حضور به چه معناست؟

حضور داشتن رهبر سازمان، ترکیبی از ویژگی‌‌‌های مختلف، از جمله مهارت‌‌‌هایی مانند ارتباط و انعطاف‌‌‌پذیری، توانایی ایجاد انگیزه و الهام بخشی به دیگران را به همراه دارد. توسعه حضور رهبر سازمان می‌تواند اعتماد کارکنان، و بهره‌‌‌وری محیط کار را افزایش دهد و محیط کاری مثبتی را پرورش دهد.

در اینجا به چند دلیل اهمیت حضور رهبر سازمان اشاره می‌‌‌کنیم:

درگیر کردن افراد. یکی از مزایای کلیدی بهبود حضور رهبر در سازمان این است که با درگیر کردن افراد، مهارت‌‌‌های رهبری کردن در محل کار شما را تقویت می‌‌‌کند. رهبران سازمانی که حضور قوی دارند، می‌‌‌دانند که چگونه با افراد خود ارتباط برقرار کنند و با آنها همدردی کنند، تا بیشتر درگیر کارشان شوند. زمانی که افراد احساس می‌‌‌کنند در محیط کار به آنها اهمیت داده می‌شود، احتمال بیشتری دارد که در طول روز محصول و خروجی باکیفیت‌‌‌تری تولید کنند.

کمک به تیم‌‌‌ها برای رسیدن به اهداف. یکی دیگر از مزایای مهم حضور رهبر سازمان، کمک به تیم‌‌‌ها برای رسیدن به اهداف از طریق افزایش بهره‌‌‌وری در محیط کار است. با توسعه حضور خود، می‌توانید یک چشم‌انداز ایجاد کنید و الگویی باشید که به اعضای تیم برای رسیدن به اهدافشان انگیزه می‌‌‌دهد. با تشویق اعضای تیم به تعیین و انجام اهداف، می‌توانید افراد را توانمند کنید و در عین حال رهبری سازمانی را به گونه‌‌‌ای نشان دهید که به رشد فردی و موفقیت مشارکتی کمک کند.

پرورش یک محیط کاری مثبت و تقویت فرهنگ شرکت. توسعه حضور رهبر سازمان می‌تواند یک محیط کاری مثبت را پرورش دهد که برای روحیه و بهره‌‌‌وری کارمندان بسیار مهم است. رهبران سازمانی که حضور قوی دارند، می‌‌‌دانند چگونه بر دیگران تاثیر بگذارند. آنها الگویی هستند که به افراد کمک می‌‌‌کند با انگیزه بیشتری پیش بروند و به آنها اجازه می‌‌‌دهند یک محیط کاری مثبت ایجاد کنند. وقتی کارمندان در یک محیط مثبت قرار می‌‌‌گیرند، به احتمال زیاد رشد می‌‌‌کنند و موفقیت سازمان را افزایش می‌‌‌دهند.

یکی از مهم‌ترین مزایای حضور رهبر سازمان، تقویت فرهنگ شرکت است. کارکنان باید احساس امنیت کنند، در مورد نقش خود در سازمان روشن باشند و روابط مثبتی با همکاران خود داشته باشند. هنگامی که آنها از سوی رهبران سازمان خود احساس قدرت نمی‌‌‌کنند، با حداکثر ظرفیت کار نمی‌‌‌کنند یا مولد نیستند.

 نکاتی برای توسعه حضور

۱- انعطاف‌‌‌پذیر باشید. یکی از نکات مهم برای توسعه حضور رهبری سازمان، این است که یاد بگیرید چگونه با شرایط مختلف سازگار شوید. رهبران سازمانی که حضور خود را گسترش داده‌‌‌اند، می‌‌‌دانند که چگونه بر هر موقعیتی مسلط شوند. بنابراین تمرین سازگاری و انعطاف‌پذیری با توجه به موقعیت‌‌‌های مختلفی که ممکن است به عنوان رهبر سازمان با آنها مواجه شوید، مهم است. به این ترتیب می‌‌‌دانید که چگونه با شرایط زندگی واقعی در محیط کار سازگار شوید.

۲- نگرش مثبت داشته باشید. نکته دیگر، حفظ نگرش مثبت است. به عنوان یک رهبر سازمانی، نگرش شما می‌تواند بر نگرش افرادتان، تاثیر بگذارد. سعی کنید نمایش نگرش مثبت را از طریق کار و تعاملات خود عادی کنید. شما می‌توانید با انجام تمرین‌هایی مانند روزنوشت احساسات و عملکرد خود و توجه دقیق به تک تک رفتارها و خرده رفتارهای خود در طول روز و مدیتیشن، نگرش مثبت خود را حفظ کنید.

۳- اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اعتماد به نفس، یکی از ویژگی‌‌‌های ضروری فردی است که می‌‌‌خواهد حضور سازمانی خود را تقویت کند. در ظاهر می‌توانید با صاف ایستادن و بالا نگه داشتن سر و شانه‌‌‌ها اعتماد به نفس خود را نشان دهید. اما درونی بودن این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در درون، می‌توانید با تعیین اهداف و نظارت بر پیشرفت خود برای رسیدن به آنها، اعتماد به نفس خود را پرورش دهید. همچنین می‌توانید با یک مربی صحبت کنید، کتاب بخوانید و دوره‌‌‌هایی را با هدف کمک به افزایش اعتماد به نفس خود به عنوان یک رهبر سازمانی بگذرانید.

۴- ارتباط موثر برقرار کنید. ارتباط موثر نیز برای توسعه حضور رهبری سازمانی مهم است؛ زیرا رهبران سازمانی مسوول تعامل، اطلاع‌رسانی و هدایت تیم‌‌‌های خود هستند. به‌عنوان یک رهبر سازمانی، نشان دادن احترام به همه کسانی که با آنها ارتباط برقرار می‌‌‌کنید مهم است و این می‌تواند به شما کمک کند تا حضور خود را بیشتر به نمایش بگذارید. می‌توانید مهارت‌‌‌های ارتباطی خود را با تمرین مهارت گوش دادن، درخواست بازخورد در مورد نحوه برقراری ارتباط، یادگیری نحوه مذاکره، تمرین ارتباط نوشتاری و شفاهی در محیط‌‌‌های مختلف، برگزاری کلاس‌‌‌های ارتباطی و تمرین مستمر و روزانه همه این موارد تقویت کنید.

۵- هوش هیجانی خود را توسعه دهید. نکته دیگر برای توسعه حضور رهبری سازمانی این است که روی بهبود هوش هیجانی خود کار کنید. هوش هیجانی توانایی مدیریت و درک احساسات از جمله احساسات خود و دیگران است. رهبران سازمانی با هوش هیجانی، می‌توانند با افراد همدلی کنند که می‌تواند به آنها در تقویت روابط و حضورشان کمک کند. توسعه هوش هیجانی شامل بهبود موارد زیر است:

  خودتنظیمی: خودتنظیمی ‌‌‌توانایی مدیریت و تنظیم احساسات شماست. به عنوان یک رهبر سازمان، خودتنظیمی می‌تواند به شما کمک کند نگرش مثبتی داشته باشید و الگوی کارکنان خود شوید.

  خودآگاهی: خودآگاهی به شناسایی احساسات و آنچه آنها را تحریک می‌‌‌کند، اشاره دارد. خودآگاهی می‌تواند به شما کمک کند درک کنید دیگران چگونه شما را درک می‌‌‌کنند و می‌‌‌بینند که به‌عنوان یک رهبر سازمان، مهم است.

  همدلی: همدلی مهارت نرم توانایی درک احساس دیگران است. نشان دادن همدلی به عنوان یک رهبر سازمان می‌تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید و کاری کنید که آنها در محل کار احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند.

  مهارت‌‌‌های اجتماعی: مهارت‌‌‌های اجتماعی شامل انواع مهارت‌‌‌ها و ابزارهایی است که می‌توانید از آنها برای تعامل با دیگران استفاده کنید؛ از جمله ارتباط، مذاکره، حل مساله، حل تعارض و... که همگی مهارت‌‌‌های مهمی برای رهبران سازمانی هستند.