن زمان، هر ماه به‌طور متوسط فروش ۸۵۰۰ خودرو را ثبت کرده بود.

هرچند Beepi در دسامبر ۲۰۱۵، شراکت با «الای فایننشال» را آغاز کرد، اما این تصمیم هم کارگر نیفتاد و یک سال بعد در دسامبر۲۰۱۶، وقتی سرمایه‌گذار چینی از سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده کنار کشید، Beepi به‌ ناچار فعالیت‌های خود را در خارج از کالیفرنیا متوقف ساخت و خودش را به رقیبش یعنی شیفت فروخت. این شرکت با اخراج ۱۸۰ کارمند خود، در پی ادغام با شرکت جدید به نام فایر دات‌کام بود. این ادغام هم در فوریه ۲۰۱۷ به شکست انجامید و Beepi دارایی‌های خود را در فرآیند بسته ‌شدن شرکت به فروش گذاشت. فروش دارایی‌ها از طریق شرکت شروود و در فرآیندی موسوم به واگذاری به ‌نفع اعتباردهندگان صورت گرفت. در واقع شرکت مذکور دارایی‌های Beepi را برای بازپرداخت سرمایه اعتباردهندگان به فروش می‌گذاشت. Beepi نمونه‌ای گویا از «ایده‌ خوب، اجرای بد» است. جریان نقدی منفی، بی‌نظمی مالی، سوء مدیریت سرمایه‌ جذب شده، داشتن اولویت‌های اشتباه، اصرار بر افزایش سرمایه در زمان کوتاه، حجم زیاد کارمندان و حقوق بالای آنها از عوامل منجر به سقوط Beepi بودند. به گفته یکی از کارمندان سابق این شرکت، Beepi ماهانه تا ۷ میلیون دلار را در زمان اوج خود به‌خاطر داشتن ۳۰۰ کارمند به هدر می‌داد. تک‌کرانچ در گزارشی عجیب از خرید مبل راحتی ۱۰هزار دلاری برای دفتر مدیر اجرایی شرکت خبر داده است. به این هزینه‌ها، مخارج بالای ماشین و موبایل مدیران را نیز اضافه کنید. علاوه‌ بر این، برخی مسائل اداری نیز Beepi را با مشکل مواجه ساخت، چرا که در برخی موارد ثبت‌ نام‌ خریداران به علت تاخیر شرکت در ارسال مدارک لازم، منقضی شده و منجر به کنار کشیدن و انصراف آنها می‌شد.

  داستان شکست استارت‌آپ Guvera

شرکت گوورا به عنوان سرویس آنلاین پخش موسیقی و سرگرمی در سال ۲۰۰۸ به ثبت رسید. سرمایه این شرکت در ابتدا از جانب سرمایه‌گذاری خصوصی در خارج از استرالیا تامین شد. گوورا حدود ۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران کوچک‌تر رده ‌بالا دریافت کرد که عمدتا متشکل از شرکت‌های حسابداری و دیگر کسب‌وکارهای خدمات مالی بودند. نسخه‌ بتای آن در فوریه‌ ۲۰۱۰ در استرالیا و مارس همان سال در آمریکا، شروع به کار کرد. در واقع گوورا در ابتدا در قالب نسخه بتا و فقط ازطریق دعوت‌نامه برای گروه منتخبی ازکاربران منتشر شد. اوت ۲۰۱۱، گوورا، فیل کوارتارارو را به‌ عنوان مدیر جهانی موسیقی خود منصوب کرد و در سپتامبر همان سال، به دفتر جدیدی درگلدکوست استرالیا نقل مکان کرد. مارس ۲۰۱۲، با ایجاد پلت‌فرم موبایل این شرکت و دسامبر ۲۰۱۲ با انتشار اپلیکیشن‌های موبایل برای iOS و اندروید در استرالیا همراه بود. سپس اپلیکیشن آی‌پد در اوت ۲۰۱۳ منتشر شد. در مارس ۲۰۱۴ گوورا توافق‌نامه‌ای با لنوو امضا کرد تا شریک جهانی موسیقی آن شود؛ یعنی سرویس پخش موسیقی گوورو روی دستگاه‌های تلفن همراه‌ لنوو از قبل نصب شدند. گوورا در سال ۲۰۱۵، Blinkbox Music را طی توافق‌نامه‌ای از تسکو خرید. در سال ۲۰۱۵ جایزه طلایی را در رقابت طراحی اپلیکیشن آسیا از آن خود کرد. در اکتبر ۲۰۱۵ کارمندان سابق Blinkbox Music یک پرونده‌ ۱۰ میلیون پوندی علیه گوورا تشکیل دادند. این شرکت در مه ۲۰۱۶، در جوایز طراحی اپلیکیشن جهانی، طلای بین‌المللی را برد. در ژوئن ۲۰۱۶ گوورا از فهرست بازار سهام بلوکه شد.

گوورا فعالیت در پنج بازار را آغاز کرد: استرالیا، هند، اندونزی، عربستان سعودی و امارات. در ژوئیه ۲۰۱۶، دارن هرفت از سمت مدیرعاملی این شرکت برکنار و کلائس لوبرگ، از موسسان شرکت، جایگزین وی شد. در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۶، شرکت تمام فعالیت‌های خود را در بازار اصلی‌اش یعنی استرالیا متوقف و تاکید کرد که قصد دارد تمام تلاش‌های خود را بر کشورهای نوظهور مهمی مثل هند و اندونزی متمرکز کند. ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام شد که تحقیقات دادگاه فدرال در مورد گوورا آغاز شده است. این استارت‌آپ که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده بود، پیش از اینکه ۱۰۰ میلیون دلار عرضه عمومی اولیه‌اش توسط اوراق بهادار استرالیا بلوکه شود، ۱۸۵ میلیون دلار افزایش سرمایه داشت. دفترچه سهام عرضه‌ عمومی اولیه گوورا بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و این شرکت پس از دریافت ۴۵ اصلاحیه از جانب کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا، مجبور به ارائه نسخه‌ای جدید شد. در سال مالی ۲۰۱۶ گوورا با فقط ۲/ ۱ میلیون دلار درآمد،۸۱ میلیون دلار از دست داد. در مه ۲۰۱۷ گوورا تمامی فعالیت‌های خود را در بازارهای آسیایی باقی‌مانده متوقف ساخت.